7 769 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Damm
Har flyttat in i en lägenhet i ett par månader nu och jag har märkt att det regelbundet sitter stora mängder damm på alla plana ytor fastän jag dammsuger nästan varannan dag. Har även börjat hosta ganska mycket med en kliande känsla i halsen.
Hursomhelst började jag undersöka problemet och kom fram till att det är ventilationen i byggnaden som är anledningen till att all damm kommer in. Jag gjorde ett par tester genom att stänga ventilationen, dammsuga rummet helt fritt från damm (så gott jag kunde), vänta att par dagar och sedan se om det fanns lika mycket damm och som jag förväntade fanns det mycket mindre damm (nästan inget alls) i rummet.
Det enda problemet är nu att det är otroligt dålig luft i rummet eftersom jag stängt ventilationen.
Är det någon som vet var jag kan köpa ett filter som jag kan sätta in i ventilation så att jag inte får in den enorma mängd damm som jag får just nu?
Här är ett par bilder:

Hursomhelst började jag undersöka problemet och kom fram till att det är ventilationen i byggnaden som är anledningen till att all damm kommer in. Jag gjorde ett par tester genom att stänga ventilationen, dammsuga rummet helt fritt från damm (så gott jag kunde), vänta att par dagar och sedan se om det fanns lika mycket damm och som jag förväntade fanns det mycket mindre damm (nästan inget alls) i rummet.
Det enda problemet är nu att det är otroligt dålig luft i rummet eftersom jag stängt ventilationen.
Är det någon som vet var jag kan köpa ett filter som jag kan sätta in i ventilation så att jag inte får in den enorma mängd damm som jag får just nu?
Här är ett par bilder:

Du bör kontakta hyresvärden/BRF-styrelsen och be dem se över ventilationen. Det kan vara så att de andra har satt i tvättsvampar i sin tilluft, satt fläktar i köket osv, vilket kan ge sådana här problem hos dem som inte gjort någon åverkan på ventilationen.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska definitivt se till att göra det.Anna_H skrev:
Men finns det inga filter som säljs i butik så att jag kan få en snabb lösning?
Det lär ta ett par veckor för att styrelsen att förse en lösning och jag börjar bli galen av allt damm som kommer in.
Du kan som sagt stoppa en tvättsvamp i ventilen. det är troligen det dina grannar gjort, vilket ger dig problem.Sven0149 skrev:
Om det nu är så att det är damm som kommer in via tilluften. (vilket jag betvivlar)
Så är det ju enklet kollat genom att du köper en tvättservett till barn och tejpar upp.Då ser du ju fort om det är tilluften som smutsar ner.
Bli inte förvånad dock om den servetten kommer va ren efter en vecka.
Jag tror mer på dålig dammsugare som filtererar luften dåligt.
Så är det ju enklet kollat genom att du köper en tvättservett till barn och tejpar upp.Då ser du ju fort om det är tilluften som smutsar ner.
Bli inte förvånad dock om den servetten kommer va ren efter en vecka.
Jag tror mer på dålig dammsugare som filtererar luften dåligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden