Är på väg att installera FTX hemma, funderar på att använda plaströr då det verkar vara lite enklare att montera.

Är det någon som har använt plaströr och om det fungerar lika bra som vanliga spirorör?

Varför skulle det vara lättare med plaströr?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Plaströr finns inte i särskild långa längder, så det blir många skarvar och onödigt dyrt. Själva monteringen av spirorörenrunt blir det lättaste momentet i installation av ftx. Skruvdragare, skruv och något att såga med, tex tigersåg.

Plaströr verkar finnas i längder upp till 3m, hittar inte längre i plåt. Med plast slipper jag ju popnita skarvarna vilket borde spara ganska mycket tid?

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Att popnita en skarv, är väl den minsta delen. Inklusive att borra för niten så gör du den operationen på under en minut.

Ok, det låter bra. Trodde det jobbigaste var att dra/montera rören. Vad är det som är det jobbigaste vid installation av FTX då? Har väggar av lättbetong och schakt att dra rören i så håltagningen borde vara ganska enkel

Snailman
Det används väl drillskruv numera, så man borrar med skruven.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Popnitar borde vara bättre än skruv iom att det inte blir några utstickande delar som damm kan fastna i?
(På insidan av rören, framförallt då frånluften som är dammkontaminerad om man inte använder donstrutar.)

• Gilla
nenne2
  • Laddar…
Spirorör finns upp till 6 meter om man handlar på rätt ställe.

protte

Popnitar har även de en utstickande del även om den ofta är kortare, men med rätt självborrande montageskruv så tror jag skillnaden är marginell, finns ju korta varianter med "planad" spets som är gjord just för ventilationsmontering.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
prototypen skrev:
Spirorör finns upp till 6 meter om man handlar på rätt ställe.

protte
Har du tips på ställe som säljer så långa spirorör?

Långa spiro kan du köpa på Lindab. om du ska lägga pengar på ett FTX så snåla inte på rören så att allt är som det ska. Tänk på att rören ska rensas i framtiden. Själv installerat ett UNI aggregat i vårt hus på 230 kvm på två våningar. Jag har turen att ha en pappa som kobbat som OVK kontrolant i hela sitt liv.
Ett tips är att köpa ett färdigt kit efter en ritning till ditt hus. Så räknar dom ut så injusteringen blir rätt. Så slipper du ha dit en OVK kontrolant för injusteringen.

Det finns även silikonslang som en del använder istället för spiro

perka99 skrev:
Har du tips på ställe som säljer så långa spirorör?
I Umeå finns BEVEGO som jag kollade mot.

Protte

NetNut skrev:
Popnitar har även de en utstickande del även om den ofta är kortare, men med rätt självborrande montageskruv så tror jag skillnaden är marginell, finns ju korta varianter med "planad" spets som är gjord just för ventilationsmontering.
Jo, men den aningens vassa delen av popniten sitter på utsidan.

Huruvida skruvinstick är ngt reellt problem vet jag inte, men kan konstatera att det blir bra dammtussar som sätter sig i ingången till donen vid vingarna som håller innerdelen/tallriken på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.