5 779 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Frånluftsdon med "backventil" i murstocken
Hej
Håller på att renovera tvättstugan/pannrummet. Murstocken används ej för eldning längre och ska sätta ett frånluftsdon där inspektionsluckan suttit för att få cirkulation i skorstenen.
Samtidigt vill jag sätta en automatisk paxfläkt i det vanliga frånluftshålet i tvättstugan. Tänker att ventilationen i murstocken kommer bli ett ofrivilligt tilluftsdon när pax fläkten går.
Vet inte om jag oroar mig i onödan, men vill inte ha in svavel och sot från skorstenen i tvättstugan, så finns det några "envägs" frånluftsdon? Så den bara går åt ett håll som en backventil, har sökt med ljus och lykta.
Kan skanske sätta ett don med filter i murstocken, men bästa är väl om den helt enkelt bara går som frånluft?
Håller på att renovera tvättstugan/pannrummet. Murstocken används ej för eldning längre och ska sätta ett frånluftsdon där inspektionsluckan suttit för att få cirkulation i skorstenen.
Samtidigt vill jag sätta en automatisk paxfläkt i det vanliga frånluftshålet i tvättstugan. Tänker att ventilationen i murstocken kommer bli ett ofrivilligt tilluftsdon när pax fläkten går.
Vet inte om jag oroar mig i onödan, men vill inte ha in svavel och sot från skorstenen i tvättstugan, så finns det några "envägs" frånluftsdon? Så den bara går åt ett håll som en backventil, har sökt med ljus och lykta.
Kan skanske sätta ett don med filter i murstocken, men bästa är väl om den helt enkelt bara går som frånluft?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Precis som quint skriver, frånluftsfläkt med kallrasskydd.quint__ skrev:
Kanske en PAX Passad 31? Tror den kommer med kallrasspjäll.Fresh har säkert också ngn variant med kallrasspjäll
Well, inte riktigt standardlösning. Men jag gjorde till sist så att jag satte en vanlig tallriksventil i det vanliga frånluftsdonet i tvättstugan/panrummet. Sen satte jag en Fläkt Passad 31 (med inbyggd fukt- och tidstyrning + kallrasspjäll) i murstocken istället. Så när inte fläkten går (dvs inte är fuktigt i pannrummet), så går ventilationen som vanligt på självdrag.
När fläkten går suger det säkert in en del luft vid tallriksventilen, men det får vi leva med. Bara lite energiförluster vintertid, inte svavel och sot iaf.
När fläkten går suger det säkert in en del luft vid tallriksventilen, men det får vi leva med. Bara lite energiförluster vintertid, inte svavel och sot iaf.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En brasklapp, om du ska göra i princip samma.
Min inspektionslucka satt ju inte i takhöjd, utan på typ 1,4m höjd. Så pax-fläkten sitter inte på optimalt. Vet inte om det är därför, men fuktsensorn fungerar väldigt dåligt, så jag kör just nu vår på IR med eftergång istället. Vilket gör att den kör när man tvättar. Misstänker att fuktsensorn hade fungerat som den ska om fläkten satt i takhöjd som det är tänkt.
Min inspektionslucka satt ju inte i takhöjd, utan på typ 1,4m höjd. Så pax-fläkten sitter inte på optimalt. Vet inte om det är därför, men fuktsensorn fungerar väldigt dåligt, så jag kör just nu vår på IR med eftergång istället. Vilket gör att den kör när man tvättar. Misstänker att fuktsensorn hade fungerat som den ska om fläkten satt i takhöjd som det är tänkt.
ah, jag förstår. Min situation är lite annorlunda: https://www.byggahus.se/forum/venti...-kanal-pax-flakt-i-badrummet.html#post2724024
Men bra brasklapp. Inte helt fel att den kör när man tvättar. eller ännu bättre när man torktumlar kanske?
Men bra brasklapp. Inte helt fel att den kör när man tvättar. eller ännu bättre när man torktumlar kanske?
Ja, så klart, den börjar ju gå om fukten stiger nere på 1,4m höjd (vilket den typ aldrig gör), men går också varje gång man går in i tvättstugan (IR) och 30 minuter till, så varje gång man slänger in tvätt eller hämtar tvätt i torktumlare/tvättmaskin. Inte optimalt, men slog två flugor i en smäll genom att få ventilation i murstocken också.bjorn_s skrev:
För din egen del, rekommendationen att köra dem på lågvarv är ju inte dum alls, men ett kallrasspjäll i fläktarna ger samma effekt, även om ventilationen inte går hela tiden då.
I badrummet kan du köra på fuktsensor (högvarv) och rörelsesensor på ir, nere i toaletten endast lågvarv på IR, ska ju bara ventilera bort oset från de behovs som utförs där
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden