• Gilla
D09
  • Laddar…
mikael_thn skrev:
Värme stiger, se till att begränsa möjligheten för värmen att fritt stiga till ovanvåningen.
Jag har en dörr att stänga till för trappen till ovanvåningen.
Vill gärna ha det öppet :) Tror hellre på något slags utsug av varm luft på ovanvåningen

harry73 skrev:
Är problemet att det blir varmt på sommaren och kallt på vintern är det för mycket solinstrålning och för lite isolering som är problemet. Blir det också på vintern varmare på ovanvåningen än på bottenvåningen, borde man begränsa luftflödet till ovanvåningen, eller så kan man kanske montera några fläkter som transporterar luft ner till bottenvåningen igen.

Jag misstänker att du inte använde värmepumpen för uppvärmning under sommaren, så det är nog bäst att du avvaktar vintern och kolla hur allt fungerar under vintern innan du börjar ändra allt för mycket i ventilationen.

Att det blir varmt på ovanvåningen på sommaren är inte konstig och händer även i moderna välisolerade hus
Vet inte om det blir kallt än på vintern men tänker att det blir kallt nere så drar på värme där vilket gör att det blir för varmt på ovanvåningen, alt dra ner på elementen där :D

Men bra idé att kolla hur det känns på vintern först :D

Ni behöver en fungerande ventilation för hälsans skull samt för att inte få fuktproblem i våtrummen, glöm inte det.

Mekanisk frånluft i badrum och tilluft i sovrum/vardagsrum via ventiler.

Sedan säger jag bara markiser. Gör enorm skillnad att blockera solljuset på utsidan.

Redigerat:
johel572 skrev:
Mekanisk frånluft i badrum och tilluft i sovrum/vardagsrum via ventiler...
Jag skulle vilja säga
frånluft i bad-, dusch-, toalettrum, tvättstuga och kök.

Och tilluft i sovrum och vardagsrum som sagt.

Hur man ordnar det är en annan sak.
Om man vill hålla nere energiförbrukningen är det naturligtvis FTX som gäller.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Jag kollade igår och jag har en ventil i hallen och en ventil i vardera badrum uppe. Inga andra ventiler, varken i kök, 2x sovrum eller i vardagsrum.

Men mekanisk frånluft i badrum+kök och tillluft i sovrum och vardagsrum låter rimligt

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.