3 189 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Rum på 8m2, diameter på spiro?
100 mm rör, och anslut donet med flexdämpare, tror jag på.
Måste det bli kraftig flödesreduktion i ventilen till rummet gäller det att finna en med låg ljudnivå vid stort tryckfall, alt sätta in ett reduktionsspäll i kanalen före ljuddämpare/flexdämpare.
Jag inväntar spänt Tjoa's dom av mitt inlägg, jag kan bara en bråkdel så mycket.
Måste det bli kraftig flödesreduktion i ventilen till rummet gäller det att finna en med låg ljudnivå vid stort tryckfall, alt sätta in ett reduktionsspäll i kanalen före ljuddämpare/flexdämpare.
Jag inväntar spänt Tjoa's dom av mitt inlägg, jag kan bara en bråkdel så mycket.
Nä sätt inget iris. Lägg dom pengarna på en vanlig ljuddämpare och ett bättre don än plast. Då är du hemma. Problemet med flexdämpare är att de släpper ljudet där de är. Är de ovan vind funkar de hyfsat. Är de i samma rum som donet blir ljud iallafall.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Märkligt!SBH skrev:
Det där ser ut det som Soliduct kallar frånluftsdon:
https://www.soliduct.se/franluftsdon-100/p-1266.htm
Och jag tror mer på Soliduct än en Polsk firma.
PS
Polackerna har också riktiga tilluftsdon:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skillnaden är ju att ett riktigt tilluftsdon skall sprida ut luftströmmen längs taket, så den sprids jämnt över rummet och inte blåser någon i ansiktet.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Japp, då är vi kanske överens i alla fall 
Klicka här för att svara

