5 470 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
100mm spiro köksfläkt
Har ett problem, vi har idag kolfilterfläkt men ska renovera köket och vill då sätta in en fläkt med frånluft istället. Problemet är bara att de första 2 metrarna finns det inte plats för mer än 100mm rör. Jag kan inte på något sätt få plats med mer. Då har jag tagit ur så mycket det går i bjälklaget ovanför, förstärkt med plyfa. Efter 2m har jag obegränsat med utrymme för de resterande 2,5metrarna.
Hur mycket kommer detta påverka funktionen/effekten?
Hur mycket kommer detta påverka funktionen/effekten?
Eftersom dragningen där jag inte kan ha mer än 100mm rör befinner sig i utrymme som definieras som köket så behöver det bara vara 30mm luftspalt vilket jag uppfyller, efter det är det som sagt obegränsat med utrymme.
Sotaren har inget att säga till om längre vad det gäller imkanaler i villor. Kravet på besiktning av imkanaler i villor är borta.
Sotaren har inget att säga till om längre vad det gäller imkanaler i villor. Kravet på besiktning av imkanaler i villor är borta.
Det kommer säkerligen påverka funktionen negativt.
Vad har du tänkt för fläkt/kåpa?
På många morderna spisfläktar så specar tillverkaren minimum dimension på spiro till 150/160 (lite beroende på ursprungsland) och jag har sett en hel del fall där dessa anslutits med 125 vilket resulterat i dålig sugeffekt
Vad har du tänkt för fläkt/kåpa?
På många morderna spisfläktar så specar tillverkaren minimum dimension på spiro till 150/160 (lite beroende på ursprungsland) och jag har sett en hel del fall där dessa anslutits med 125 vilket resulterat i dålig sugeffekt
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Gör en fyrkantig kanal med samma area som ett 160mm rör den första biten, det kan absolut vara värt den extrakostnaden om alternativet är dålig sugförmåga i fläkten.
Någon som håller på med ventilation kan säkert råda er till om det räcker med samma area eller om ni behöver gå upp i area för att få samma flöde som en rund kanal.
Någon som håller på med ventilation kan säkert råda er till om det räcker med samma area eller om ni behöver gå upp i area för att få samma flöde som en rund kanal.
Det spelar väl ingen roll om det finns besiktningskrav eller ej :wow:Lukastorp skrev:
Det handlar om brandsäkerhet och din egendom, då gäller det väl att göra det så bra och säkert som möjligt. :x
Sotaren sitter med mycket sakkunskap och det är ett utmärkt förslag att rådfråga honom.
Svaret kommer förmodligen att bli att kanalen ska isoleras med nätförsedd isolering för brandskyddet.
Det beror på vad man använder för fläkt. Du kanske kan överväga att sätta fläkten på taket i stället för att ha den i kåpan? Då har du större möjligheter att välja en fläkt med lite större tryckuppsättning och du kanske också kan få plats med en ljuddämpare så blir det tystare i köket (låter kanske lite mera på utsidan, dock).
Skillnaden i tryckfall vid ca. 70 l/s (borde ge skaplig funktion beroende på vilken typ av kåpa du väljer)
Ø125, 3 Pa/m, Böj 90° 7 Pa = 13 Pa
Ø100, 10 Pa/m, Böj 90° 15 Pa = 35 Pa
Om du inte behöver någon böj blir skillnaden ändå mindre (14 Pa)
Det skall inte vara något större problem at hitta en fläkt som klarar det.
Skillnaden i tryckfall vid ca. 70 l/s (borde ge skaplig funktion beroende på vilken typ av kåpa du väljer)
Ø125, 3 Pa/m, Böj 90° 7 Pa = 13 Pa
Ø100, 10 Pa/m, Böj 90° 15 Pa = 35 Pa
Om du inte behöver någon böj blir skillnaden ändå mindre (14 Pa)
Det skall inte vara något större problem at hitta en fläkt som klarar det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden