1 432 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Vilka fläktar?
Hej alla hjälpsamma!
Har skaffat mig ett äldre hus, och i "vanlig ordning" är ventilationen under all kritik. Vad som dock finns är ventilationskanaler som är dragna upp genom en skorstensstock (någon eldning förekommer dock inte längre). Och så lite tilluftsventiler i väggarna förstås, men som vanligt blir det inget självdrag och luften står still.
Tänkte mig då att sätta fart på draget i ventilationskanalerna med fläktar. De mynnar ut på sidorna av skorstenen så att sätta någon form av fläkt däruppe verkar som ett stort och besvärligt företag. Hellre en fläkt på varje öppning inne i huset. Det finns tre stycken; en i ett sovrum, en i köket och en i badrummet. De är dragna så det blir en-två nittiogradersböjar och sen är det väl uppåt tre meter rakt upp genom skorstenen. Min fråga är egentligen bara vilka fläktar ni tycker jag ska köpa. Fuktstyrning är väl bra i badrum, men verkar överdrivet i kök och sovrum? Men jag har väldigt dålig koll på marknaden så tar tacksamt emot tips och även synpunkter i övrigt.
Har skaffat mig ett äldre hus, och i "vanlig ordning" är ventilationen under all kritik. Vad som dock finns är ventilationskanaler som är dragna upp genom en skorstensstock (någon eldning förekommer dock inte längre). Och så lite tilluftsventiler i väggarna förstås, men som vanligt blir det inget självdrag och luften står still.
Tänkte mig då att sätta fart på draget i ventilationskanalerna med fläktar. De mynnar ut på sidorna av skorstenen så att sätta någon form av fläkt däruppe verkar som ett stort och besvärligt företag. Hellre en fläkt på varje öppning inne i huset. Det finns tre stycken; en i ett sovrum, en i köket och en i badrummet. De är dragna så det blir en-två nittiogradersböjar och sen är det väl uppåt tre meter rakt upp genom skorstenen. Min fråga är egentligen bara vilka fläktar ni tycker jag ska köpa. Fuktstyrning är väl bra i badrum, men verkar överdrivet i kök och sovrum? Men jag har väldigt dålig koll på marknaden så tar tacksamt emot tips och även synpunkter i övrigt.
Redigerat:
Ventilation är till för att bortföra fukt/lukt o ev emissioner och gör mest nytta nära där detta uppkommer. Ny friskluft tas in, oftast i sovrum,vardagsrum, och sugs ut i våtutrymmen o kök. Att ha utsug i sovrum innebär att luft från andra utrymmen sugs in i rummet vilket inte gör det så värst "friskt" samt att undertrycket i våtutrymmena o kök minskar. En vanlig frånluftsfläkt tex pax el fresch har en reell kapacitet runt 60 kbm luft/tim. Ett 130 kvm stort hus bör åtminstone ventileras med 150 kbm/tim vilket innebär att nån fuktstyrning inte behövs varken i kök eller badrum.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De där siffrorna bygger på boverkets "tumregler" och behöver inte stämma i det enskilda fallet.exerg skrev:
Då är det bättre att prova sig fram, och ventilera så mycket som behövs för att hålla en fräsch innemiljö utan otrevliga dofter och utan fukt på fönstren t.ex.
Som exempel kan jag nämna att vårt hus, med 108 kvm boyta, fick ventilationen inreglerad till 160 m3/h.
Men vi kör den på halvfart, 80 m3/h.
Luften är utmärkt, ingen kondens på fönstren och duschrummen torkar snabbt efter användning.
Frågade i början besökare hur de upplevde inomhusklimatet, om det luktade något osv, men fick inga anmärkningar.
Och några kronor sparar vi ju, samt att ev. bullerstörningar blir mindre
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Av svaren ovan kan vi komma överens om att ett grundflöde är viktigt.
Ta en titt på PAX Calima, på den kan du reglera grundflödet en del. Samt har du ökad vent vid rörelse och ökad hastighet vid ökade fuktvärden. Riktigt bra.
Alternativt Fresh Intellivent. Jag har PAX så jag kan inte uttala mig om den förutom att den fungerar liknande.
Oavsett vad, satsa på grunflöde.
Ta en titt på PAX Calima, på den kan du reglera grundflödet en del. Samt har du ökad vent vid rörelse och ökad hastighet vid ökade fuktvärden. Riktigt bra.
Alternativt Fresh Intellivent. Jag har PAX så jag kan inte uttala mig om den förutom att den fungerar liknande.
Oavsett vad, satsa på grunflöde.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
