2 025 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Frånluftventilation och små, hårda partiklar i luften
Jag har nyligen flyttat in i en brf-lägenhet där det finns FTX-ventilationssystem med värmeåtervinning. Byggår 1987. Luften i lägenheten känns "smutsig" och små hårda partiklar irrar i luften.
Följande åtgärder har vidtagits:
-kanalerna rengjorda
-ventilerna injusterade
-taklistorna tätade med fogmassa
-mätning av luften ua
Trots alla dessa åtgärder upplever jag fortfarande att det finns partiklar i luften som irriterar ögonen, huden och halsen.
Har någon annan haft liknande problem. Kan man göra något mera. Föreningen vill inte skaffa nya aggregat.
Skulle luftrenare suga partiklar eller blir det ännu värre.
Tacksam för hjälp.
PS. Vill tillägga att jag inte har haft liknande problem i andra lokaler.
Följande åtgärder har vidtagits:
-kanalerna rengjorda
-ventilerna injusterade
-taklistorna tätade med fogmassa
-mätning av luften ua
Trots alla dessa åtgärder upplever jag fortfarande att det finns partiklar i luften som irriterar ögonen, huden och halsen.
Har någon annan haft liknande problem. Kan man göra något mera. Föreningen vill inte skaffa nya aggregat.
Skulle luftrenare suga partiklar eller blir det ännu värre.
Tacksam för hjälp.
PS. Vill tillägga att jag inte har haft liknande problem i andra lokaler.
Fanns det FTX 1987 ! I så fall måste den vara rätt så gammal aggregat. Luftventiler måste brf se till att de byts om aggregatet har såna.
-mätning av luften ua. Vad är det som är utan anmärkning. Vad är det för mätning ?
-mätning av luften ua. Vad är det som är utan anmärkning. Vad är det för mätning ?
Hej,
Ventilationsaggregatet är från 1987 då flerfamiljshuset byggdes. I lgh finns ventilationskanaler för inkommande luft till sov-och vardagsrum där det finns luftdon i taket och frånluft från badrummet. Båda den uppvärmda frånluften och den den inkommande tilluften går via ventilationsaggregat där tilluften uppvärms. Så har jag uppfattat det hela.
Sotaren, som jag hade beställt själv, upptäckte ngt fel i ena motorn som finns in i själva aggregatet. Vicevärden bytte såsmåningom båda motorerna.
Jag själv ringde efter en ventilationsfirma. Mannen konstaterade att ventilationssystemet borde bytas ut men att det inte fanns något sånt intresse i föreningen. Han mätte till- och frånluft samt justerade in ventilerna och tog betallt.
Filtren byter jag var tredje månad, dom är så smutsiga, spec den som finns i aggregatet. Ej trafikerat område.
luftundersökningen gjordes av typ anticimex ... Oculat. .......ua.
Tacksam om ni har synpunkter vad jag skulle kunna göra mera.
Ps. Lgh ägs av en HSB-förening
Ventilationsaggregatet är från 1987 då flerfamiljshuset byggdes. I lgh finns ventilationskanaler för inkommande luft till sov-och vardagsrum där det finns luftdon i taket och frånluft från badrummet. Båda den uppvärmda frånluften och den den inkommande tilluften går via ventilationsaggregat där tilluften uppvärms. Så har jag uppfattat det hela.
Sotaren, som jag hade beställt själv, upptäckte ngt fel i ena motorn som finns in i själva aggregatet. Vicevärden bytte såsmåningom båda motorerna.
Jag själv ringde efter en ventilationsfirma. Mannen konstaterade att ventilationssystemet borde bytas ut men att det inte fanns något sånt intresse i föreningen. Han mätte till- och frånluft samt justerade in ventilerna och tog betallt.
Filtren byter jag var tredje månad, dom är så smutsiga, spec den som finns i aggregatet. Ej trafikerat område.
luftundersökningen gjordes av typ anticimex ... Oculat. .......ua.
Tacksam om ni har synpunkter vad jag skulle kunna göra mera.
Ps. Lgh ägs av en HSB-förening
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 293 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 293 inlägg
Hej, luften känns väldigt torr, har hela tiden torra läppar. Hade mätare i två veckor i lgh för att mäta luftfuktighet samt temperatur. Allt var normalt, sa mannen från ventilationsfirman. Har själv en mätare som visar värden mellan 35 och. 45 beroende på aktivitet i lgh.
Har någon erfarenhet av en luftrenare? Suger den ännu mera partiklar från omgivningen eller ... Tror inte att det finns mögel i lgh. Men partklar som är hårdare än vanlig damm.
Har någon erfarenhet av en luftrenare? Suger den ännu mera partiklar från omgivningen eller ... Tror inte att det finns mögel i lgh. Men partklar som är hårdare än vanlig damm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 293 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 293 inlägg
Den luftrenare som jag har, för att få ner pollenhalterna i inomhusluften, innehåller en fläkt som gör att den tar in luft nertill som sen passerar olika sorters filter innan den blåses ut upptill. Eftersom jag inte vet vad det kan vara för något i din luft som du vill ha bort, vet jag inte om det skulle fastna i något av filtren.
Det finns rätt många trådar om luftfuktighet i forumet som du kan läsa. 35% relativ luftfuktighet är rätt lågt och kan ge upphov till de problem du beskriver om man har känslig hud och känsliga ögon. Mögel trivs väl bara när luftfuktigheten är hög.
Det finns rätt många trådar om luftfuktighet i forumet som du kan läsa. 35% relativ luftfuktighet är rätt lågt och kan ge upphov till de problem du beskriver om man har känslig hud och känsliga ögon. Mögel trivs väl bara när luftfuktigheten är hög.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
35-45Rf är helt normal. Jag har 38 % och det känns bra. Om det finns partiklar och damm i luften då ska en clean test visa det. Den sunger luft från en yta eller volym och sen mäter man filter vikten före och efter och tar reda på hur mycket partiklar som fastat i filtret. Om det är en sån test Anicimex har gjort. Det första skulle vara att ta reda på hur mycket partiklar och damm finns i luften och sen leta efter något fungerande åtgärd.Mariann skrev:Hej, luften känns väldigt torr, har hela tiden torra läppar. Hade mätare i två veckor i lgh för att mäta luftfuktighet samt temperatur. Allt var normalt, sa mannen från ventilationsfirman. Har själv en mätare som visar värden mellan 35 och. 45 beroende på aktivitet i lgh.
Hej,
i protokollet står det;
okulär invändig besiktning av lägenhet xx med anledning av upplevda hälsobesvär´
Inget att notera
Föreningen/styrelsen anser att allt är bra med inomhhusluften i lgh.
Jag skall kontakta en annan ventilationsfirma för att de skall kolla om rören är hela.
Vems ansvar är det i så fall att reparera felen. Undersökningen kan jag kosta på själv.
Många frågor men jag är så tacksam för alla svar och råd.
i protokollet står det;
okulär invändig besiktning av lägenhet xx med anledning av upplevda hälsobesvär´
Inget att notera
Föreningen/styrelsen anser att allt är bra med inomhhusluften i lgh.
Jag skall kontakta en annan ventilationsfirma för att de skall kolla om rören är hela.
Vems ansvar är det i så fall att reparera felen. Undersökningen kan jag kosta på själv.
Många frågor men jag är så tacksam för alla svar och råd.
Luftkvaliteten är alltså inte mätt. Endast okulär besiktning av systemet.
För mig är 35-45% RH för torrt. Jag mår inte bra då. RH (relativ luftfuktighet) har inget att göra med ev partiklar (damm) i luften, utan påverkar våra slemhinnor (ögon. näsa, mun samt även huden). Det är helt individuellt hur man reagerar på torrt klimat.
Jag tror att du är känslig för torr luft, och att det är problemet. Inte ev partiklar i ventilationen. (Om partiklarna mot förmodan skulle komma via ventilationen så finns det filter med olika täthetsklasser. Normalt används relativt grova filter.)
Luften inomhus är alltid torrast på vintern och bäst på sommaren. En vinter med långvarigt kallt och klart väder hade vi ca 32% RH, (enl en billig mätare, så det är förmodligen några % felmarginal). Annars brukar vi ligga mellan 35-40% på vintern. När det var 32% RH så vaknade jag varje morgon med skav i halsen. Vi köpte en luftfuktare och satte in i sovrummet. Den fick upp RH till 34%. Det räckte för att jag inte skulle vakna med skav i halsen.
Jag har också torr hud och måste använda hud- och handkräm under vinterhalvåret.
För mig är 35-45% RH för torrt. Jag mår inte bra då. RH (relativ luftfuktighet) har inget att göra med ev partiklar (damm) i luften, utan påverkar våra slemhinnor (ögon. näsa, mun samt även huden). Det är helt individuellt hur man reagerar på torrt klimat.
Jag tror att du är känslig för torr luft, och att det är problemet. Inte ev partiklar i ventilationen. (Om partiklarna mot förmodan skulle komma via ventilationen så finns det filter med olika täthetsklasser. Normalt används relativt grova filter.)
Luften inomhus är alltid torrast på vintern och bäst på sommaren. En vinter med långvarigt kallt och klart väder hade vi ca 32% RH, (enl en billig mätare, så det är förmodligen några % felmarginal). Annars brukar vi ligga mellan 35-40% på vintern. När det var 32% RH så vaknade jag varje morgon med skav i halsen. Vi köpte en luftfuktare och satte in i sovrummet. Den fick upp RH till 34%. Det räckte för att jag inte skulle vakna med skav i halsen.
Jag har också torr hud och måste använda hud- och handkräm under vinterhalvåret.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden