Hej!

Bor i en bostadsrätt där det bullrar från ventilationen i badrummet. Ventilationsröret är ingjutet i betongväggen så jag tror inte ljudet fortplantas i rörväggarna. Det alstras nog och är "luftburet" i röret.

Ventilationshål i taket med synliga betongkanter och dekorativ väggmålning i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsuttag i betongvägg som orsakar buller i en bostadsrätt.
Skapa konto

Ventilationsuttag i badrumstak bredvid en vit rektangulär låda, blommig tapet och duschstång.
Skapa konto

Hur kan man göra för att minska bullret? Är inne på att bygga en låda med bafflar, typ såhär:
Bafflar monterade på ett tak för att dämpa ljud i en installationsschakt.
Skapa konto

Det skulle ju rymmas bredvid den befintliga lådan i taket.

Men det kanske finns färdiga saker att plugga in? Det här företaget verkar ha en del grejer:
https://www.soliduct.se/ventilationssystem/ljuddampare/c-213_30.htm

Det enda som passar direkt är ju de där Inno-filtren som kan tryckas in i röret. Någon som har provat dem? Hur skulle ni lösa problemet?

Tack på förhand

S
man kan ju fråga dom andra om dom tycker det låter från ventilation på toa.
och sedan ta det därifrån. varför skall du du betala när det kanske går att fixa genom gemensam pott

Du måste få tillstånd av styrelsen för att förändra eller montera donet. Hela byggnadens system är inställt efter en norm och den som gjort OVK-besiktingen vet hur det ska justeras.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för svaren!

man kan ju fråga dom andra om dom tycker det låter från ventilation på toa.
och sedan ta det därifrån. varför skall du du betala när det kanske går att fixa genom gemensam pott
Sant men sånt brukar dra ut på tiden så jag tänkte att det kanske går att fixa själv.

Du måste få tillstånd av styrelsen för att förändra eller montera donet. Hela byggnadens system är inställt efter en norm och den som gjort OVK-besiktingen vet hur det ska justeras.
Aha. Hur ofta görs OVK?

Men vad är det vi ser på bilderna? Du skriver att gallret är "ingjutet"?

Det vi ser på bilden är ett öppet ventilationsrör utan don överhuvudtaget. Har du tillfälligt monterat bort donet, eller saknas det?

Det brukar sitta ett lock över som man skruvar beroende på om man vill öppna eller stänga det mer.

Men vad är det vi ser på bilderna? Du skriver att gallret är "ingjutet"?

Det vi ser på bilden är ett öppet ventilationsrör utan don överhuvudtaget. Har du tillfälligt monterat bort donet, eller saknas det?
Nejdå, det är röret som är ingjutet. Donet går att plocka bort. Det är typ ett sånt här
https://www.leifarvidsson.se/gpdf-100-franluftsdon

Det brukar sitta ett lock över som man skruvar beroende på om man vill öppna eller stänga det mer.
Ja jag missade att fota frånluftsdonet. Ungefär såhär: https://www.leifarvidsson.se/gpdf-100-franluftsdon

Såhär då:
1 mät upp luftflöde genom befintligt don
2 ta bort donet, bygg en ljuddämpning
3 mät upp och justera så att luftflödet är samma efter som innan montering av ljuddämpning
Då borde det väl vara OK utan styrelsens inblandning?

Nej egentligen inte. Föreningen bör kräva att ingreppet utförs av en ventilationsfirma. Föreningen har svårt att avgöra om din mätning är korrekt utförd, eller om dämparen kan påverka flödet på ett oväntat sätt.

OVK görs med några års mellanrum, vet inte hur många då reglerna nyss ändrats har jag för mig. Hur störande är ljudet? Går det att höra från sovrum? Kanske går det att dämpa lite men inte mycket utan att påverka flödet.

stoorn skrev:
Såhär då:
1 mät upp luftflöde genom befintligt don
2 ta bort donet, bygg en ljuddämpning
3 mät upp och justera så att luftflödet är samma efter som innan montering av ljuddämpning
Då borde det väl vara OK utan styrelsens inblandning?
OVK kan också bli underkänd om kontrollanten anser att det blir svårare att göra rent kanalen efter ombyggnaden.

Enklast är att peta in en tvättsvamp, det brukar folk göra. Då bullrar det mer hos grannen, men blir tystare (och sämre luft) hos dig.

Bättre, men mindre populärt, är att be fastighetsägaren kontrollera ventilerna hos grannarna, kanske är det flera som gjort denna åtgärd redan, varvid det då blir högre ljud hos er som inte har någon tvättsvamp i ventilen.

Så var det när vi bodde i höghus. De hade som rutin att gå runt och ta bort tvättsvampar i alla ventiler i huset en gång om året...

Anna_H skrev:
Enklast är att peta in en tvättsvamp, det brukar folk göra. Då bullrar det mer hos grannen, men blir tystare (och sämre luft) hos dig.

Bättre, men mindre populärt, är att be fastighetsägaren kontrollera ventilerna hos grannarna, kanske är det flera som gjort denna åtgärd redan, varvid det då blir högre ljud hos er som inte har någon tvättsvamp i ventilen.

Så var det när vi bodde i höghus. De hade som rutin att gå runt och ta bort tvättsvampar i alla ventiler i huset en gång om året...
Det blir säkert sämre flöde också med fuktsakada som följd, dock kommer det inte upptäckas förrän det är bubblor i taket, att sätta dit en tät svamp är inte att rekommendera, isåfall gör ett större hål i den.

Jag skrev inte att det var en bra idé, utan att det är så folk gör, vilket troligen är orsaken till att det bullrar hos honom.

Tvättsvampsidén var rolig men den påverkar ju flödet förstås ja. Det är inte min avsikt. Jag vill ha en ljuddämpning (som kanske ökar flödesmotståndet men det är ju bara bra eftersom luftdonet då kan öppnas o ge mindre väsande).

Rengöring av kanal är också en grej jag tänkt på men det är enkelt att fixa så att det går att öppna o rengöra. Rengjort har jag själv gjort och undrar om det nånsin är gjort. Det var typ 1 cm damm/päls/lurv på väggarna i röret.

Jamen, för att summera då. Det här är inget man ska göra själv. Och om man gör det själv får man vara beredd att plocka ner det efter OVK.

Tack för svaren alla!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.