9 358 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Portabel AC och utblås på kattvind ?
Hej,
Har en portabel AC som har hängt med sen vi flyttade ifrån lägenhet.
Problemet idag är att jag inte har någonstans att göra av "utblåset".
Har planer på att bygga en ny vindslucka till kattvinden och där montera utblåset. Frågan är hur luften jag blåser ut påverkar klimatet inne på kattvinden ?. Den är takfotsventilerad och har luftspalt upp till stora vinden.
Min tanke var att temperaturen där inne kommer ändå vara så pass hög att fukten som följer med ut inte skulle påverka nämnvärt nu på sommaren. Jag kan ha tänkt helt galet här så ville fråga expertisen här på forumet innan jag börjar experimentera
Tack på förhand !
Har en portabel AC som har hängt med sen vi flyttade ifrån lägenhet.
Problemet idag är att jag inte har någonstans att göra av "utblåset".
Har planer på att bygga en ny vindslucka till kattvinden och där montera utblåset. Frågan är hur luften jag blåser ut påverkar klimatet inne på kattvinden ?. Den är takfotsventilerad och har luftspalt upp till stora vinden.
Min tanke var att temperaturen där inne kommer ändå vara så pass hög att fukten som följer med ut inte skulle påverka nämnvärt nu på sommaren. Jag kan ha tänkt helt galet här så ville fråga expertisen här på forumet innan jag börjar experimentera
Tack på förhand !
Går det inte att dra ett isolerat spirorör i kattvinden, så det leder ut mot en gavel som utblåset till ACn kopplas till?nihon skrev:
Produkter som diskuteras: "avfuktad"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Tyvärr kommer jag inte komma åt gaveln ifrån där luckan är placerad, finns e nisch i ett rum som omöjliggör detta.thomas33 skrev:
Hade helst velat undvika håltagningar i fasaden dessutom då den portabla AC:n är tänkt som en tillfällig lösning innan det blir en L/L Värmepump även på ovanvåningen (ligger något år fram i tiden).
Jo, det var så jag använde den när jag bodde i lägenhet. Hade byggt en insats till ett fönster där jag blåste ut varmluften. Tyvärr krånglar planlösningen till det idag med fönsteralternativet. Får i så fall ställa den i ett rum på 10kvm, det stora allrummet där jag vill kyla ner saknar vettiga fönster alternativ.tommib skrev:
I vilket fall så skrotar jag kattvinds alternativet och tar en funderingsrunda till
Men den "varma" luften tas ju från rummet som kyls innan den värms upp ännu mer för att sen blåsas ut genom ett rör. Ånghalten kommer att sänkas i det rum med ac så även i den varma luft som blåses ut. Däremot kommer säkert en del luft sugas in till det kylda rummet då ACn skapar ett visst undertryck vilket kommer att öka ånghalten något.
Däremot är det väl ingen dum idé att koppla på acn på ett spirorör för att vara 100% säker.
Däremot är det väl ingen dum idé att koppla på acn på ett spirorör för att vara 100% säker.
Portabla AC är ju ett jävulskap, hade det förut men när man bytte till luftvärmepump med AC kastade jag den så långt det gick. Det är ju som natt och dag i skillnad. Det är ju inte många 1000-lappar det handlar om för en installation och det är det värt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
