Hej,

Jag har ett rum på 8m2, ett typ litet kontorsrum/gästrum kan man säga. Jag tänkte sätta in tilluft i detta rum, och gå från huvudstammen 5 meter bort som är på 160mm.

Vill ha det relativt tyst från ventilationen. Kommer nog sätta en fast ljuddämpare innan tilluftsdonet.

Räcker det med 100mm spiro till detta lilla rum, eller bör jag ta 125mm? Vad för fördelar skulle det innebära att välja 125mm istället för 100mm?

Tänkte använda tilluftsdon för 100mm eller om jag väljer 125mm så blir det samma don fast större: https://www.soliduct.se/vaggdon-stqa-100/p-1890.htm

S
samma diameter som resten. flödet justerar vid dorn

Detta är en liten tillbyggnad, så det finns inte riktigt något "resten". Detta rum får en egen matning från huvudstam dit andra avstick går mot.

S
spaxx skrev:
Detta är en liten tillbyggnad, så det finns inte riktigt något "resten". Detta rum får en egen matning från huvudstam dit andra avstick går mot.
och vad vad har du där?

S
kolla även så att ditt agregat fixar den nya volymen

Huvudstam 160. Avstick på 80, 100, 125

Jadå aggregatet orkar :)

Ja, men det jag är osäker på är vad för skillnad det gör med 100mm kontra 125mm för ett sådant litet rum. Jag tar helst 100mm eftersom det blir knöligare att få plats med 125mm, men inte omöjligt.

S
men ta 100 om det är enklare för dig.
är inte riktigt kompis med den ventare jag har nu. stora missar i tid och sånt. annars hade jag frågat direkt.
det jag observat. är att matar ett rör bara ett rum så kör dom gärna 100.

Tack, haha jasså det låter inte så bra ju :)

Mycket beror på hur högt tryck som finns kvar där påsticket på huvudstammen görs. I en vanlig villa handlar det ofta om låga tryckuppsättningar som i de flesta fall kan strypas vid donet. Är systemet tidigare injusterat vid minimalt tryck så bör du klara detta utan spjäll o ljuddämpare och utan ljudproblem

Skulle man till och med kunna köra 80mm spiro, eller är det riskabelt när det gäller oljud?

Utbudet av don är lågt med 80 rör samt att de är extremt tryckkrävande. Skulle kört 100 rör tveklöst.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
100. Kör på 100! Ge hundra :)

Vi har 160 ut från FTX'en, därefter 125, och sedan 100 till de enskilda ventilerna.

Betr. ljuddämpare så har vi inga vid ventilerna, bara vid FTX-aggregatet.
Och hela systemet är så ljudlöst man kan önska, utom i tvättstugan, där maskinen sitter.
Där brummar det naturligtvis lite grand, men egentligen inte störande.

• Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.