1 370 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Två frågor angående mitt ftx
Köpte och monterade mitt ftx för ett år sedan.
Märkte tyvärr rätt snabbt att insuget satte jag i nocken jag har garaget under huset och tyvärr går all garage lukt rakt upp och sugs in i huset. (lackar mycket i garaget)
Går detta minska? Utan att flytta insugs röret?
Ska dra ner systemet till källaren också. Jag ska ha ett insug och ett utsug i källaren och insuget kommer va i rummet bredvid pannan (Pellets) risk att den suger in "bränd lukt" och blåser ut i alla rum?
Märkte tyvärr rätt snabbt att insuget satte jag i nocken jag har garaget under huset och tyvärr går all garage lukt rakt upp och sugs in i huset. (lackar mycket i garaget)
Går detta minska? Utan att flytta insugs röret?
Ska dra ner systemet till källaren också. Jag ska ha ett insug och ett utsug i källaren och insuget kommer va i rummet bredvid pannan (Pellets) risk att den suger in "bränd lukt" och blåser ut i alla rum?
Kanske förklara dåligt.. Men inluften i ftx sitter i nock. Nedanför är garage dörrarna. Och när jag tex lackar öppnar jag dörrarna och då åker all damm, färglukt rakt upp mot taket och där sugs det direkt in i huset.
Om du med "insug" med frånluft (alltså luft du suger ut från rummet) så blandas inte den med tilluften (luften du blåser in i rummen) så den kommer inte att sprida ut bränd lukt och blåsa ut den i alla andra rum. FTX-aggregatet tar bara värmen i frånluften den suger ut, själva luften blåser du ut genom ytterväggen/taket.
Luftintaget över garageporten måste du nog flytta på om du skall slippa lukten från garaget.
Luftintaget över garageporten måste du nog flytta på om du skall slippa lukten från garaget.
JAM,
Om jonaslatt har ett mekaniskt frånluftsystem med värmeåtervinning och värmeväxlaren är en roterade typ, så är det inte helt hermetiskt tätt mellan från- och tilluft. Kan läcka över ca 3 %. Därför kan det komma med litet lukter.
Men jonaslatt har inte nämnt vilken typ av FTX han har valt.
Om jonaslatt har ett mekaniskt frånluftsystem med värmeåtervinning och värmeväxlaren är en roterade typ, så är det inte helt hermetiskt tätt mellan från- och tilluft. Kan läcka över ca 3 %. Därför kan det komma med litet lukter.
Men jonaslatt har inte nämnt vilken typ av FTX han har valt.
Klicka här för att svara
