3 606 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Angående ventilation i kök. Imkanal
Hej!
Håller på och renoverar mitt kök i en bostadsrätt med frånluftsventilation.
I köket har det bara funnits ett don ovanför spis, så som det var förr.
Nu har jag fått en fin kolfilter fläkt som jag har tänkt att installera. Vet att den inte får kopplas in i imkanalen. Vet även att man kanske skulle ha använt en fläkt med spjäll..
Men. Har byggt en trumma ovanför spisen där jag tänkt att ha spottar. Bakom den lådan sitter det befintliga donet.
Min fråga är. Får jag ta bot det befintliga donet och sätta ett stos där, och sedan drar ett flexrör till framsida av trumman och sätta ett don där? Regler för det?
Kolfilterfläkten (kåpa) kommer alltså inte bli inkopplad utan kommer bara gå upp mot trumman.
Tacksam för svar.
MVH
Håller på och renoverar mitt kök i en bostadsrätt med frånluftsventilation.
I köket har det bara funnits ett don ovanför spis, så som det var förr.
Nu har jag fått en fin kolfilter fläkt som jag har tänkt att installera. Vet att den inte får kopplas in i imkanalen. Vet även att man kanske skulle ha använt en fläkt med spjäll..
Men. Har byggt en trumma ovanför spisen där jag tänkt att ha spottar. Bakom den lådan sitter det befintliga donet.
Min fråga är. Får jag ta bot det befintliga donet och sätta ett stos där, och sedan drar ett flexrör till framsida av trumman och sätta ett don där? Regler för det?
Kolfilterfläkten (kåpa) kommer alltså inte bli inkopplad utan kommer bara gå upp mot trumman.
Tacksam för svar.
MVH
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Hej och välkommen!
Så har i alla fall de tidigare ägarna av lägenheten där jag bor gjort, men du kan prata lite med styrelsen för reglerna kan ju vara annorlunda i din förening. Framför allt kan det vara viktigt att det fortsätter att vara precis samma luftflöde genom donet.
Så har i alla fall de tidigare ägarna av lägenheten där jag bor gjort, men du kan prata lite med styrelsen för reglerna kan ju vara annorlunda i din förening. Framför allt kan det vara viktigt att det fortsätter att vara precis samma luftflöde genom donet.
Sätt spirorör istället för slang.
När det ska rensas och man ska ta 90gradersböjen upp mot taket med viskan kommer slangen ge med sig.
Sen kommer du få problem med ljud också. Slang väsnas betydligt mer än spirorör.
När det ska rensas och man ska ta 90gradersböjen upp mot taket med viskan kommer slangen ge med sig.
Sen kommer du få problem med ljud också. Slang väsnas betydligt mer än spirorör.
Klicka här för att svara