Sambon letar lokal till sitt företag och har hittat en lokal som ska delas med en annan tjej. Hon har lokalen nu och hon har massage (en bänk. Inga krav på nått)
Sambon gör fransar och 3d bryn som man tatuerar. Och då fick hon ett krav av miljö och hälsa på ventilation i lokalen före hon får börja hos andra tjejen.
Vi snabb måla en skiss vi vet tyvärr inga mått än. Det är en källarlokal.
Hon kan ha rum ett eller två spelar ingen roll. Beror på vilket som e lättast att lös ventilationen i.
Bifogar en skiss och krav. Kom. Gärna med ider hur man lättast löser detta.
Sambon gör fransar och 3d bryn som man tatuerar. Och då fick hon ett krav av miljö och hälsa på ventilation i lokalen före hon får börja hos andra tjejen.
Vi snabb måla en skiss vi vet tyvärr inga mått än. Det är en källarlokal.
Hon kan ha rum ett eller två spelar ingen roll. Beror på vilket som e lättast att lös ventilationen i.
Bifogar en skiss och krav. Kom. Gärna med ider hur man lättast löser detta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms
· 1 555 inlägg
Vi har en minivärmeväxlare från Mitsubishi som funkar riktigt bra. Jag har sett på byggen att den är monterad i många byggbodar.
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation-vl100/
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/miniventilation-vl100/
Tyvärr räcker den inte till, tar man uppgifterna i inlägget och lokalen är 40kvm och 5 personer befinner sig i lokalen så behövt det ungefär 176 kubikmeter i timmen. Dessutom är det lite andra krav på ventilationen när det är företag, både tilluft och frånluft skall injusteras och hålla rätt temperatur året runt.
Sedan krävs det även en anmälan till kommunen att ni installerat ventilationen och fått den injusterad och en godkänd OVK.
Sedan krävs det även en anmälan till kommunen att ni installerat ventilationen och fått den injusterad och en godkänd OVK.
Kommunen har hon pratat med och så fort hon kan visa ett intyg på att ventilation är rätt så får hon starta.
Om hon gör 3d brynen som egentligen är det enda som behöver kraven i lilla rummet. Blir det lättare, svårare att få ventilation där?
Nu tänker jag högt och kan absolut inget om detta. Men det är att luften behöver röra sig för att minska infektion risken.
Om man bollar med idén om lilla rummet.
Kan man inte ha ett ventilationshål in i lilla rummet. Och en utsugsfläkt i andra änden av lilla rummet som är justerbar. Ringa ut en firma som mäter upp rummet och höjer, sänker fläkten tills värdet är rätt? .
Om hon gör 3d brynen som egentligen är det enda som behöver kraven i lilla rummet. Blir det lättare, svårare att få ventilation där?
Nu tänker jag högt och kan absolut inget om detta. Men det är att luften behöver röra sig för att minska infektion risken.
Om man bollar med idén om lilla rummet.
Kan man inte ha ett ventilationshål in i lilla rummet. Och en utsugsfläkt i andra änden av lilla rummet som är justerbar. Ringa ut en firma som mäter upp rummet och höjer, sänker fläkten tills värdet är rätt? .
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vad finns det för ventilation i lokalen idag ? Du har normalt alltid krav på ventilation så fort det handlar om hygienverksamhet vilket även innefattar massage.
Det räcker inte med att sätta en fläkt i lilla rummet då det måste finnas både till och frånluft med rätt flöde, dessutom så gäller ventilationskravet hela lokalen vilket gör att det krävs en "riktig" ventilationsanläggning med till och frånluft.
Det räcker inte med att sätta en fläkt i lilla rummet då det måste finnas både till och frånluft med rätt flöde, dessutom så gäller ventilationskravet hela lokalen vilket gör att det krävs en "riktig" ventilationsanläggning med till och frånluft.
Hon har kollat tre olika lokaler, frisör lokal och massage men ingen har haft ventilation förutom självdrag.
Miljö och hälsa har varit ute på två lokaler och det räcker att hon uppfyller kraven i rummet hon är. Och resten av lokalen spelar ingen roll enligt de.
Miljö och hälsa har varit ute på två lokaler och det räcker att hon uppfyller kraven i rummet hon är. Och resten av lokalen spelar ingen roll enligt de.
Jepp, tyvärr är det ibland skillnad då vissa kan gå för långt hur de tolkar regelverket medans andra antingen inte bryr sig eller kanske inte vet. Hade alla följt de regler som finns så hade det varit lättare för alla då man visste vad som behövdes.
Tycker inte det låter slappt av kommunen, hon har ju inte ansvar för den andra verksamheten, bara för sin egen. Hyr man in sig i en del av en större enhet kan man ju inte ta ansvar för hela enheten, det är det ju den som hyr ut som gör.
Visst är det den som står för kontraktet som är ansvarig, men att de godkänner den andra verksamheten utan ventilation och inte den "nya" så är det ju fel på båda hållen. Båda verksamheterna har egentligen krav på rätt ventilation vilket kommunen antingen ignorerar eller så vet de helt enkelt inte.
Om ventilationen bara är i hennes rum så räcker det med runt 1 kbm luft i minuten om de är två i rummet. Frågan är om kommunen godkänner "bara" frånluft eller kräver både till/frånluft.
Om ventilationen bara är i hennes rum så räcker det med runt 1 kbm luft i minuten om de är två i rummet. Frågan är om kommunen godkänner "bara" frånluft eller kräver både till/frånluft.
Kan vi bara bevisa på papper att rummet har rätt luftflöde. Så antar att vi måste få dit en firma som mäter upp luften. Hur gör de det?
Skulle det tex gå montera två runda luft förflyttare. Alltså en som blåser in och en som blåser ut?
Skulle det tex gå montera två runda luft förflyttare. Alltså en som blåser in och en som blåser ut?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden