5 581 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Köksfläkt med konstant ventilation, eller vad göra??
Hej
Har en annan tråd om dimensionering av ftx system här. Satt uppe igår och funderade på att lägga beställning, men sen började jag vela igen.
Huset är följande
1 plans med källare à 112 kvadrat per plan.
självdragsventilationen är borttagen och istället har jag 3 stk fresh intellivent fläktar i badrum samt tvättstuga (2 i källaren och 1 i badrum ÖV).
Dessa går på konstant lågfart. Letar efter alternativ att ytterligare öka ventilationen på framförallt övervåning då vi upplever lite instängd luft i framförallt sovrum eller när man varit borta en längre tid.
Vi har spaltventiler i sovrumsfönsterna men vill sätta in ljuddämpande fresh i vårt sovrum då vi upplever mycket ljud från gatan
Huset värms med direktverkande el och luftvärmepump. Har även en kamin i gillestuga.
Har väl egentligen dessa 4 alternativ jag står mellan
1. Låta fresh fläktarna vara kvar och sätta en extra frånluftsfläkt i köket. Då vi skall byta kök så kanske det finns någon köksfläkt som också kan gå på lågvarv även när den inte är på, finns det??
Alternativt bara en rak kanal upp med kanalfläkt ovanför
2. Dra spiro till tvättstuga, badrum samt kök och därmed installera ett centralt frånluftsystem med kanalfläkt på vinden. Vad skall man då göra med fresh fläktarna? Har ju hål ut i väggen som inte blir så snygga om man tar bort fläktarna?
Låta dem sitta kvar med kallrasskyd för att inte frånluftdonen skall dra in kall luft från väggen?
3. Samma som ovan men istället sätta in en Nibe F110 frånluftpump i tvättstuga för uppvärmning av varmvattnet. Kostar 16000 spänn nu. Den hade räknats hem på 4-5 år tror jag
4. Slå på stora trumman och installera ett ftx system. Är dock lite orolig för tätheten i huset. Har sett många missar med ångspärren under tiden har renoverat, både i tak och vägg
Har en annan tråd om dimensionering av ftx system här. Satt uppe igår och funderade på att lägga beställning, men sen började jag vela igen.
Huset är följande
1 plans med källare à 112 kvadrat per plan.
självdragsventilationen är borttagen och istället har jag 3 stk fresh intellivent fläktar i badrum samt tvättstuga (2 i källaren och 1 i badrum ÖV).
Dessa går på konstant lågfart. Letar efter alternativ att ytterligare öka ventilationen på framförallt övervåning då vi upplever lite instängd luft i framförallt sovrum eller när man varit borta en längre tid.
Vi har spaltventiler i sovrumsfönsterna men vill sätta in ljuddämpande fresh i vårt sovrum då vi upplever mycket ljud från gatan
Huset värms med direktverkande el och luftvärmepump. Har även en kamin i gillestuga.
Har väl egentligen dessa 4 alternativ jag står mellan
1. Låta fresh fläktarna vara kvar och sätta en extra frånluftsfläkt i köket. Då vi skall byta kök så kanske det finns någon köksfläkt som också kan gå på lågvarv även när den inte är på, finns det??
Alternativt bara en rak kanal upp med kanalfläkt ovanför
2. Dra spiro till tvättstuga, badrum samt kök och därmed installera ett centralt frånluftsystem med kanalfläkt på vinden. Vad skall man då göra med fresh fläktarna? Har ju hål ut i väggen som inte blir så snygga om man tar bort fläktarna?
Låta dem sitta kvar med kallrasskyd för att inte frånluftdonen skall dra in kall luft från väggen?
3. Samma som ovan men istället sätta in en Nibe F110 frånluftpump i tvättstuga för uppvärmning av varmvattnet. Kostar 16000 spänn nu. Den hade räknats hem på 4-5 år tror jag
4. Slå på stora trumman och installera ett ftx system. Är dock lite orolig för tätheten i huset. Har sett många missar med ångspärren under tiden har renoverat, både i tak och vägg
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Hej, ja givetvis verkar FTX vara bästa lösningen, men den är ju också i särklass dyrast.
OCh just eftersom huset är otätt och man har ett undertryck kommer den dra in kall luft så verkningsgraden minskar.
Men komfortmässigt så visst är det bästa lösningen
OCh just eftersom huset är otätt och man har ett undertryck kommer den dra in kall luft så verkningsgraden minskar.
Men komfortmässigt så visst är det bästa lösningen
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Går det inte bara att öka lågfarten på de 3 fläktarna och ljuddämpa den spaltventil som finns i sovrummet.Sitter de i fönsterkarmen är det lite pilligt om fönstren sitter en bit innanför fasadbeklädnaden men mindre krångel än att borra hål ovan fönster. Har du däremot spaltventiler i källarplan får du försöka minska dem då luften lättast tar sig in där. Skulle det tex komma in lika mycket luft där som den utsugande luften från fläktarna kommer ingen luft alls att sugas in på övervåningen och då känns det såklart unket.Att tätskiktet kan vara otätt kan borga för att kaminen blir lättare att tända och är inte enbart katastrof.. (4)FTX är självklart som du säger det bästa men kostar 40-50 (3) Om ni är 4 pers som duschar med 2½-3 timmars mellanrum stämmer kalkylen och att det skulle finnas nån tystgående köksfläkt som kan användas som grundventilation i kök har jag i så fall missat och vore kul att ta del av..
Hej
Har inga ventiler i källare förutom en i motsatt sida källartrappen.
Spaltventilerna i fönsterna tror jag inte går att dämpa på något vettigt sätt.
Kan såklart öka flödena i fresh fläktarna men det skall upp rätt bra för att det skall bli "normenligt". Tycker redan ljudnivån är på gränsen.
Har inga ventiler i källare förutom en i motsatt sida källartrappen.
Spaltventilerna i fönsterna tror jag inte går att dämpa på något vettigt sätt.
Kan såklart öka flödena i fresh fläktarna men det skall upp rätt bra för att det skall bli "normenligt". Tycker redan ljudnivån är på gränsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden