Ventilation
ake_nyberg: jag skulle putsat på ingen värme eller speciell rörelse va? borde bli tätt ( o hållbart )
Jonatan79: Testa att stänga av kopplingsuret eller sätta på on eller 0-24 vad som nu går. Kalkonen som bodde där innan kanske ville spara el och låta agget vila på natten, helt fel!
PeterStrandberg: Köpte just en stos till min intellivent jag också. 6620729 på Ahlsell, 52 kr ink moms med jobbets konto
tonyjohansson: Sen hade jag garderober som var perfekt att gå med huvudstammen i på huvudplan, och kattvind på övervåning för två sovrum och en toa.
pa.albinsson: Det var självdrag genom ventiler i innertaken och några väggar (inte i skorstenen). Alla gamla ventiler och tillhörande kanaler togs bort och tak och vägg återställdes med ångspärr, isolering etc.
tonyjohansson: Hur gjorde du med dom gamla självdrags kanalerna?
kimf: [citat] Tack för infon, nästan synd det inte låg högre, svårt att göra större prutmarginal på dessa värdena ;) [citat] Ja, lite så tänker jag också, som både du och jonatan och odjuret skriver också, bra ventilationen vill man ha oavsätt. Det är gjort en mätning med geigermätare '88 i huset som visade Yttervägg: 21 μR/h Mellanvägg: 20 μR/h Källarvägg: 21 μR/h
111111: tack för tipset tog bort gallret och det vart bra mycket bättre.
Goelette: Här har du lite inspiration ang ftx. Jag har dock (lyckligtvis) två grovgarderober ocanför varandra som jag i huvudsak gick genom för att komma från vinden ner till entreplanet och källaren. Vitlackade rör i taket i källaren blev väldigt bra. [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Christer Bill: Jo, det blir nog tre st påstick på ett horisontellt rör, det dom två tajtaste rören är med ca 2cm imellan så jag får nog kladda dit en hel del fogmassa och klippa en del i påsticken så dom går att placera så tajt... Och så att det blir lufttätt..
KjellTimell: Spoltråd, naja i första änden, sen är det bara att spola på varv efter varv utan att trycka ihop isoleringen (inom rimliga gränser, grejorna skall ju givetvis sitta!), sen najar du i slutet. Med naja menar jag knyta/tvinna tråden med sig själv så den inte går upp. EDIT: Kom på att du skall ju brandisolera... Kika lite här:
Odjuret: Det behövs ingen huv på avluftningen till avloppet. Den klarar sig så bra ändå! (Annars är det inte tätt nånstans...)
Oldboy: Vilken typ av aggregat har ni? Är det ett med roterande kammare, eller ett med helt separata frånlufts- resp tilluftskanaler? Om det är ett med roterande trumma så kan det göra att frigjorda dammpartiklar efter rengöringen överförs till tilluften. LL-pumpen har inget med saken att göra, mer än möjligtvis att den hjälper till att blanda runt luften/dammet ytterligare utöver vad
ANR: Sätt dit en till när du åndå får hålen borrade av snickare. Jag borrade mina egna och det var ett riktigt skitgöra. Jag har ett timmerhus och väggarna är ca 40cm med inner/ytterpanel. Tog tid... Luften tar ju enklaste vägen och det jag märkte var att när jag borrat första hålet och monterat ventilen så var det ett väldigt drag i den enda. När andra var monterat så hade minskade
Ulff: Kan man i efterhand, utan att det påverkar flödena för mycket, montera ett grovfilter framför F7 filter på Heru 130 på något mer eller mindre primitivt sätt? Har det effekt? Var/hur gör jag det i så fall och på både ute- och frånluftssidorna? Hade hoppats på ett filterbyte per år.
Ropia: Ja du bör isolera röret. kondensavfällning kommer väl ske inuti röret och droppa ner inne i badrummet i de allra flesta fall. men för den korta biten så räcker en byggrulle från nån billig bygglada för 250:- typ.
KjellTimell: Återkoppling; Jag fick punkten struken ur kontrollplanen! (woho!)
Åttioettan: Alltså kan det vara så att olika modeller kan passa olika bra i olika rum. Jag får helt enkelt åka till Ventilationsgrossisten igen och irritera dem med mina amatörfrågor 😉 [citat] Det är mekanisk till- och frånluft med värmeväxling i huset, så tilluftsdon ska jag ha. Frånluftsdonen är i bra skick så de får sitta kvar.
Åttioettan: Ventilationsgrossisten i Sundbyberg hade på lager :) [bild]
Tjoa: Kolla med din lokala plåtslagare eller ventilations företag. De har säkert en öppnad rulle kvar i något hörn.
Soap: Låter krångligt! :) då är det nog enklare att ta upp ett nytt hål i taket eller fasaden
camelspin: Hej, Nu fattar jag, det är en låda i en låda och utlsläppet sitter i locket på ytterlådan? Hur som, det är sannolikt att det är en JDBA. Om du öppnar de två skruvarna på innerlådan så går det att ta av locket. Fläkten sitter fast i locket och följer med. OBS, bryt strömmen först och vänta ett tag så att allt laddat ur! Modellen på fläktmotorn kan stå i mitten på rotorn.
Malte mullvad: [citat] Jo om jag måste välja så blir jag ogärna ett snyggt lik, men bra om man kan få både estetik och säkerhet - det är väl det som är signumet för sann byggnadskonst?;)
Åttioettan: [citat] Ska se om jag hittar det. Vet att de finns i Stockholm söderort och jobbar mycket med bostadsrättsföreningar.
Odjuret: Bättre nästan att öppna ett fönster eller två istället för att få in luft i huset! Verkar vara ungefär samma verkningsgrad... :D Men mycket billigare. Bättre att spara pengarna och bygga ett ordentligt system lite senare. Kanske sätta in ett par ventiler i ytterväggarna... De pengar du sparar på att inte köpa aggregatet, kan du betala den ökade elförbrukningen med... :p
Ejo: Hej Tack för svaren... Tyvärr vill ja ha dämparna i pannrummet eftersom jag måste göra ett tidigt "avstick" på både tl och fl för att nå alla önskade rum. Har fått för mig att flexdämparna är sämre? men det skulle verkligen underlätta med dem. Jag tror dock att jag fick till en ganska bra lösning med ett flexit uni4 aggregat. (Den nyfikne kan se på bifogade bilder) Hur gör man
nameloser: Toksen input.- mer för efterkommande. Har följande avfuktningsarsenal: Echodry Combi2 [bild] Sorptionsavfuktare = har hör avfuktningseffekt även vid lägre temperaturer. Står sedan typ 3 år i garaget där vi har det frostsäkert, alltså ner till typ +5. Den drar väl en del ström när den går som mest, men den effekten ersätter ju behovet av annan uppvärmning när det är kallt ute.
ola840: Jag har köpt en PAX Calima till tvättstugan för att ersätta gamla torkskåpet. Det sitter ett stort fyrkantigt rör i taket (med sidorna ca 20 cm om jag minns rätt) och det röret går rakt upp och ut i luften på taket. Jag har sågat ut ett runt hål för paxen i gipsskivan jag satt över röret så det enda hålet in och ur röret från tvättstugan är genom fläkten. Är det bra så