T
tobee: Du har i princip så bra värden du kan få tror jag. Det är fuktigt utomhus nu på sommaren så att få bättre RF än 50-70%, beroende på väderlek, är omöjligt med självdrag utan att på något sätt avfukta eller att värma rummen ytterligare. Om du vill ha ännu bättre källarmiljö får du nog börja titta på din ventilation. Vi har gått från 70-85% till 55-70% RF i gillestugan
19 svar · 7,5k läst
L
LimpTheGimp: Tack xph. Har precis börjat sätta mig in detta igen då jag planerar få detta gjort i kommande vecka. Att dra röret rakt upp genom taket är såklart det absolut bästa då jag inte skulle ha några krökar alls, men en brand vid spisen, genom fläkten och imkanalen, känns inte som om det är mycket bättre än att dra röret genom taket...? Eller tänker du om det brinner såpass att det
8 svar · 5,9k läst
M
MagHam: [citat] Skorstenseffekten fodrar längd och temperaturskillnad för att ge bra effekt. Den är obefintlig strax under taknock. På sommaren fungerar den dåligt i hela huset. Jag skulle sätta en avfuktare i källaren i stället. När man tvångsmässigt evakuerar luft därifrån kommer det att fyllas på med ny via ventiler. Så här års är uteluften fuktig, och med den svala miljön i en
7 svar · 2,1k läst
J
Johan01: *Borde förmodligen ha varit postat i ventilationsforumet, moderator får gärna flytta. Jag har ett nybyggt garage på 36 kvm som uppvärms av 2 st elelement (max +10 gr på vinter). Jag har en vägg mellan förådsdelen och "smutsiga" delen där snöslunga, arbetsbänk och övriga redskap står (bilar förvaras under carport). Jag har för närvarande ingen ventilation vilket jag nu tänkte
0 svar · 2,2k läst
·
Swebreeze
Swebreeze: Vårat hus byggt 1934 med självdrag så hjälper det lite att öppna fönster, men i vårt fall så blir det markant bättre genomströmning när balkongdörren ställs på vid gavel. Varför det blir så vet jag inte...? 😊
7 svar · 2,7k läst
K
kapi: Har du plats och inte bryr dig om hur den ser ut så är s rätt maskin. Själv kommer jag att köpa en t då jag redan har ett aggregat hängandes på väggen. Har du hittat något ställe som säljer olika filter till aggregaten?
3 svar · 1,5k läst
H
Henrik.S: Som sagts redan, inte en speciellt bra ide. Om du bygger nytt, bygg ingen kallvind. Isolera taket i stället så du får en klimatvind i stället.
4 svar · 3,1k läst
H
Henrik.S: Basserat på hur ett proffs ritade min ventilationoslösning när jag installerade FTX för 2 år sedan tror jag du bör ha mer än en TL i källaren. Jag gissar 2 i gillestugan och en i hallen in till våtutrymmena. Betänk att all FL annars ska komma gen dörrspringorna (även om man tar upp en större springa under eller över dörren). Hur stort är ventilationschaktet för den nuvarande FL i
10 svar · 2,0k läst
·
T
Touchofred: [citat] Svarade på mobilen, missade tydligen att du hade skrivit om svepen. :P Ja, det ska gå att montera utan att fästa motorn. Antar att det är en 160 fläkt eller liknande, och dom väger väl inte så mycket. Går det att montera med fästet, så hade jag nog gjort det för att vara på den säkra sidan dock. Har monterat flera olika kanalfläktar, och på vissa gick fläkten in i röret,
3 svar · 1,8k läst
T
Theo 1967: Det är friskluftsintag direkt utifrån nere på gården på de badrum som saknar eget fönster. Man känner draget från inluftsventilen som sitter på väggen. Tänk som en gammal skafferiventil monterad nära golvet men bättre stänkskyddad och går att stänga. Utloppsventilen är justerbar i tre steg och sitter upp mot taket.
4 svar · 3,3k läst
N
nicmarxp: Ok perfekt, det blir jättebra. Jag kommer inte vara så mycket i förrådet, jag vill mest försäkra mig om att det inte blir fuktigt så jag kan ha t.ex papper där. Finns det nåt annat jag kan ha missat? :)
4 svar · 2,9k läst
Ropia
Ropia: Mekanisk frånluft och flera våningsplan har jag erfarenhet av att brukar bli ganska dåligt luftombyte på övre plan, på grund av termik/självdrag brukar övervåningens tilluftventiler/spaltventiler snarare bli frånluftventiler eller så står luften helt stilla. Lösningen brukar vara att justera in korrekt. spaltventiler på övervåning fullt öppna och nedervåningens spaltventiler
7 svar · 2,6k läst
Ropia
Ropia: Överluft in till wc och bad skall tas i nederkant på t.ex. dörrblad och socklar, övriga överluftdon skall sitta högt. Men man kan såklart göra som man "vill"
3 svar · 4,7k läst
·
jarlh
jarlh: [citat] Trägen vinner! :rolleyes:
12 svar · 4,0k läst
Jarlingar
Jarlingar: Kör 100 rakt av, det kommer fungera. Men det finns både 80 och 63 också. Och sätt i tätningslister i dörren till övre plan, förutsätter att det redan sitter i dörren till garaget
32 svar · 6,2k läst
·
O
Odjuret: Jag tror på fläkten för att få en cirkulation på luften...
7 svar · 5,0k läst
·
O
Odjuret: [citat] Du får tänka på att du spar på inomhusmiljön... Å elförbrukningen så lite spar även en ny fläkt på miljön... Om den är från -77 så kanske man med gott samvete låta den få gå till permanent vila... Den har för att kunna trösta ditt miljösamvete ändå själv tröttnat. Det är inte som bara för att vill byta den mot en yngre modell :)
3 svar · 1,8k läst
S
sblixten: Du behöver i regel inte regel ;) Du fäster i fasad och innervägg. Jag tror inte det finns styrninng på koldioxid, men du kan bygga själv.
1 svar · 2,4k läst
anders07
anders07: Jag har en kanalfläkt inne i 110 rör och den går väldigt tyst.
3 svar · 2,4k läst
snuttjulle
snuttjulle: Den första länken hittar jag ingen fläkt på men den sista va ju guld och en steglös varvtalsreglering till den och kanske en vanlig timer så borde man kunna få till något. Tack för hjälpen. Konstigt att detta inte finns som färdiga paket för att slippa ha en fläkt i badrummet. Får slå en blick på en vanlig PAX och se om det går att dela fläkt och styrning kanske. ;) Och att en
2 svar · 1,1k läst
S
Schlbuditz: Jag har en tilluftsventil nere vid golvet vid porten och diagonalt i andra hörnet har jag en Fresh Intellivent uppe vid taket. Alltså en fuktstyrd badrumsfläkt. Jag har inget att klaga på, den gör sitt jobb, men jag har inte någon referens heller.
1 svar · 2,1k läst
J
Jonas786: Det finns två fresh, gallerventiler. Flöde vet jag inte på fläkten. Är en "normal" badrumsfläkt. Är 60% högt sommartid?
5 svar · 4,4k läst
Y
Yornz: Hej har en tråd igång ang denna fråga i dränerings delen men jag har bytt misstanke om vart problemet ligger så jag skapar en tråd här med för att få lite tips o råd ;) Har för cirka 2 veckor sedan insrallerat en sorptions avfuktare med inbygd svag under trycks ventilation (acetec 250 pd) samt en separat undertrycksfläkt i krypgrunden i mitt 1plans lb hus från -69 då den relativa
0 svar · 4,8k läst
N
NiclasR: Tack för snabba svar!
3 svar · 3,5k läst
·
K
Kellokoski87: [citat] Tack för svar. En fråga när det handlar om mått och placering av in och ut luften. Eftersom jag ska installera in en luftvärmepump bör jag tänka på ngt angående ventilationens placering?
2 svar · 3,1k läst
Ropia
Ropia: Om du har kallrasskydd behöver du ej insektsnät. Antingen är fläkten i drift och då kan inga insekter flyga in, eller så är fläkten av och då är kallrasskyddet stängt och då kommer inga insekter heller in :-)
6 svar · 5,3k läst
·
svartöra
svartöra: Jag tror inte altanen påverkar något. I en uteluftventilerad krypgrund blir det standardmässigt kondenserade klimat under vår/sommar när varm fuktig uteluft kommer in och möter kall krypgrund. Mäter du nu blir det nog närmare 100% RF. Standardåtgärden är att lägga plast på marken i krypgrunden. Det räcker ganska bra och är kanske redan gjort i ditt fall. Vill man ta det ett steg
1 svar · 5,1k läst
Jonatan79
Jonatan79: Verkar vara utan fläkt. Ni får ingen bra ventilation med dessa men de kanske räcker om ni vädrar mycket. Sätt en ventil i varje sovrum och testa till att börja med.
5 svar · 2,9k läst
A
Alva10: 59% fuktighet utan värme och utan avfuktare just nu, mulet och 17 grader ute och huset dränerades 2014/2015 med Platon och isolerades samtidigt. Är det okej fuktighet för årstiden ? Just nu alla ventiler i källaren öppna. Ca 100m2 källare med 6 ventiler
19 svar · 4,8k läst
P
Anonymiserad 138940: Hmm räcker de med två paxfläktar som frånluft i ett 174m2 hus? Jo, funderade faktiskt på att ta bort motorn i min nuvarande och slänga upp någon kanalfläktsliknande grej på kallvinden, men hur gör man med styrning? Finns de någon med fjärrkontroll samt att fläkten måste tåla minusgrader.
10 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.