Ventilation
Grindstolpe: Ventilerna placerades i fjärde samt sista trappsteget.
Kurtivan: När vi har fått problem med PAX-fläkten har jag alltid tagit kontakt med Pax kundservice och de är väldigt tillmötesgående och hjälper till. Jag tycker du ska prova med att kontakta dem.
KjellTimell: [citat] Det enda som är färdigt är ju ModBus registrena som tillhandahålls av Östberg. Sen måste man ha den modbuskompatibla fjärren, som kostar 800-ish, för att aktivera kommunikationen och ange adress och Baud. I övrigt får man knåpa ihop något eget och lägga in registrena man vill använda, precis som med riktiga SCADA system, finns inget färdigt för just dessa aggregat vad jag
nicmarxp: Jag ser nu att donet sitter mellan 60-70 cm från väggen, och garderoben skulle vara 685 djup, så den hade ändå krockat. Då får jag bygga ett tak. Tack för hjälpen, trots min förvirring. Det e ganska jobbigt att mäta saker på 270 cm höjd utan stege :P
Noseone: Det är en ventil, inget galler som skall hålla upp Öresundsbron. Klart det kommer bli bra. Ta multiverktyget och såga ut efter formen på gallret. Täta med utefog och bättringsmåla.
pelig: Möjligen kan det vara lite svårare att gå in och rensa kanalen (som man gör alldeles för sällan). Kolla med ventilationsfirma, men gissningsvis är rengöringsverktygen böjliga så det funkar ändå...
Odjuret: Vilken fettbomb det skulle bli... Skulle nog lägga ner efter väldigt kort tid...Den värme du eventuellt skulle tjäna på det hela skulle förloras i att du säkerligen skulle behöva byta ut hela aggregatet.... Imkanalen ska vara separat.
Demmpa: Det går alldeles utmärkt att byta en spiskåpa till frånluftsdon, det "enda" som behövs är att frånluftsdonet mäts in så att det varken är för stort eller för litet luftflöde. När jag bodde i brf-lägenhet så bytte vi ut spiskåpan till frånluftsdon och kolfilterfläkt. Jag hade turen att det strax efteråt skulle göras en OVK-besiktning så det jag behövde göra var bara en
Johnny Viking: Jag har nyss byggt ett garage / kontor (jobbar dagtid i detta) på 10x6 m med golvvärme (via bergvärmen i huset) samt 170mm isolering i vägg och tak och satt in en kanalfläkt på vinden för att få till en aktiv frånluftsventilation. Denna använder jag: https://www.ventilation.se/kanalflakt-ec125/p-2682.htm Sedan dragit frånluft till kontor, förråd / förvaring, samt garagedelen.
Hybridnyckel: Tar upp denna tråd igen, då jag inte tycker TS fick något tillfredställande svar, och jag funderar på (nästan) samma sak. Jag har problem med radon och måste ha högre luftomsättning. Mekanisk frånluftsfläkt är nu kopplat till toakanalerna, så nu behövs ordentligt med tilluft, då jag hört att radonvärdet kan bli högre om man sätter in mekanisk frånluft utan att ha tillräckligt
stefan991: Tack för den eminenta förklaringen. Då ska jag kanske fundera en gång till och diskutera med någon på plats innan jag bestämmer mig.
Ropia: [citat] Aggreggatet skall installeras på en stor tung "död" markisolerplatta som äter upp alla eventuella vibrationer som kan fortplanta sig till stommen. Detta fungerade jättebra i mitt fall. Sedan kan du, när du ansluter aggreggatet till kanalerna, använda dig av flexljuddämpare eller "drasuter", allt för att minimera att eventuella vibrationer fortplantar sig till kanalstammen. Det
AAKEE: Det blir att kapa dem jäms med väggen, troligen klarar det att läcka ut lika mycket som innan så det lär inte bli en farlig förändring.
Emrolla: Hej, bor i ett äldre nyrenoverat enplanshus på ca 110 kvadrat. Huset är beläget i Norrbotten. Har endast bott i huset under sommaren och då vi har haft fönsterna öppna för det mesta har man inte tänkt på ventilationen fram tills nu när det blivit kallare ute och vi håller fönsterna stängda. Blir snabbt kvavt efter en brasa i kaminen. [bild] Ritat en bild på planlösning samt dagens
Ronny Ronnski Pettersson: Hej, Jag bor i en enplansvilla från 1980 som från början värmdes upp med endast direktverkande el men numera även med en luft/luftvärmepump. Jag har även en vedspis för myspys i köket och en äldre braskamin (contura kanske?) i vardagsrummet som är riktigt ineffektiv. Braskaminen vill jag byta ut om jag kan lyckas att sprida värmen över hela huset bättre än idag. Jag funderar på
Prosit: Jag satte ingen extra dämpning, det blev bara listen fäst med franska träskruv in i brädväggen bakom.
Alriksson: Runt 70 betalade vi för en borrad brunn för 2 månader sedan. Dock krav på minst 1200 liter/h, normal villabrunn räcker 60liter/h. Borrhål på 110m 5 tum, pump, hydrofor på 400 liter. En tryckning av hålet. Hålet levererar runt 1500 liter/h.
fuselage: Det här blir flera frågor i ett. Tog in en offert på att installera mekanisk frånluft i vårt hus från -74. Från början oljepanna och självdrag men numera är det fjärrvärme, och där skorsten/självdrag satt sitter numera endast en (ny) skorsten för kamin. Offerten blev mycket dyrare än jag hade tänkt mig och tanken slog mig att det här måste jag ju kunna fixa själv.
Jonatan79: Den lär vara luktfri, googla produkten så får du se.
KnockOnWood: Ja, tilluft i alla sovrum är "standard". Alla vill vi väl ha frisk luft de åtta timmarna vi sover per natt? Och tilluft i vardagsrummet är också normalt att ha.
Magnus_78: Det stämmer med yttervägger åt alla håll utom mot uthuset. Ventil med möjlighet att justera flödet låter klokt. Tack för feedback!
Buildgates: [citat] Den mesta påväxten är på nederdelen av takstolarna, längst in nära gaveln, bort från luckan. Luftspalt existerar ej. Angående fuktproblemen inne i huset så uppstod de plötsligt för sådär tre-fyra år sedan. Har ingen aning om vad detta berodde på. Enda ledtråden skulle kunna vara att vi fick problem med avloppet i samma veva. OT: Kan detta ha något samband? Påväxten på
lapower: Mitt radonvärde är 200 idag så jag är nöjd.
erix0n: Tack så mycket! Fresh 90 med täckplattor är nu monterat samt tätatt mot fasaden. Kanske återkommer när det är dags för nummer nr 2 :)
steffe79: Återupplivar det här inlägget från maj. Jag har nu tagit bort den gamla frånluftskanalen från källaren till skorstenen (tidigare kopplad oljepanna som rivits ut). Nu tänker jag sätta in en PAX Calima fläkt genom ytterväggen istället för att ersätta frånluftskanalen. Då får jag höra av en som säger sig vara expert på ventilation att om det blåser mot fasaden hindras
KnockOnWood: [citat] Ni håller väl inte på och "radikaliseras" :cool:
kuntri: Vet inte riktigt hur jag ska måla takfoten. Resten av huset ska målas med svart slamfärg. Slamfärg hindrar inte fukten att vandra. Gäller väl att hålla koll på ett ev problem och sedan sanera...
tysken: Jo det kanske vore det enda rätta... Men det är inte helt okomplicerat... Och kostsamt. Hela huset byggt i sten dessutom.