Hej håller på med en köksrenovering, tycker att husets ventilation överlag behöver åtgärdas, fanns ett gammalt hål i fasaden som nu va igensatt, har stått skafferi framför en gång i tiden därav skum höjd, jag vill givetvis inte ha den placerad mitt i kaklet/stänkskyddet. Hur hade ni gjort? Eller bara att sätta igen skiten och ta upp ett nytt hål i teglet?
Min första tanke va såhär, men det blir nog fan inge bra, jävla 100röret gör ju så att jag måste skippa all isolering:/ hjälp mig med en lösning som är billig och bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke va såhär, men det blir nog fan inge bra, jävla 100röret gör ju så att jag måste skippa all isolering:/ hjälp mig med en lösning som är billig och bra!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Hm. XSer ut att vara en 50-tals lägenhet. Där fanns ofta ett kallskafferi men numera har man ju både K/S samt frys.Om det är en lägenhet så måste du kolla hur ventilationen är, om det finns någon. Hade du bara tänkt använda den f d ventilen för tilluft till lägenheten? Eller hitta på nåt annat? Är det lgh? Finns i så fall centralfläkt ansluten ovan spis via imventil?Frågor, frågor.
Hus,1962,självdrag , spisfläkt till murstock,wc har ventil till murstock, fönster bytta,dålig luft!seniorkonsult skrev:Hm. XSer ut att vara en 50-tals lägenhet. Där fanns ofta ett kallskafferi men numera har man ju både K/S samt frys.Om det är en lägenhet så måste du kolla hur ventilationen är, om det finns någon. Hade du bara tänkt använda den f d ventilen för tilluft till lägenheten? Eller hitta på nåt annat? Är det lgh? Finns i så fall centralfläkt ansluten ovan spis via imventil?Frågor, frågor.
Hade tänkt använda den som tillluft/friskluftsventil med spjäll
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Är det lägenhet? Alltid bra att få in luft .Sovrum bör även ha tilluftsfönster, karmventil eller ventil i vägg, typ Fresh el likv. Även vädringsfönster förekom men de måste ju skötas,dvs öppnas.
Är det en kolfilter fläkt du har? Frågar eftersom man inte får koppla in en normal köksfläkt till frånluftsventilationen i ett hyreshus. Risk finns då att man trycker in dålig luft i övriga lägenheter. Tilluften(friskluften) skall tas in i sovrum och ventileras ut i kök toa, badrum. Förutsätter att det finns överluft från sovrum resp hygienutrymmen = vent via tröskel i bad och överluft via sovrum ia gles tröskel (luftspalt) elelr utan tröskel.
Är det en kolfilter fläkt du har? Frågar eftersom man inte får koppla in en normal köksfläkt till frånluftsventilationen i ett hyreshus. Risk finns då att man trycker in dålig luft i övriga lägenheter. Tilluften(friskluften) skall tas in i sovrum och ventileras ut i kök toa, badrum. Förutsätter att det finns överluft från sovrum resp hygienutrymmen = vent via tröskel i bad och överluft via sovrum ia gles tröskel (luftspalt) elelr utan tröskel.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är en tegelvillan på 125kvm boplan,125kvm källare, det är nya täta fönster, fråga mig inte varförseniorkonsult skrev:Är det lägenhet? Alltid bra att få in luft .Sovrum bör även ha tilluftsfönster, karmventil eller ventil i vägg, typ Fresh el likv. Även vädringsfönster förekom men de måste ju skötas,dvs öppnas.
Är det en kolfilter fläkt du har? Frågar eftersom man inte får koppla in en normal köksfläkt till frånluftsventilationen i ett hyreshus. Risk finns då att man trycker in dålig luft i övriga lägenheter. Tilluften(friskluften) skall tas in i sovrum och ventileras ut i kök toa, badrum. Förutsätter att det finns överluft från sovrum resp hygienutrymmen = vent via tröskel i bad och överluft via sovrum ia gles tröskel (luftspalt) elelr utan tröskel.
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Dåligt om ägaren monterat in nya fönster och inte monterat ventiler om det inte fanns friskluft.Om du upplever att det är dålig luft, sovrum bör ju vara som jag skrivit. Det finns friskluftsventiler som man borrar in i karmen men akta kanten om du har isolerglas. Man borrar ett antal hål en l beskrivning för ventilen. Alt borrar du in en freshventil i varje sovrum (jobbigare eftersom du har tegelfasad.Sedan kollar du att det finns överluft så luften kan komma vidare till frånluftsventiler i kök, toa, bad, tvätt. Alltså luft in, toa, bad, tvätt, sov.
Källarrummen har tillluft men det är dåligt på boplanet funkade säkert skitbra med otäta fönstren, men nu sitter det nya fönster utan ventilation, därför vill jag utnyttja befintligt hål i köket för mer tillluft på ett bra sätt!
Överluft finns i huset, ej täta innerdörrar..,
Tilllägg, nämnvärt är att jag hittade en fuling, dom har haft en tallriksventil i KLK som va släppt rätt upp på vinden...suck...,stängt den tillvidare
Överluft finns i huset, ej täta innerdörrar..,
Tilllägg, nämnvärt är att jag hittade en fuling, dom har haft en tallriksventil i KLK som va släppt rätt upp på vinden...suck...,stängt den tillvidare
Redigerat:
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Återkommer om tilluften. Fixa den som jag skrev tidigare och...släpp inte upp någon luft till vinden. Speciellt inte någon avloppsluftning som dt brukar fuskad med.
Betr bef hål i väggen. Du kan ju ta in luft där som du tänkt alt dra den neråt eller till nåt annat.
Betr bef hål i väggen. Du kan ju ta in luft där som du tänkt alt dra den neråt eller till nåt annat.
Redigerat:
Ja planen får bli att sätta in fresh ventiler i sovrummen vid senare tillfälle, tänkte mest om jag kunde använda befintliga "skafferi ventilen" som tillluft/friskluft nu när jag ändå har väggen öppen , dock så va ju kanske min ide med Biltemas grejer inte ultimat då det bygger för mycket, ska jag använda 100rör så måste jag ta bort all isolering där röret ska gå upp... kanske finns mindre lämpliga kanaler att köpa? Eller hur rekommenderar du att jag går tillväga?
Måste även säga att jag är tacksam för alla svar jag fått!
Måste även säga att jag är tacksam för alla svar jag fått!
Byggveteran
· Åland
· 2 076 inlägg
Svårt att ge bra svar när man inte har hela sammanhanget och planlösning med de problem som finns. Det finns ju platta kanaler också men det blir ju besvärligt vid en rensning. Kanske du ska satsa påfönsterventiler ändå. De finns i olika längder för de olika luftflöden som krävs för olika rumsstorlekar. Jag tror sunt förnuft, noggrann mätning och en 16? mm borr är vad som krävs. Borras in i karmöverstycket.
Kan du inte använda kökskanalen någon annanstans?
Kan du inte använda kökskanalen någon annanstans?
Jag har kvitto och kan lämna tillbakaseniorkonsult skrev:Svårt att ge bra svar när man inte har hela sammanhanget och planlösning med de problem som finns. Det finns ju platta kanaler också men det blir ju besvärligt vid en rensning. Kanske du ska satsa påfönsterventiler ändå. De finns i olika längder för de olika luftflöden som krävs för olika rumsstorlekar. Jag tror sunt förnuft, noggrann mätning och en 16? mm borr är vad som krävs. Borras in i karmöverstycket.
Kan du inte använda kökskanalen någon annanstans?
Om den nämnda skafferiventilen fortfarande sitter i ditt kök så täta igen den.Tilluft ska normalt inte finnas i kök. Tilluft till lägenhetsplan skall heller inte tas från källare. Tilluft i sov,vardagsrum, inte i kök o bad
Tilluft till skafferi och "kallskåp" som det kallades för är inte alls dumt tycker jag, vi hade det i mina föräldrars hus som byggdes 1972 och man fick lagom svalt både sommar och vinter.
Har själv samma ventiler i min bostadsrätt byggd 1948, två stycken med 60-70 cm avstånd mellan varandra i höjd som satt i skafferiet som var avdelat i två sektioner. Använder numera bara den ena av ventilerna till nytt skafferi men det är bra då det håller lagom temperatur året runt.
Har själv samma ventiler i min bostadsrätt byggd 1948, två stycken med 60-70 cm avstånd mellan varandra i höjd som satt i skafferiet som var avdelat i två sektioner. Använder numera bara den ena av ventilerna till nytt skafferi men det är bra då det håller lagom temperatur året runt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden