Har ett kanska nybyggt kök där det installerats en ny imkanal med två 90graders böjar.
Jag tycker det blir ganska mycket fett på filtret och runt spisfläkt som är en Siemens inbyggd i köksstomme.
När jag öppnar och skall rengöra filtret så är det alltid ganska mycket stekfett som rinner ner.
Kan det hjälpa att installera en aspiromatic fläkt på toppen av huven till imkanalen för att minimera detta?

A
Jag har svårt att se hur det skulle kunna bli mindre fett i filtret av ökat drag i kanalen. Det är ju bättre att fettet fastnar i filtret än längre in i kanalen.

Ändra matlagningsvanorna, eller rengör oftare.

• Gilla
exerg och 3 till
  • Laddar…
S
mera rengöring och mindre fett i matlagning :cool:

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Ha ha
Det komiska är att vi använder minimalt med fett.
I tidigare kök med en Electrolux spisfläkt till det ordinarie skorstenskanalen så hade vi ej detta problem. Klart att vi rengjorde filtret men det var inte i närheten av så mycket fett som det samlas här.
Kan inte fatta vad det beror på förutom att skillnaden är att den nya im-kanalen går upp med två 90graders böjar, vilket gör att draget minskar.

Förmodligen ett bättre filter i den nya fläkten. Fettet ska ju fastna där så att det inte hamnar i kanalen.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
S
useless skrev:
Förmodligen ett bättre filter i den nya fläkten. Fettet ska ju fastna där så att det inte hamnar i kanalen.
precis enligt förra talare. ventilationen skall ta lukt inte fettet

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
en aspiromatic är för självdrags- eller rökgaskanaler där lufttryck el luftvirvlar ute tenderar att trycka tillbaka luft eller rök i kanalerna. Aspiromaticen fungerar mao endast då det blåser ute. Tillför inget positivt i ditt problem.

• Gilla
Music Man
  • Laddar…
Tack för alla tips vänner! 🙏

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.