Håller på att bygga gäststuga i form av attefallshus, isolerad för att kunna användas året om. Planen är dock att inte ha underhållsvärme, utan enbart mekanisk ventilation när den står outnyttjad längre perioder. Ett problem med detta har visat sig vara att hitta en lämplig frånluftsfläkt. De tysta badrumsfläktar med grundventilation på ca 4 W som hade varit en enkel lösning om vi haft underhållsvärme har arbetstemperaturer som inte tillåter minusgrader, och de rena ventilationsfläktar jag hittat som tål minusgrader har för hög effekt för ett så litet hus (14 W och uppåt), och ska enligt tillverkare både låta mer och slitas hårdare om man ställer ner varvtalet med tyristor eller transformator.

Har någon ett tips på en tyst liten fläkt (gärna för montering i 100 mm kanal, max 185 mm lång), som går att ha i kontinuerlig drift sommar som vinter, och med kapacitet lagom för grundventilation av ca 75 kubikmeter?

O
Varför kallställa helt? Det bästa vore om det kunde vara lite värme på.
Men å andra sidan... vad händer om en vanlig badrumsfläkt används i minusgrader? Är det någon som testat? Jag skulle nog testat...

Det är inte jag som vill ha det kallställt, och det är klart att jag också ser fördelen i att inte ha det hus som står och drar energi. Jag inbillar mig i alla fall att underhållsvärme drar en storleksordning mer energi än bara grundventilation.

Att mot bättre vetande ändå installera en badrumsfläkt är absolut ett alternativ jag överväger. Så länge den inte börjar brinna när den går sönder av kyla så blir ju skadan högst begränsad.

ClasseClas
Jag förstår inte varför du ska ha frånluftsventilation på när huset inte används och är kallställt. Sätt in 2-3 tilluftsventiler, gärna på olika höjd. De kommer att ventiilera med dygnets temperaturvariationer.

Solvärmepanel med fläkt låter ju som klippt och skuret! Gissar att främsta nackdelen är att man behöver en solbelyst södervägg där man samtidigt kommer undan med den estetiska uppoffringen? Låter helt klart som att det skulle gå att lösa.

Anledningen att jag är inne på fläkt istället för bara friskluft är helt enkelt att själdrag känns som en allmänt bespottad lösning nuförtuden. Visserligen brukar man ju då inte tänka sig tre ventiler för 25 m2. :) Det skulle ju helt klart ha estetiska fördelar jämfört med solvärmepanelen.

henrik-t skrev:
de rena ventilationsfläktar jag hittat som tål minusgrader har för hög effekt för ett så litet hus (14 W och uppåt), och ska enligt tillverkare både låta mer och slitas hårdare om man ställer ner varvtalet med tyristor eller transformator.
Vilka fläktar pratar vi om här? Varför skulle de slitas mer?

henrik-t skrev:
Anledningen att jag är inne på fläkt istället för bara friskluft är helt enkelt att själdrag känns som en allmänt bespottad lösning nuförtuden. Visserligen brukar man ju då inte tänka sig tre ventiler för 25 m2. :) Det skulle ju helt klart ha estetiska fördelar jämfört med solvärmepanelen.
Självdrag är sämre än fläktstyrd om det "kontinuerligt" vistas personer i lokalen, men i ditt fall så är det ingen som ska vistas i lokalen när den är kallställd.

Väldigt många vindar har självdrag, "alla" garage har självdrag, "alla" friggebodar har självdrag.

Har en sommarstuga som vi kall ställer varje vinter den saknar ventiler men även tätningslister i fönstren och den blir väl ventilerad luften känns alltid fräsh där så med rätt antal ventiler ska det inte vara nått problem att ha ok vent i huset när ingen bor där behövs inte så mycket vent heller.

DanZ skrev:
Vilka fläktar pratar vi om här? Varför skulle de slitas mer?
Jag kan inte för allt i världen hitta fläkten vars dokumentation jag fick det där ifrån, men däremot hittade jag den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/74463-varvtalsreglering-av-kanalflakt.html

Om en fläkt börjar brumma när man drar ner varvtalet är det ju inte så långsökt att den då också skulle slitas hårdare.

• Gilla
Monica Jersler
  • Laddar…
Demmpa skrev:
Självdrag är sämre än fläktstyrd om det "kontinuerligt" vistas personer i lokalen, men i ditt fall så är det ingen som ska vistas i lokalen när den är kallställd.
Det är sant, men det jag oroar mig för är främst att ångbroms i väggar och tak ska kunna göra sitt jobb när vårvärmen kommer med fukt som ska ut via inomhusventilationen. Sedan har jag vänner som byggt med bara självdrag och som ändå upplever problem just när stugan stått oanvänd ett tag, och de verkar inte vara ensamma om problemet. Jag kan till exempel citera marknadsföringen av den där solvärmepanelen med fläkt som tipsades om ovan:
Stugor och andra utrymmen som står ouppvärmda under längre perioder får en instängd, fuktig och rå luft som kan ta lång tid att bli av med.
Demmpa skrev:
Väldigt många vindar har självdrag, "alla" garage har självdrag, "alla" friggebodar har självdrag.
Kruxet är väl att det inte är så himla kinkigt så länge man inte håller på och isolerar och tätar överallt?

Redigerat:
henrik-t skrev:
Jag kan inte för allt i världen hitta fläkten vars dokumentation jag fick det där ifrån, men däremot hittade jag den här tråden:
[länk]

Om en fläkt börjar brumma när man drar ner varvtalet är det ju inte så långsökt att den då också skulle slitas hårdare.
Jo, med tyristor så är det en sak. Men med transformator? Tror inte det är något större problem även med tyristor.

Noseone skrev:
Solvärmepanel med fläkt?
[länk]
Förresten, det där blir ju mekanisk tilluft. Man vill väl normalt sett ha en ventilation som bygger på undertryck (mekanisk frånluft), för att undvika att fuktig luft trycks in i isoleringen?

henrik-t skrev:
Det är sant, men det jag oroar mig för är främst att ångbroms i väggar och tak ska kunna göra sitt jobb när vårvärmen kommer med fukt som ska ut via inomhusventilationen. Sedan har jag vänner som byggt med bara självdrag och som ändå upplever problem just när stugan stått oanvänd ett tag, och de verkar inte vara ensamma om problemet. Jag kan till exempel citera marknadsföringen av den där solvärmepanelen med fläkt som tipsades om ovan:

Kruxet är väl att det inte är så himla kinkigt så länge man inte håller på och isolerar och tätar överallt?
Inte så konstigt att reklamen för en produkt föredrar en fläktlösning när dom säljer just såna. Ska du ha plast i väggarna trots att inte huset är uppvärmt året runt ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.