Hej

Skall göra om min frånluftsventilation. Första ägaren av huset tyckte det var utmärkt idé att placera ventilationsaggregatet i övre delen av en garderob som finns i hallen. Jag har nu beställt ett nytt EC kanalaggregat från soliduct som skall monteras på kallvinden.

Nu min fråga i samband med detta så kommer jag rätta till en del andra missar man gjort.
Var sätter man injusteringsdon som ej fanns sedan tidigare. närmast förgrening eller närmast frånluftsdonen ?

Metalliskt injusteringsdon för ventilationssystem med synlig justeringsspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för svar:-)

Normalt skall du inte behöva några spjäll utan du skall kunna ställa in luftflödena på frånluftsdonen (kontrollventilerna).

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
OK Tack för det svaret.

Varför jag frågar är för att vissa delar av spiro rören är 125mm och andra som är närmare fläktmotor och takkåpa är 100mm men det kanske inte är så ovanligt iofs. Jag är nämligen högst tveksam att installationen har föregåtts av någon professionell ventilationsberäkning.

Hoppa över den, blir bara problem med kondens om du låter bli att isolera den.
Det enda problem kan uppstå är oljud om du har i vissa delar 100. Men det är inte säkert. Du kan prova som det är och se hur det funkar sen kan du byta helst ut de delar som är 100 till 125 för att sänka ljud nivån.
Hur som helst injuateeingsdonen är kommer inte till nytta.

Tack för åsikter på frågan. således blir det inga justerspjäll utan jag hoppas att det går att justera flödesbalansen via frånluftsventilerna när den nya EC fläkten från Soliduct är på plats.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.