Som rubriken antyder så har jag bytt filter i min ftx anläggning (för förstagången, systemet är nytt) av model Systemair SAVE 500 nånting. Efter bytet är ljudet från frånluftventiler påtagligt mycket högre än tidigare. Det är nu störande högt:(. Någon som har en teori om vad det kan bero på?

Jag har inte gjort något med systemet utom att stängt av strömmen, öppnat luckan, dragit ut 2 filter (till- och frånluft), satt i nya filter (F7 till och G3 från enligt instruktionsboken), stängt luckan, kopplat på strömmen och gjort reset på tiden sedan filterbyte. That's it. Vad kan ha gått fel?

/woodchuck

Var filtret väldigt smutsigt? Fasta varvtal på fläktarna? Isf. Är det helt enkelt mer luftflöde över ventilerna.

Jo, filtren var mycket smutsiga (15 mån från installation till byte, ska byte efter 9 nästa gång har jag tänkt), så det kanske är en möjlighet... Men jag minns inte att det lät så här när systemet togs i bruk och filtren var rena (förutsätter jag). Fläktarna går att ställa i tre lägen, men det har inte ändrats. Däremot lät det som om varvtalet liksom svängde in när strömmen kopplades på så jag vet inte om det är fasta varvtal eller om det är något mer avancerat som styrs av tryck och flöde. Men, du har rätt i att fast varvtal och nya filter borde ge ett högre flöde och med det högre ljud.

Om du plockar bort filtren och kör utan dem en stund: Förändras ljudet då?

(Mitt FTX-aggregat talar om när det är dags att byta filter.
Det står klart och tydligt FIL på displayen.
Sker ganska regelbundet två gånger per år.
Vid björkens pollensäsong och lite senare på hösten.)

Var har du köpt filtren? Det finns massor med billiga filter att köpa, och ibland får man vad man betalar för tyvärr. Problemet med en del av de billiga filtren är att de har högre tryckfall än original, dvs att fläkten får jobba hårdare för att få igenom samma mängd luft genom filtret. Detta kan ge upphov till högre ljud ute i donen.

//xph

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.