8 456 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Fläkt för frånluft i kallställt attefallshus
Sida 1 av 2
Håller på att bygga gäststuga i form av attefallshus, isolerad för att kunna användas året om. Planen är dock att inte ha underhållsvärme, utan enbart mekanisk ventilation när den står outnyttjad längre perioder. Ett problem med detta har visat sig vara att hitta en lämplig frånluftsfläkt. De tysta badrumsfläktar med grundventilation på ca 4 W som hade varit en enkel lösning om vi haft underhållsvärme har arbetstemperaturer som inte tillåter minusgrader, och de rena ventilationsfläktar jag hittat som tål minusgrader har för hög effekt för ett så litet hus (14 W och uppåt), och ska enligt tillverkare både låta mer och slitas hårdare om man ställer ner varvtalet med tyristor eller transformator.
Har någon ett tips på en tyst liten fläkt (gärna för montering i 100 mm kanal, max 185 mm lång), som går att ha i kontinuerlig drift sommar som vinter, och med kapacitet lagom för grundventilation av ca 75 kubikmeter?
Har någon ett tips på en tyst liten fläkt (gärna för montering i 100 mm kanal, max 185 mm lång), som går att ha i kontinuerlig drift sommar som vinter, och med kapacitet lagom för grundventilation av ca 75 kubikmeter?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det är inte jag som vill ha det kallställt, och det är klart att jag också ser fördelen i att inte ha det hus som står och drar energi. Jag inbillar mig i alla fall att underhållsvärme drar en storleksordning mer energi än bara grundventilation.
Att mot bättre vetande ändå installera en badrumsfläkt är absolut ett alternativ jag överväger. Så länge den inte börjar brinna när den går sönder av kyla så blir ju skadan högst begränsad.
Att mot bättre vetande ändå installera en badrumsfläkt är absolut ett alternativ jag överväger. Så länge den inte börjar brinna när den går sönder av kyla så blir ju skadan högst begränsad.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag förstår inte varför du ska ha frånluftsventilation på när huset inte används och är kallställt. Sätt in 2-3 tilluftsventiler, gärna på olika höjd. De kommer att ventiilera med dygnets temperaturvariationer.
Solvärmepanel med fläkt låter ju som klippt och skuret! Gissar att främsta nackdelen är att man behöver en solbelyst södervägg där man samtidigt kommer undan med den estetiska uppoffringen? Låter helt klart som att det skulle gå att lösa.
Anledningen att jag är inne på fläkt istället för bara friskluft är helt enkelt att själdrag känns som en allmänt bespottad lösning nuförtuden. Visserligen brukar man ju då inte tänka sig tre ventiler för 25 m2.
Det skulle ju helt klart ha estetiska fördelar jämfört med solvärmepanelen.
Vilka fläktar pratar vi om här? Varför skulle de slitas mer?henrik-t skrev:
Självdrag är sämre än fläktstyrd om det "kontinuerligt" vistas personer i lokalen, men i ditt fall så är det ingen som ska vistas i lokalen när den är kallställd.henrik-t skrev:
Väldigt många vindar har självdrag, "alla" garage har självdrag, "alla" friggebodar har självdrag.
Har en sommarstuga som vi kall ställer varje vinter den saknar ventiler men även tätningslister i fönstren och den blir väl ventilerad luften känns alltid fräsh där så med rätt antal ventiler ska det inte vara nått problem att ha ok vent i huset när ingen bor där behövs inte så mycket vent heller.
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
56 kr inkl moms
Läs mer
Jag kan inte för allt i världen hitta fläkten vars dokumentation jag fick det där ifrån, men däremot hittade jag den här tråden:DanZ skrev:
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/74463-varvtalsreglering-av-kanalflakt.html
Om en fläkt börjar brumma när man drar ner varvtalet är det ju inte så långsökt att den då också skulle slitas hårdare.
Det är sant, men det jag oroar mig för är främst att ångbroms i väggar och tak ska kunna göra sitt jobb när vårvärmen kommer med fukt som ska ut via inomhusventilationen. Sedan har jag vänner som byggt med bara självdrag och som ändå upplever problem just när stugan stått oanvänd ett tag, och de verkar inte vara ensamma om problemet. Jag kan till exempel citera marknadsföringen av den där solvärmepanelen med fläkt som tipsades om ovan:Demmpa skrev:
Kruxet är väl att det inte är så himla kinkigt så länge man inte håller på och isolerar och tätar överallt?Demmpa skrev:
Redigerat:
Jo, med tyristor så är det en sak. Men med transformator? Tror inte det är något större problem även med tyristor.henrik-t skrev:
Inte så konstigt att reklamen för en produkt föredrar en fläktlösning när dom säljer just såna. Ska du ha plast i väggarna trots att inte huset är uppvärmt året runt ?henrik-t skrev:Det är sant, men det jag oroar mig för är främst att ångbroms i väggar och tak ska kunna göra sitt jobb när vårvärmen kommer med fukt som ska ut via inomhusventilationen. Sedan har jag vänner som byggt med bara självdrag och som ändå upplever problem just när stugan stått oanvänd ett tag, och de verkar inte vara ensamma om problemet. Jag kan till exempel citera marknadsföringen av den där solvärmepanelen med fläkt som tipsades om ovan:
Kruxet är väl att det inte är så himla kinkigt så länge man inte håller på och isolerar och tätar överallt?