4
Hej,

Jag bor i en fristående villa och ska renovera köket.
Vill köpa en ny köksfläkt och konstaterat att det finns otroligt många olika fläkttyper.
Mina fråga är helt enkelt, vilken fläkt kan jag ha?
Kan jag ha en Spisfläkt 761 Opal ?

http://www.franke.com/content/kitch...opal_extern/761_60cm/110_0325_291_detail.html

Vad jag vet:
- Jag har mekanik fläkt på taket
- Fläkten (på taket) kan styras med två läggen från köket.
- Fläkten (på taket) är alltid på och alltid lite drag (oavsett vad jag styr i köket)
- Jag har "utsug" i båda badrummen som är kopplade till fläkten (på taket)
- Jag är ganska säker på att jag inte har någon aktiv fläkt i köket i fläktskåpet
- Jag har följande "fläkt/kåpa" nu i köket (se bild)

Vad har jag ? :x
vent.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Gustav

F-ventilation. Mekanisk frånluftventilation. Förmodligen styrs takfläkten från en alliance-flökt i köket där du kan välja mellan "normal" och "forcerad" ventilation. I alliancefläkten sitter en trafo som kan justeras till vilket behov du har på fläkten. Min gamla alliancefläkt var inställd på att skicka till takfläkten i normalläge 95volt och i forcerat läge 130volt. På det viset kan man, ibland via dipswitchar, ställa in vad som skall skickas till takfläkten och på så vis anpassa luftflödet.

4
Hej,

Eftermycket om och men har jag kommit fram till att jag har en typ sådan här:
Köksfläkt Franke Opal System 762-16 Villa Rostfri 90 cm
http://www.golvshop.se/p/kok-tvatt-...e-opal-system-762-16-villa-rostfri-90-cm.html

"
System
Systemprodukter har ingen egen inbyggd motor utan är avsedda att kopplas ihop med en ventilationsanläggning.

System villa -16
Dessa produkter är utrustade med transformator så att man kan styra hastigheten på ventilationsfläkten/aggregatet. Innehåller också spjäll med vilket grundflöde och forceringsflöde kan ställas in. Dessa produkter används inte bara i villor utan också i vissa lägenheter där man har eget aggregat i varje lägenhet. "

Dock förstår jag inte, är Franke den enda som har det här systemet?
Finns det inga konkurrenter som har ett liknade system?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.