Hej,
Har planerat att gå från Självdrag till FTX system men tycker att alla offerter jag får är extremt saltade :banghead:
Har ett 1 plans på 93 m² + källare på cirka 100 m².
Lite information och bakgrund:
60-talshus utan ångspärr mot vind
cirka 100 mm mineralull isolering i dagsläget
Viss påväxt på vind och vi vill göra något åt problemet
Vi kommer riva ut all isolering på vinden
Sanera
Installera FTX
Täta gavelfötter
Lägga cellolusa 400 - 500 mm
Sätta avfuktare eller trygghetsvakt
Förhoppningsvis njuta av bättre inomhusklimat utan ökade uppvärmningskostnader.
Vi hoppas att FTX, avfuktare och extra isolering ska ta ut varandra gällande kostnader.
Gällande FTX och rördragning:
Har räknat på ett ventilationsbehov av cirka 200 m² vilket betyder 70 l/s.
(I dagsläget har vi inte 200 m² men funderar på att bygga ut senare så räknar på att systemet ska klara detta.)
Till och frånluftsbehov:
Förslag på rördragning ovanvåning:
Förslag på rördragning källare:
Värt att veta:
Skulle gärna vilja ha synpunkter kommentarer och förslag på vad jag ska tänka på?!
Om man är hyfsat händig (bygger uterum, bilar golv och gjuter golvbrunn själv,) är det någon som kan göra en uppfattning av vilken tid det skulle ta att dra alla rören och koppla in ventilerna?
Tacksam för alla funderingar och hjälp på vägen!
Vill du gnälla? Gör det konstruktivt tack
Har planerat att gå från Självdrag till FTX system men tycker att alla offerter jag får är extremt saltade :banghead:
Har ett 1 plans på 93 m² + källare på cirka 100 m².
Lite information och bakgrund:
60-talshus utan ångspärr mot vind
cirka 100 mm mineralull isolering i dagsläget
Viss påväxt på vind och vi vill göra något åt problemet
Vi kommer riva ut all isolering på vinden
Sanera
Installera FTX
Täta gavelfötter
Lägga cellolusa 400 - 500 mm
Sätta avfuktare eller trygghetsvakt
Förhoppningsvis njuta av bättre inomhusklimat utan ökade uppvärmningskostnader.
Vi hoppas att FTX, avfuktare och extra isolering ska ta ut varandra gällande kostnader.
Gällande FTX och rördragning:
Har räknat på ett ventilationsbehov av cirka 200 m² vilket betyder 70 l/s.
(I dagsläget har vi inte 200 m² men funderar på att bygga ut senare så räknar på att systemet ska klara detta.)
Till och frånluftsbehov:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förslag på rördragning ovanvåning:
Logga in
Skapa konto
Förslag på rördragning källare:
Logga in
Skapa konto
Värt att veta:
- Skorstenen kommer rivas och rören till/från källaren kommer läggas ner den vägen
- Vill hålla så hög rör dimension som mögligt för att minska risk för ljud
- Rören på vinden kommer oftast läggas UNDER isoleringen så att jag inte behöver extra rörisolering
- Inkommande friskluft och Utgående från luft kommer isoleras
- Frånluft ska gå genom Takhuv. Tilluft genom ventil på norrgavel
- Huset värms av vattenburen Fjärrvärme
- Takhöjd på vinden är cirka 1,5 m i mitten och 27 graders taklutning. Gott om plats för rördragning.
Skulle gärna vilja ha synpunkter kommentarer och förslag på vad jag ska tänka på?!
Om man är hyfsat händig (bygger uterum, bilar golv och gjuter golvbrunn själv,) är det någon som kan göra en uppfattning av vilken tid det skulle ta att dra alla rören och koppla in ventilerna?
Tacksam för alla funderingar och hjälp på vägen!
Vill du gnälla? Gör det konstruktivt tack
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Saknar frånluft i torkrum (eventuellt med tidstyrning så att spjället öppnar efter x timmar, detta om ni ska torka tvätt med avfuktare).
Skippa frånluften i trappan.
Byt tilluften i förråd till frånluft, samt flytta donet så att det hamnar diagonalt med dörren.
Flytta tilluften i hobbyrummet så att det hamnar diagonalt mot vad det är ritat idag.
Flytta frånluften i tvättstugan så att donet hamnar nära ytterhörnet.
Skippa frånluften i trappan.
Byt tilluften i förråd till frånluft, samt flytta donet så att det hamnar diagonalt med dörren.
Flytta tilluften i hobbyrummet så att det hamnar diagonalt mot vad det är ritat idag.
Flytta frånluften i tvättstugan så att donet hamnar nära ytterhörnet.
Hej,
Torkrummet används som förvaring (borde antagligen ha tagit bort det från ritningen) ingen tork alls. Bör jag ändå ha något don i rummet?
Frånluft i trappan: Tanken var att när man öppnade badrumsdörren i källaren försvinner en del ånga ut och upp för trappan och ville fånga den. Är det onödigt eller finns det en poäng?
Redskap/förråd:
Min fundering här var att få in mer luft i källaren. Om man tar bort detta tilluft är det endast tilluft i Hobbyrum. Som synes på bilden är det svårt att flytta donet mer utan att riva vattenrör, fjärrvärme och verktygsbänkar.
Hobbyrum:
Detta rum är tänkt som bio / nöjesrum. Vill inte förstöra tak genom att dra spirorör i rummet.
Eventuellt offrar jag hellre förrådet och drar spiroröret där för att kunna gå in närmre fönstet (röda tyget) i Hobbyrummet. Jag vill dock inte ha mer synligt rör i rummet!
Tvätt:
Även här problem med en del vattenrör. Jag får ha förslaget i åtanke då vattenrören kommer bytas om några år.
Torkrummet används som förvaring (borde antagligen ha tagit bort det från ritningen) ingen tork alls. Bör jag ändå ha något don i rummet?
Frånluft i trappan: Tanken var att när man öppnade badrumsdörren i källaren försvinner en del ånga ut och upp för trappan och ville fånga den. Är det onödigt eller finns det en poäng?
Redskap/förråd:
Min fundering här var att få in mer luft i källaren. Om man tar bort detta tilluft är det endast tilluft i Hobbyrum. Som synes på bilden är det svårt att flytta donet mer utan att riva vattenrör, fjärrvärme och verktygsbänkar.
Hobbyrum:
Logga in
Skapa konto
Detta rum är tänkt som bio / nöjesrum. Vill inte förstöra tak genom att dra spirorör i rummet.
Eventuellt offrar jag hellre förrådet och drar spiroröret där för att kunna gå in närmre fönstet (röda tyget) i Hobbyrummet. Jag vill dock inte ha mer synligt rör i rummet!
Tvätt:
Logga in
Skapa konto
Även här problem med en del vattenrör. Jag får ha förslaget i åtanke då vattenrören kommer bytas om några år.
Redigerat av moderator:
Alla förråd större än 60*120 (dubbelgarderob) bör ha frånluft, så ja "torkrum"/förråd bör ha frånluft.
Genom att se till att det blir tillräckligt med överluft (luft mellan två rum) genom dörren ner till källaren så kan det räcka med ett tilluftsdon i källaren.
Går det inte sätta till-/frånluft diagonalt dörröppningarna pga olika anledningar så får man kompromissa.
Om du har tänkt byta "innertaket" så kan det gå att öppna upp taket och dra kanaler i valvet, då oftast parallellt med husets gavlar.
Genom att se till att det blir tillräckligt med överluft (luft mellan två rum) genom dörren ner till källaren så kan det räcka med ett tilluftsdon i källaren.
Går det inte sätta till-/frånluft diagonalt dörröppningarna pga olika anledningar så får man kompromissa.
Om du har tänkt byta "innertaket" så kan det gå att öppna upp taket och dra kanaler i valvet, då oftast parallellt med husets gavlar.
Hej,
Har nu uppdaterat ritningarna enligt förslagen och kompromisser.
Innertaken i källaren är gjutet bjälklag så det kommer aldrig bytas eller bilas upp.
Tar gärna emot fler synpunkter och även gärna uppfattning om tidsåtgång.
Har nu uppdaterat ritningarna enligt förslagen och kompromisser.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Innertaken i källaren är gjutet bjälklag så det kommer aldrig bytas eller bilas upp.
Tar gärna emot fler synpunkter och även gärna uppfattning om tidsåtgång.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden