Jag sitter och funderar på om jag ska byta ut en fläkt i huset då denna väsnas rätt mycket och det här är i ett sovrum. Den befintliga fläkten är en klassisk typ av "badrumsfläkt" för kanalmontage. I dag har jag bara fläkten på när jag inte vistas i rummet, inte ens när jag sitter vid datorn eller läser bok kan jag ha fläkten på för att det låter för mycket. Jag har idag ett par datorfläktar i ett litet växthus och de låter ju knappast mer än kompressorn från ett kylskåp och den ljudvolymen kan jag leva med.

Jag har ett antal gamla datorfläktar liggandes och någon 12v-transformator kan nog jagas ifatt på också, men om jag ska göra mig omaket att försöka installera en datorfläkt snyggt, vill jag veta om det ens är en idé värd att pröva. Annars hade jag kört på "trial and error-metoden".

Rummet är ett sovrum där undertecknad sover ibland. Tanken med att byta fläkt är att dels komma ner i ljudvolym, allra helst så att det går att ha fläkten på även när man sover i rummet, dels att komma ner i energiförbrukning då en datorfläkt har mycket lägre effekt även om det innebär att en tystare fläkt får gå längre.

Jag är osäker på om det är 100mm eller 125 mm rör nu, men alla praktiska problem när det gäller anpassningen kan jag nog lösa, det jag vill ha utrett är om det ens är värt att försöka, hur lyder era erfarenheter?

Fungerar fläkten som till eller frånluft?

Det finns en anledning till att en datorfläkt drar mindre ström, det är för att den flyttar mindre luft. Främst har jag för mej att den är mycket sämre på att suga än en riktig kanalfläkt.

Jag har en noctua 120mm datorfläkt monterad mitt i ett 125mm rör som drar ut luft från garaget (rakt upp genom taket, totalt 1m). Det funkar väl hjälpligt. Först drog den från tvättstugan också, men då blev det alldeles för lite flöde.

• Gilla
jorgensenhampus
  • Laddar…
Kanalen funkar som frånluft och idén slog mig genast att man kanske kan köra en kombo, en datorfläkt för underhåll och när man vistas i rummet och kanalfläkten som redan sitter där när man vill dra på lite, ungefär som de olika lägena för en köksfläkt, fast inte skalenligt då. Eller kommer fläktbladen blockera alltför mycket av luften att det är bättre att bara köra på än det ena än det andra oavsett vad man väljer? Kanalen är inte längre än att den går igenom ytterväggen, så kanske 20-30 cm lång?

Jag inser att en datorfläkt flyttar mycket mindre luft, men om sommaren när två pers vistas i rummet kan det vara skillnaden mellan "frisk" och "sjuk" luft tänker jag. Som en boost på självdraget?

Redigerat:
Går ju att jämföra med kommersiella produkter bestyckade med i princip en "datorfläkt". Solarventi SV7 säger i databladet "Nominell fläktkapacitet: 40 – 90 m³/timme( max 170)" och den mindre SV3 säger "20 – 35 m3/timme (max 70)", så visst borde det göra en viss nytta med "datorfläkt".

Har för mig att en paxfläkt redovisade 4 watt för liknande luftflöde

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.