Hej,
Jag har ett rum på 8m2, ett typ litet kontorsrum/gästrum kan man säga. Jag tänkte sätta in tilluft i detta rum, och gå från huvudstammen 5 meter bort som är på 160mm.
Vill ha det relativt tyst från ventilationen. Kommer nog sätta en fast ljuddämpare innan tilluftsdonet.
Räcker det med 100mm spiro till detta lilla rum, eller bör jag ta 125mm? Vad för fördelar skulle det innebära att välja 125mm istället för 100mm?
Tänkte använda tilluftsdon för 100mm eller om jag väljer 125mm så blir det samma don fast större: https://www.soliduct.se/vaggdon-stqa-100/p-1890.htm
Jag har ett rum på 8m2, ett typ litet kontorsrum/gästrum kan man säga. Jag tänkte sätta in tilluft i detta rum, och gå från huvudstammen 5 meter bort som är på 160mm.
Vill ha det relativt tyst från ventilationen. Kommer nog sätta en fast ljuddämpare innan tilluftsdonet.
Räcker det med 100mm spiro till detta lilla rum, eller bör jag ta 125mm? Vad för fördelar skulle det innebära att välja 125mm istället för 100mm?
Tänkte använda tilluftsdon för 100mm eller om jag väljer 125mm så blir det samma don fast större: https://www.soliduct.se/vaggdon-stqa-100/p-1890.htm
sätta en ljuddämpare också kanske?
https://www.ventilation.se/ljuddampare/ljuddampare-fast/c-425_466_468.htm
https://www.ventilation.se/ljuddampare/ljuddampare-fast/c-425_466_468.htm
Mycket beror på hur högt tryck som finns kvar där påsticket på huvudstammen görs. I en vanlig villa handlar det ofta om låga tryckuppsättningar som i de flesta fall kan strypas vid donet. Är systemet tidigare injusterat vid minimalt tryck så bör du klara detta utan spjäll o ljuddämpare och utan ljudproblem
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
100. Kör på 100! Ge hundra 
Vi har 160 ut från FTX'en, därefter 125, och sedan 100 till de enskilda ventilerna.
Betr. ljuddämpare så har vi inga vid ventilerna, bara vid FTX-aggregatet.
Och hela systemet är så ljudlöst man kan önska, utom i tvättstugan, där maskinen sitter.
Där brummar det naturligtvis lite grand, men egentligen inte störande.
Vi har 160 ut från FTX'en, därefter 125, och sedan 100 till de enskilda ventilerna.
Betr. ljuddämpare så har vi inga vid ventilerna, bara vid FTX-aggregatet.
Och hela systemet är så ljudlöst man kan önska, utom i tvättstugan, där maskinen sitter.
Där brummar det naturligtvis lite grand, men egentligen inte störande.
