Ventilation
larsbj: Egentligen strävar man efter att ha frånluft i toa/badrum och kök. Och tilluftventiler sov, vardagsrum. Det går bra att ansluta till befintlig skorsten, se till att flödet blir lagom för huset. Om du inte har någon eldstad som värmer muren så är det bäst att komplettera med frånluft fläkt.
Anhyan: Tack för svar, ska kolla upp lite kring dessa lösningar!
sap82: Någon slags ventilation kommer ju behövas om du väljer bvp, men det kanske ingick i de 85'? Om du kan tänka dig att ta vissa saker utanför totalentreprenaden, finns det en del att spara även på värmepump och installation. En F1255 kostar ca. 65' inkl. frakt om du köper den själv online. Med borrning och installation hamnar det på ca. 125' i mitt fall, vilket är en besparing på 35'
exerg: Det är sällan (aldrig) som innerdörrar, även om de inte har nån ursågad ventilationsspringa, är såpass täta att det ger nåt större utslag på flödesmätaren då dörren stängs och frånluften drivs av en "riktig" fläkt. En 4 watts badrumsfläkt kan variera något men sålänge inte dörren har tätningslist så räcker det säkert att öppna nåt varv x-tra på ventilen.
LillaHon: Aggregatet ska vi sätta i intilliggande tvättstuga, vagt intresserade av att ha det kvar i köket, men det är billigaste alternativet vad jag förstår... Ska kolla upp Swegon!
Krewlir: Det känns som det blir väldigt komplext om jag ska få ihop rördragningen genom 4 plan,sutteränghus😊
thomasx: Och jag tittar på fläktar som ligger på 0,3-0,7 watt :) Priset är inte det allra viktigaste, utan att hitta en fläkt med låg energiförbrukning som funkar i applikationen.
Triton242: För att kunna räkna på sådant här måste man veta personbelastning, vad rummet skall användas till m.m. Det enklaste för dig är att ta in en riktig konsult. Prismässigt skulle jag nog gissa på 200-300k eller mer om du börjar från 0 beroende på hur lätt det är att komma fram m.m. Ganska stora flöden generellt som krävs för träningsverksamhet. Det krävs också ofta någon form
Matstj: [citat] Ok, det låter bra att det inte behövs nån fläkt.
Jontish: Ska köpa en sådan spiskåpa, systemet är inte inställt ännu, ska köpa en kåpa o sen beställa mätning och inställning.
rickardk: Ja jag har funderat på att sätta in en fläkt i frånluftsdonet, det skulle nog göra susen!
Hoffmeister: [citat] Tack för hjälpen! Ska kika lite på hur jag ska lösa det!
Daniel__s: Dom är dolda, vet inte vad det är för material men har läst att det användes asbest förritiden, huset är ifrån tiden då det användes 1970. Hur bör man rensa om det är asbest? Då kanske man ska leja bort det Eller låta det vara?
KjellTimell: Tack för din input. Det låter som att jag borde pröva som det är tänkt först, det går ju alltid att göra om framöver om det skulle visa sig vara en dum idé :)
Hoffmeister: [citat] Vi får hoppas! Men han jag köpte huset av säger att brummet beror på att fläktarna sitter monterade i spirorören på vinden.. Har ännu inte kollat hur det ser ut. Men skulle det bli bättre om man isf köper en större fläkt som inte sitter inne i röret?
Josth: Jag tänker på om t.ex. värmekurvan och förskjutningen av värmekurvan är för lågt inställd för att uppnå önskad värmekomfort i alla rum. Vissa rum kan eventuellt ha lite högre värmebehov i förhållande till andra rum och det blir rummen med högst behov som måste styra inställningarna på pannan. Beror i sin tur på bl.a. storleken på värmeradiatorerna eller längden på
Masarin: Hej, Vår golvventilation från källaren verkar ge ifrån sig någon form av avlagring på murbruket. Är det någon som varit med om det? I sommar kommer jag nog att byta ut ventilen till någon form av huv som förhoppningsvis "skjuter ut" frånluften litegran. [bild]
prototypen: Du får 4 ggr så hög lufthastighet och därmed sus och brus men kan du dra ned fläkten på låg fart så kommer det att fungera. Men det kanske går att lägga ett par parallella 100 rör. Protte
camelspin: Ursäkta såg att du skrev FTX. Då går nog imkanalen separat och inte in på frånluftsfläkten. Det kan finnas en annan anledning till problemet. Kan friskluftsintaget sitta nära utblåset från imkanalen? Lite inversion på det så kanske man kan få in lite lukt. Hade det varit F-system hade det varit mer troligt som inlägg #4 beskriver. I vilket fall kan det vara bra att få en
thellberg: Frånluft och tilluft behöver du inte isolera i uppvärmt utrymme. Avluft och uteluft måste kondensisoleras i uppvärmt utrymme( cellgummi eller lamell). Lycka till!
Jontish: Tack för svaret! Skippar den inkopplingen tills senare då.
MathiasS: Ja, hantverkaren är inne på rätt spår. Bakgrunden är denna: På senare år har man insett ökad ventilation av vinden riskerar att ÖKA fuktigheten på vinden, helt enkelt för att luften man ventilerar in är fuktigare än den utanför. På nyare hus där det är tätt mellan varma bostadsytor och vindsytor kan man vara nästan helt säker på att ökad ventilation på vinden är fel. På
Alti: Vet någon var jag kan köpa en tallriksventil ca 30 cm, metall, att moteras dikt mot vägg?
Odjuret: När man ändå väljer att bygga nytt... Varför inte installera FTX direkt? Det lär vara en mindre kostnad i det hela. Det blir bättre luft, du slipper dessa enkla ventiler som sitter i väggarna...
anders07: De som Vante länkar till ovan gör stor skillnad! Vi hade buller från vind och stora fartyg men med de bullerdämpade ventilerna är det stor skillnad. Jag bytte dock från 80 mm till 127 mm för att få samma tilluftsvolym.
Oldboy: Då har du förmodligen en hyfsad uppfattning om elförbrukning månad för månad sedan ni byggt ut? Om du nu slår på värmebatteriet så ser du ju om ett par månader vilken skillnad det gör iom att du kan jämföra förbrukning månad för månad med föregående års. Elförbrukningen från värmebatteriet kommer att vara högre mitt i vintern än nu såklart. Beroende på hur mkt el ni
larsbj: [citat] Det finns för 100 125 eller 160 mm https://www.soliduct.se/franluftsdon-125/p-1267.htm
Claes Sörmland: [citat] Det är nog inte så många som installerat två olika fabrikat av värmepumpar under likvärdiga förhållanden och kunnat jämföra dem. Man bygger nog lojalitet mot den investering man har gjort. Jag har FH35 hemma sedan den kom ut på marknaden (dyr att installera då, 24 000 kr med ROT) och senare i sommarstugan (billigare nu, 16 000 kr med ROT). De tickar och går och levererar
Bertram: Ja, en fläkt på taket låter som den bästa lösningen. Det funkar ju ljudmässigt ok nu. Östbergs TKC125 hittar jag inte, däremot TKC300 i olika utföranden. Clivus multrum leveras numera med en ck100-fläkt på 65 l/s vid 100 Pa. Det motsvarar en TKC300c. Den fläkten är således väl överdimensionerad enligt exergs argumentation ovan. Annars har även Vilpe en takfläkt för ekotoaletter