2 657 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Ventilera sutteränghus?
Hej!
Luften står lite still på vår nedanvåning i vårt sutteränghus. Huset är dränerat och monterat golvvärme i en del av rummen nedan. Däremot finns det väldigt dåligt med till-luft på nedanvåningen..
Öppnar vi dörren på nedanvåningen så får vi ett fint och skönt drag genom hela huset. Men stänger vi så står luften i princip still.
Min plan är att ta upp ett gäng friskluftsventiler på nedanvåningen. Finns det någon risk i att göra detta? Vi har idag en intellivent som går konstant i badrummet på ovanvåningen.
Luften står lite still på vår nedanvåning i vårt sutteränghus. Huset är dränerat och monterat golvvärme i en del av rummen nedan. Däremot finns det väldigt dåligt med till-luft på nedanvåningen..
Öppnar vi dörren på nedanvåningen så får vi ett fint och skönt drag genom hela huset. Men stänger vi så står luften i princip still.
Min plan är att ta upp ett gäng friskluftsventiler på nedanvåningen. Finns det någon risk i att göra detta? Vi har idag en intellivent som går konstant i badrummet på ovanvåningen.
Produkter som diskuteras: "intellivent"
Badrumsfläkt Intellivent S Fresh
Komplett frånluftsfläkt
2 069 kr inkl moms
Läs mer
Tack för snabbt svar!
3 badrum egentligen. 1 badrum som används flititgt där intelliventen sitter. 1 gästbadrum och 1 med bastu. Men de två senare ligger på nedervåningen och har frånfläkt som måste aktiveras manuellt.
Är ju lite nojig att börja borra sönder tegelfasaden ..
3 badrum egentligen. 1 badrum som används flititgt där intelliventen sitter. 1 gästbadrum och 1 med bastu. Men de två senare ligger på nedervåningen och har frånfläkt som måste aktiveras manuellt.
Är ju lite nojig att börja borra sönder tegelfasaden ..
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktarna"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Borra i teglet är nog ingen fara (säger jag som aldrig gjort något liknande
). Men kan du inte sätta intellivent i gästbadrummet också. Den kan ju köras konstant på låga varv och starta själv vid fukt (eller ventilera automatiskt var 25:e timme eller hur det nu var). Jag tror att man vill ha frånluft på bottenplan också. Men försök få upp tilluftsventilerna först, då märker du nog om frånluften är tillräcklig som den är.
Tack för era synpunkter! Blir till att borra lite i helgen då ..
Men gör nog som Osiris nämner - ta upp hål och se hur det blir. Räcker det inte så kanske en frånluft i badrummen nedan ..
Då ska vi bara hitta en bra maskin för ändamålet!
Men gör nog som Osiris nämner - ta upp hål och se hur det blir. Räcker det inte så kanske en frånluft i badrummen nedan ..
Då ska vi bara hitta en bra maskin för ändamålet!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
