Finns det något hyfsat enkelt och gratis eller billigt verktyg för att dimensionera ventilationskanaler till en villa? Jag misstänker att svaret är nej eftersom jag inte har lyckats hitta något ännu, men jag slänger ut frågan ifall jag har missat nåt.

Drömmen skulle vara att grafiskt kunna lägga ut färdiga kanaldetaljer, don och dämpare och sen ange önskade flöden och kunna se exakt vilka tryckfall man får. Genom att laborera med olika dimensioner och böjar borde man kunna få ett system med hyfsat jämnt tryckfall över alla donen och därmed lågt ljud.

Det jag borde göra är kanske att anlita en ventilationskonsult, men i mitt fall ska jag dra ventilation i bjälklag och kattvind på ett sätt som är ganska meckigt att förklara, det vore mycket enklare om jag själv kunde laborera lite. Jag hade en ventilationskille här som jag rådgjorde lite med men han sa mest att "det blir nog bra". Jag tror också att de som jobbar med ventilation har helt andra krav på vad som är acceptabelt ljudmässigt än vad jag har. Jag skulle gladeligen betala 50 procent mer om jag fick ett riktigt tyst system, jämfört med ett som uppfyller normerna.

http://www.voltairsystem.com/rakna-med-oss.html

Appen är gratis till smartphones och där kan man räkna lite på flöden/diameter/lufthastigheter med mera som kan vara till hjälp. PC-programmet kanske kostar pengar, vet ej, och vet ej vilka funktioner som finns där, men det kanske är intressant att titta närmare på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.