O
Du bör nog fundera på att skippa plasten i väggarna om huset kommer vara kall ställt. vissa perioder.
Men att sätta en fläkt blir garanterat bättre än att köra med självdrag. Men någonting typ solarventi i kombination med ventiler kan säkerligen fungera bra! Problemet är att den kostar en del att köpa. Så man kan få rätt mycket energi för de pengarna....
Jag tror inte att fläkten börjar brinna för att den utsätts för minusgrader... Det skulle ja inte oroa mig för

Låt bli att kallställa så slipper du mycket elände. Det är just kallställning i sig som orsakar problem, inte självdrag eller att huset står tomt.

Vad skulle kallställning orsaka för problem ?

Kondens under den period på senvintern-tidig vår när det är varmare ute än inne mitt på dagen, och i övrigt när temperaturen stiger hastigt, det blir då varmare ute än inne. Uteluft som kommer in ska värmas så att den blir torrare, inte kylas så att fukten faller ut.
Ha värmen på.

Det är inga problem i sommar stugor som kall ställs förstår inte varför det skulle vara ett problem här mera än i teorin.

Den svaga mögellukt som i stort sett alltid är närvarande i hus som kallställs vintertid ser då jag som ett problem. Fukten faller ut på alla ytor, inuti möbler möbelisolering osv. Gå in i ett kallställt hus när det hastigt gått från -10-15 till plusgrader så förstår du vad jag menar.

Vet ingen nyare sommar stuga med mögellukt däremot äldre stugor byggda av rivningsvirke. Har alldrig varit inne i en stuga vid väderomslag och mögel blir det inte om vent är ok.

O
Det värsta är nog inte om ett hus står kallställt. Problemet är väl när man kommer dit å värmer upp huset då och då... Får de andas så blir det nog ännu värre

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.