Hej forumet!
Jag vet att det finns många kunniga här inne så jag hoppas på ett bättre svar än det som jag fick på bauhaus "det där ska du inte installera själv"

Vi har köpt ett hus med dålig ventilation och det håller jag nu på att råda bot på...

Hittills har jag monterat en intellevent 2.0 i ett av badrummen samt två vanliga friskluftsventiler i smårummen.

I sovrummet skulle jag önska en friskluftsventil med fläkt. Jag har sedan tidigare 125mm spirorör, talriksventil och ett ventilgaller till utsidan. Fläkten ska helst vara termostatstyrd via en inomhustermostat och en utomhustermostat.

Fläkten ska bara starta då det är över 22 grader inomhus men under 22 grader utomhus.

Hur kopplar man detta och vilken typ av fläkt och termostater behöver jag?

Ytterligare en fråga... Köksfläkten ska anslutas till en ventil på fasaden. Det skulle passa väldigt bra med ett ventilationsrör av rektangulär profil av plast. Men är det godkänt till köksventilation?

Heja bygga hus!:thumbup:

Ni ska ha permanent tilluft i sovrummen , kanske går det att öka flödet med tempstyrd fläkt, aldrig hört talas om. Köksfläkt ska ha brandklassad ventil, googla. Om ni hat tvättstuga, gästwc eller fler badrum, släng in Intellivent där oxå.

tommib
När du säger köksventilation, menar du då imkanalen? Det är den som går från köksfläkten och ut. I så fall så får den absolut inte vara gjord av plast. Den ska om jag minns rätt hålla minst EI15, kanske även EI30. Så fort den lämnar köket ska den kläs med icke brännbart material. Där den passerar brännbara material ska man ha minst 30mm brandisoleringsmatta (om jag minns rätt).

Installationen i sovrummet är ganska pysslig, men det kanske finns någon produkt som har alla funktionerna du önskar inbyggt. Jag hoppas dock att du inte tänker dig att du ska kyla sovrummet med den fläkten. Det kommer inte fungera. Luft har alldeles för lite värmebärande förmåga.

Det kanske vore bättre att ta ett helhetsgrepp på ventilationen i huset. Då är det inte så dumt att prata med en ventilationsfirma....

okej, jag börjar förstå att det inte finns någon quick fix på detta men dess då mer spännande lösning kanske.

@Jonatan79
Min tanke är permanent tilluft till sovrummen men att fläkten ska gå in automatiskt vid behov.

@tommib
Dina misstankar är rätt... Jag tänker mig att fläkten ska ventilera som ett "fönster på glänt" fast med automatisk styrning då.

Med de förändringarna jag redan har gjort så har inomhusklimatet faktiskt redan blivit ganska mycket bättre trots värmeböljan vi precis hade.

Ang. köksfläkten så är det då imkanalen jag menar. Det är från början en kolfilterfläkt som har haft sitt utblås ovanför överskåpen. Min tanke var att leda ut den luften genom ytterväggen på enklast möjliga vis.

Har ni ofta över 22 grader i sovrummet? Sätt in mörkläggningsgardiner som ni drar för på dagen så inte solen värmer upp rummet.

tommib
Imkanalen till köksfläkten bör du lämna över (eller läsa på mycket mer) om du ska göra själv. Det finns en hel del regler kring den, bl.a. att den ska besiktigas av en sotare. Ev kan det krävas bygganmälan för att bygga ny imkanal, kolla med din kommun.

Angående sovrummet så håller jag med Jonatan79, se till att rummet inte värms upp på dagarna. Att försöka kyla med luft är dömt att misslyckas, speciellt med en liten kanalfläkt. Du har helt enkelt för liten temperaturdifferens mellan ute- och inneluft och dessutom är luft dåligt på att flytta värme. Att ett fönster på glänt sänker den upplevda temperaturen beror mer på att den orsakar ett luftdrag som känns svalkande.

Jag vidhåller att det troligen är en bra idé att låta en ventilationsfirma ta en titt på ditt hus. Om inte annat så kan du få tips och råd på vad som behöver göras i och med offerten (ja, lite av en fuling men bara om du absolut inte tänkte dig att anlita firman).

Kan bara hålla med tommib när det gäller imkanalen, antingen läsa på ordentligt eller lämna över till fackman tex ventilationsfirmor.

Själva imkanalen ska bestå av brandskyddsisolerad spirorör, ska vara rensbar i hela dess längd. Imkanalen bör gå upp över hustaket för att vara som mest effektiv. Om man har självdrag bör imkanalen ingå i självdraget och då måste den gå upp över tak.

Om du söker på forumet efter mitt namn och imkanal (eller köksfläkt) så kommer du få en del träffar med många bra länkar.

Gällande brandklassningen så är det bara minimum som anges, det man bör tänka på också är hur långt har man till räddningstjänsten (brandstation). Om man vill att räddningstjänsten ska ha en chans att hinna släcka en imkanalbrand så kan det vara bra att lägga till utryckningstiden som isoleringstid.
Som du kanske förstår så brinner jag för brandskydd, sköter underhållet av ca 16 brandlarmsanläggningar på jobbet, är med på dom årliga besiktningarna, har nära samarbete med räddningstjänsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.