nizzehult
Håller på att prospektera för ett enplans fritidshus på 100kvm som även ska vara tänkt för framtida permanent året-runt boende. Plus stort garage. Tomten är stor och f n helt obebyggd. Blir nog en luft/vatten värmepump och kanske en vattenmantlad kamin.
Det finns ungefär en miljon prylar att tänka på och ett av dessa är ventilationen.

Just nu lutar det åt ett FX-system men frågan är om det blir så mycket dyrare vid ett nybygge att välja FTX (kommer att göra det mesta själv). Ett litet problem är att det inte finns nån bra plats för ett aggregat eller för rördragning.

Sen fick jag höra nåt tänkvärt och även folk som har gjort detta: om man gräver ner ett 30-40m långt tilluftsrör till aggregatet på frostfritt djup så kommer inkommande luft att förvärmas rätt rejält innan den kommer till aggregatet = stora värmevinster. Kan detta stämma? Kan man använda vanligt 110mm avloppsrör? Spirorör rostar ju. Det är inte så mycket pengar i detta och grävare för att fixa en massa annat är ett måste och att då även lägga ner detta är en bit av kaka. Om det lönar sig? Huset ska stå i Västerbotten. Mycket rör blir det också...

Det låter som ett aprilskämt.

Under större delen av året kommer du ha en lägre temperatur nere i marken än vad du har uppe i luften. Och under vintern, kommer du påskynda nedkylningen av marken med luften, så att du troligen ganska snart tappar den lilla effekt du möjligen hade från början.

Exakt hur detta blir beror bl.a. på hur djupt du gräver. Men ganska snart kommer du att landa på en temperatur som ligger ganska stabilt runt 4-5 grader året runt. Men som sagt, gräver du ner ett rör och börjar dra -20 grader luft genom det, kommer du snart att få frost i marken där nere också... ;)

Tänk på att jordvärme läggs ganska ytligt. Hade teorin du hört om stämt, hade man så klart grävt ner den mer. Och som du kanske lagt märke till någon gång, blir det frost på gräsmattan mycket tidigare, rakt över slingorna i jordvärmen.

Det finns kommersiella system för just förvärmning och kylning av luft i markkanaler för ventilationssystem så helt tokigt är inte din fråga. Likaså finns det nog tusentals utredningar och forskningsprojekt gjorda som går att hitta om man söker på nätet. Det finns åtminstone ett antal från KTH som jag sett tidigare.

Att det kan vara problem med att det blir för kallt vissa tider då luften är varmare ovan jord löses ju enkelt med några spjäll och en bypass.

Men sök tex "förvärma luft i mark" så hittar du massor skrivet om detta.

Här är en studie som exempel: http://www.iss-studenttorget.se/PDF/Markkanaler-Slutrapport.pdf

Jag har sett beskrivningar av lösningen och även sett bilder här på forumet. Min gissning är att den främsta poängen är att man kan kyla tilluften en del under varma sommardagar. Fast lite nytta borde det göra även på vintern. Det går ju att ordna en styrning av det så att man bara använder röret när temperaturen i det är gynnsam. Frågor som brukar ställas är hur man håller röret rent. Det kommer att bildas kondens när det är varmt ute, och om det kommer in skräp i röret finns det förutsättningar till mögel.

Jag funderade en hel del på detta när jag byggde. Mycket snack om kondensproblem, risk för mögel i rören osv osv osv. Finns ju en del som gjort detta och är nöjda men sen vad man verkligen får ut av det är nog väldigt svårt att få ett oberoende svar på.

Hade gärna velat haft lite kallare luft in i huset så här sommartid.:sly:

Det ska fungera alldeles utmärkt. Det finns besparingsmöjligheter med ett sådant system.

Det man ska tänka på är filter, avrinning av kondensvatten. Ju större diameter på rör ju bättre.
Finns mycket att läsa på olika forum om det.

Har varit med och byggt några sådana anläggningar, alla har fungerat. Men olika bra.
Den bästa består av 50m dubbla 110 rör, i det huset är tilluften plusgrader hela året med några få undantag (Värmland) vilket är en ganska stor vinst i energi. Rören ligger likt jordvärmeslang på ca 90cm djup.

Systemet har en nackdel och det är att det blir kondens i rören under delar av året, vilket gör att det blir lätt påväxt i rören.

För att få fördelen med gratisvärme/kyla men slippa problemen med kondens ska jag i mitt nuvarande husbygge låta vätska cirkulera i marken, som sedan leds till en förvärvade innan Ftx aggregatet.

Här är en liten papport som jag skrivit som inlämning under utbildningen.
Det är ett veckoprojekt så jag hävdar inte att allt är helt vetenskapligt underbyggt, men det är iaf en fingervisning om hur det borde fungera.

******** Inlägget redigerat, länk borttagen **********
/moderator

Redigerat av moderator:
larsbj skrev:
Här är en liten papport som jag skrivit som inlämning under utbildningen.
Det är ett veckoprojekt så jag hävdar inte att allt är helt vetenskapligt underbyggt, men det är iaf en fingervisning om hur det borde fungera.
Hoppsan, nu gick vi från 30-40m luftrör till 400 m kollektorslang, och begränsar oss enbart till vinterhalvåret.

Om jag förstår rätt så bortser du helt ifrån den nedkylning av marken som sker. På vilka grunder gör du det?

Ni får ursäkta, men jag tycker att det känns lite Arid över det här. Det funkar säkert, i teorin, och i vissa sammanhang, under vissa förutsättningar. Exjobbet nämner varma länder som Indien. Jag antar att man där är ute efter kyla, vilket jag kan tänkta mig funkar bättre.

Sedan noterar jag att exjobbet avslutar summeringen med följande

"För basfallet är energibesparingen 525 kWh/år"

Man sparar alltså ett par hundralappar om året, yeah baby! ;)

"Kondensationsberäkningarna visar att i en 20 m lång markkanal kommer kondensation att ske
under största delen av sommaren. Luftfuktigheten ligger då på mellan 80 – 100 % vid uttaget."

och på sommaren kan man få kylning med upp till 100% luftfuktighet. Mysigt. ;)

Det är långt från Arid, rätt utnyttjat och dimensionerat har det sin plats för den som så vill. Som nämnts finns en hel del såna installationer även hos oss, tom på samma breddgrad thomasx verkar befinna sig bara några mil österut känner jag till en.

Och de flesta kylfall ger givetvis hög luftfuktighet i det steget givet sin temp, den minskar sen vid in, omblandning där den verkar brukar vara ok i praktiken. Så varken Arid eller skämt ser jag som direkt passande för detta.

Kanske larsbj eller någon annan kan lägga till lite från sina praktiska tester.

thomasx skrev:
Ni får ursäkta, men jag tycker att det känns lite Arid över det här. Det funkar säkert, i teorin, och i vissa sammanhang, under vissa förutsättningar. Exjobbet nämner varma länder som Indien. Jag antar att man där är ute efter kyla, vilket jag kan tänkta mig funkar bättre.

Sedan noterar jag att exjobbet avslutar summeringen med följande

"För basfallet är energibesparingen 525 kWh/år"

Man sparar alltså ett par hundralappar om året, yeah baby! ;)
Jag tycker att det är orättvist att jämföra detta med Arid. Det är inget företag som tjänar stora pengar på en enkel apparat med i bästa fall tveksam funktion det är fråga om.

thomasx skrev:
"Kondensationsberäkningarna visar att i en 20 m lång markkanal kommer kondensation att ske
under största delen av sommaren. Luftfuktigheten ligger då på mellan 80 – 100 % vid uttaget."

och på sommaren kan man få kylning med upp till 100% luftfuktighet. Mysigt. ;)
Alla luftkonditioneringar har 100 %RH vid utblåset. Det betyder inte att det blir 100 %RH inomhus.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
thomasx skrev:
Hoppsan, nu gick vi från 30-40m luftrör till 400 m kollektorslang, och begränsar oss enbart till vinterhalvåret.

Om jag förstår rätt så bortser du helt ifrån den nedkylning av marken som sker. På vilka grunder gör du det?
Den energi som går att ta ur marken kommer från SGU undersökningar för jordvärme. Så det är ett medelvärde under vintersäsongen om marken/slangen belastas från en jordvärmepump , vilket skulle vara ett betydligt högre effekt och energiuttag.

thomasx skrev:
Om du läst lite bättre så ser du att det inte är ett exjobb.

Tror du inte att jord/bergvärme heller funkar? det fungerar på exakt samma sätt fast man då tar ut större effekr och energiuttag.

larsbj skrev:
Om du läst lite bättre så ser du att det inte är ett exjobb.
Jaså? Varför står det i så fall "Master of Science thesis" på försättsbladet med följande i inledningen av sammanfattningen "Denna rapport är resultatet av ett examensarbete "

DU kanske skulle ta och läsa dokumentet, larsbj!

(Ledsen, men det blev helt plötsligt ännu mer arid över detta)

larsbj skrev:
Tror du inte att jord/bergvärme heller funkar? det fungerar på exakt samma sätt fast man då tar ut större effekr och energiuttag.
Jag är väl medveten om hur en värmepump fungerar. Detta är inte en värmepump. Om du vill hävda att detta funkar med värmepump som argument, då är det till och med värre än Arid.

Som jag sa, det fungerar säkert, precis som Arids "tork", i vissa sammanhang under vissa förutsättningar, i någon utsträckning.
Exjobbet visar på en besparing av 525kWh över ett års uppvärmning.

För mig är det inte mycket mer än ett skämt.
Men, var och en är salig på sin tro, det sägs finnas de som är nöjda med Arids produkter också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.