Janus82
Janus82: En avfuktare gör självklart en stor förbättring med klimatet men på lite sikt blir det inte särskilt energieffektivt då den hela tiden får in ny fuktig luft utifrån som måste avfuktas. Med ett element behöver ni bara höja temperaturen några enstaka grader till för att få samma effekt. Jag kan inte på rak arm svara på vilken av metoderna som strikt sett är den mest
14 svar · 6,4k läst
H
hakfre: Har du ställbara tilluftsventiler i alla sovrum och i vardagsrummet? I så fall kan du prova att minska tilluften i alla rum förutom sovrummet där ni får för lite luft.
8 svar · 4,4k läst
·
E
exerg: hade de varit tystare så borde 3 st intellivent x 80 kbm luft/timme räcka till ett 200 kvms hus
6 svar · 5,6k läst
B
bakterie: Har du någon värme i källaren? Vi har snarlika förutsättningar, byggår -33. Vi drog ner vattenburen värme när vi gjorde om värmesystemet, och det räcker för oss för att få behagligt källarklimat med självdraget.
3 svar · 2,6k läst
T
thellberg: [citat] 2- eller 3 vägsspridning funkar oftast bra i bostäder. Du får kolla kastlängden för aktuellt flöde och därifrån välja placering av donet. Ganska vanligt fel att man väljer för stort don och får dålig omblandning av rumsluften
13 svar · 2,6k läst
·
osiris
osiris: [citat] Kanske, men det är inte installationen som är den stora grejen (den kan jag tänka mig att göra själv), det är att hitta rätt tilluftsdon...
2 svar · 1,6k läst
osiris
osiris: Dags att bumpa denna igen! Inget bättre än fula plastdon på insidan?
18 svar · 12,0k läst
Fibonacci
Fibonacci: Aha okej. ja jag läste något om det i samband med torktumlare så det kanske funkar på samma sätt. Det verkar ju smart. Det är ju just det man vill. Att ventilationen ska fungera även när skåpet inte är igång. Tack för infon!
2 svar · 4,6k läst
C
Christer Bill: Öppnade fläkten idag... Naturligtvis så satt det ett kallrasskydd där... Gjorde rent det ordentligt vilket behövdes, får se om det fungerar bättre nu :-)
8 svar · 3,6k läst
·
T
Tjoa: Det måste vara ett galler eller en imkanalslucka om det ska vara godkänt. Ett frånluftsdon ger för liten fri area.
5 svar · 1,8k läst
·
T
toolman77: Om du sätter en fläkt i varje badrum med fuktstyrning och kallrasskydd så borde det lösa dina problem. T.ex två fresh intellivent som går att köra på konstant lågfart med pådrag vid hög fuktighet. Jag har ett antal olika fläktar i olika hus som är fuktstyrda men den enda av dem som fungerar som är fresh intellivent 2.0. Min analys är att det på de fläktar som inte går konstant
6 svar · 6,3k läst
Ropia
Ropia: Välj ett aggreggat med roterande värmeväxlare och påsfilter, gärna ett med ordentlig kapacitet på grund av storleken på huset. Jag hade valt ett Östberg Heru 130 S EC eller 180 S EC http://products.ostberg.com/Item/Details/767 http://products.ostberg.com/Item/Details/766
1 svar · 2,8k läst
·
A
ansstg: Ja, jag är inne på samma spår. Tänkte dock börja med att sätta en kort 90 graders böj på avluften vid takhuven och likadant på imkanalen för att vinkla bort källorna från varandra. Tänkte att det var en enkel lösning för att se om det blir bättre.
3 svar · 2,1k läst
woodchuck
woodchuck: Utan filter ökar ljudet lite till. Filtren är köpta på http://www.flaktbutiken.se/ /woodchuck
5 svar · 4,0k läst
Moving
Moving: Det är fukt och lite markradon där så vi haft en avfuktare med slang ut, men det är trångt att montera igen efter attack av råttor som kan komma igen. Funderar på att ställa upp avfuktaren ovanför i ett litet slutet rum, slangen till vent. i väggen, göra flera små hål i golvet och täta rummet så det blir undertryck. Verkar det klokt?
0 svar · 1,3k läst
S
SOME: [bild]
5 svar · 15,1k läst
·
S
5 svar · 15,1k läst
·
M
ms2010: Jag har en minimal gästtoa i min sekelskifteslägenhet, golvyta 100x70 (däremot över 3 m i takhöjd...). I ytterväggen som är tegel och c:a 50 cm tjock finns en fönsternisch med ett högt, smalt fönster, ungefär 122x27. Ytterfönstret är englas och stängs med gammaldags hakar. På vintern kan man sätta dit ett innanfönster (också englas) som inte sitter på gångjärn utan hålls
0 svar · 2,8k läst
G
Guson: Tack, jag kollar med den lokala filialen! :)
2 svar · 1,8k läst
X
Xepp: Jag kollade igår och jag har en ventil i hallen och en ventil i vardera badrum uppe. Inga andra ventiler, varken i kök, 2x sovrum eller i vardagsrum. Men mekanisk frånluft i badrum+kök och tillluft i sovrum och vardagsrum låter rimligt
21 svar · 26,2k läst
J
jhn: Inga idéer alla alltså? Då skicka rjeg med en annan fråga: Om jag har en frånlufts PAX-fläkt i badrummet, är det OK att skippa mekanisk frånluft? Skulle gärna slippa dra kanaler genom köket...
1 svar · 7,8k läst
·
B
bb03suli: De är vi helt medvetna om men de är storm i donen och de ser vi ju inget behov av. De skulle vara bra att bra kunna reglera och även att kunna göra rent där de blir skitigt. Föreningen är tillfrågad och vi inväntar deras svar med.
2 svar · 1,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: Finns det inget sätt att koppla in er på systemet alls utan att bygga om för mycket invändigt? Är själva fläktsystemet gammalt? Ni kommer förmodligen aldrig få en bra lösning genom att trixa med habrovinklar och det kommer påverka luftflödet genom att göra som du beskriver. Svårt att avgöra om det påverkar mycket eller lite negativt. Jag skulle inte vilja trycka in luft från
11 svar · 3,8k läst
H
huggan: [citat] Du glömde tvättmaskinen, den har inget utblås men avger dock varm fuktig luft.
7 svar · 2,4k läst
O
Odjuret: Det värsta är nog inte om ett hus står kallställt. Problemet är väl när man kommer dit å värmer upp huset då och då... Får de andas så blir det nog ännu värre
22 svar · 8,5k läst
Ropia
Ropia: Diffusionstät isolering på av och uteluft. Om det kondenserar i rören så är inte det hela världen, men om avluft/uteluft kondenserar så är det utanpå rören, med fukt och mögelskador som potentiell risk. Speciellt viktigt är detta om man t.ex. använder sig av frikyla till aggregatet eller om man kyler med luft luft värmepump varma sommardagar. Chansa inte, kondensisolera enligt
15 svar · 3,6k läst
K
Kamehameha: Okej, tack för svaren! Då har jag ett par alternativ. Får se vad en spiskåpa kostar så får vi se om det är värt det eller inte.
7 svar · 2,5k läst
·
R
roggabear: Tänkte att man kanske minkar kallras/kondensproblem om man inte går rakt upp, men det kanske var lite ologiskt!
3 svar · 1,3k läst
Björn Melander
Björn Melander: [citat] Ja, öronproppar är helt klart enklare :)
19 svar · 5,0k läst
·
D
DanZ: Det är främst för att vedpannan inte ska dra ner rök i vetilationskanalerna då skorsten är kall och/eller det är dåligt drag pga väderlek. Sen en förbättrad ventilation över hela året. Självdraget borde ju hjälpa fläkten en hel del pga mindre mottryck? Har hursomhelst införskaffat en 300 C nu, så det borde räcka gott och väl.
2 svar · 2,5k läst
P
paddeman: Tack för era synpunkter! Blir till att borra lite i helgen då .. :) Men gör nog som Osiris nämner - ta upp hål och se hur det blir. Räcker det inte så kanske en frånluft i badrummen nedan .. Då ska vi bara hitta en bra maskin för ändamålet! :p
7 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.