Hej.

Idag sitter det 3 St friskluftsventiler i källaren. Dessa är av den gamla typen, det vill säga ett galler på utsidan, fyrkantigt hål uttaget i betongen och en insats i metall fastputsad på insidan med en lucka i metall som man tippar för att öppna eller stänga.

Dessa har sett sina bästa dagar då fjädrarna rostat av, och dom går knappt att öppna eller stänga. Dessutom blir det kondens på insidan vintertid.

Tänkte byta ut dom till sådana här: https://www.byggmax.se/ventilation/ventiler/friskluftsventil-p25583 men undrar lite hur jag ska göra med hålet som idag är fyrkantigt och dessutom betydligt större än diametern på röret på de nya? Ska jag fylla ut runt om röret med isolering (sten, glasull?) eller ska jag fylla det med murbruk? Eller annat? Hur hade ni gjort?

Mvh Carl-Johan

När du ändå var inne på byggmax skulle jag köpt ett par burkar fogskum och använt dem vid monteringen av de nya ventilerna:

https://www.byggmax.se/fönster/montering-och-tillbehör-fönster/fogskum-p18105

Om du ej använt fogskum förut, betänk att det expanderar kraftigt! skär bort överflödet med ett bågfilsblad eller kniv efter det torkat och slutat expandera. använd skyddshandskar och ventilera väl!

Redigerat:
  • Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Fogskum fungerar bra. Tänk på att det kan vara asbest i ventiltrumman så plast för så inget kommer in och försök ta ut allt yttre vägen och andningsskydd på!

• Gilla
Carl-Jo-han
  • Laddar…
Ropia skrev:
När du ändå var inne på byggmax skulle jag köpt ett par burkar fogskum och använt dem vid monteringen av de nya ventilerna:

[länk]

Om du ej använt fogskum förut, betänk att det expanderar kraftigt! skär bort överflödet med ett bågfilsblad eller kniv efter det torkat och slutat expandera. använd skyddshandskar och ventilera väl!
Haha det där var ett så enkelt svar att jag tar mig för pannan för att jag inte tänkte på det själv. Helt rätt.

anders07 skrev:
Fogskum fungerar bra. Tänk på att det kan vara asbest i ventiltrumman så plast för så inget kommer in och försök ta ut allt yttre vägen och andningsskydd på!
Det finns ingen trumma i den bemärkelsen, det är bara betongen. Men det är någon sorts beklädnad på insidan av luckan. Har inte studerat det närmare. Kan det vara asbest? Den går nog inte att få ut utåt. Hur gör man då?

Ett alternativ annars är ju att stänga luckorna, försegla invändigt då det ändå ska på stålreglar, osb och gips på den väggen, och sedan fylla på med fogskum utifrån och slutligen försegla med en plåt på utsidan.

Det ska ändå sättas plåtreglar, osb och gips på den väggen så då kan jag sätta ventilerna på ett nytt ställe. Då behöver jag inte röra asbesten.

Låt annars original hålet vara kvar. Kläm in ett mindre rör 80 mm exempelvis och byggskum runt, eller en ljudisolerande skumgummi ventil.
Då lämnar du bara original kanalen kvar i väggen alltså.

Kan tillägga att asbest kanaler brukar se ut som slät betong i ljusgrå eller nästan vit färg och vara en ganska slät yta.

anders07 skrev:
Låt annars original hålet vara kvar. Kläm in ett mindre rör 80 mm exempelvis och byggskum runt, eller en ljudisolerande skumgummi ventil.
Då lämnar du bara original kanalen kvar i väggen alltså.
anders07 skrev:
Kan tillägga att asbest kanaler brukar se ut som slät betong i ljusgrå eller nästan vit färg och vara en ganska slät yta.
Orginalkanalen är fyrkantigt ca 15 x 15 cm och det ser ut att vara betonghålsten då det ser ut som när man delar på sådana. Alltså inte jämna eller släta kanter.

Jag får in ett modernt ventilationsrör utan problem men det är luckan jag är fundersam på. Jag kan nog knacka loss ramen den sitter i, den verkar enbart sitta i putsen, eventuellt spikad också, utan att bryta i själva luckan med den eventuella asbesten på. Är det någon risk? Asbesten är väl inte farlig förens den börjar att damma?

Det är bara farligt att andas in damm och den begränsade dos som kommer av att riva bort gallret (om någon alls) är försumbar skulle jag säga. Det som är viktigt är att inte damma inne eftersom asbestfiber stannar kvar länge.

anders07 skrev:
Det är bara farligt att andas in damm och den begränsade dos som kommer av att riva bort gallret (om någon alls) är försumbar skulle jag säga. Det som är viktigt är att inte damma inne eftersom asbestfiber stannar kvar länge.
Och dessa ventiler som står öppet för att släppa in luft på somrarna... De ser ut så här, bifogar bild. Vet ju inte ens om det är asbest. Dom har alltid sett ut så.

DSC_0116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är kanalen inne i väggen i så fall som är asbest

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.