Hej håller på med en köksrenovering, tycker att husets ventilation överlag behöver åtgärdas, fanns ett gammalt hål i fasaden som nu va igensatt, har stått skafferi framför en gång i tiden därav skum höjd, jag vill givetvis inte ha den placerad mitt i kaklet/stänkskyddet. Hur hade ni gjort? Eller bara att sätta igen skiten och ta upp ett nytt hål i teglet?

Isolerad vägg under renovering med ett igensatt hål och synliga träreglar samt en måttband till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspektionshål i vägg med synlig isolering och mätsticka som visar dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mätning av ett igensatt hål i en fasad inifrån ett hus, med synlig isolering och en del av ett måttband som visar centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måttband visar dimensioner på ett igensatt hål i en vägg under en köksrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min första tanke va såhär, men det blir nog fan inge bra, jävla 100röret gör ju så att jag måste skippa all isolering:/ hjälp mig med en lösning som är billig och bra!

Vit ventilationsrör som leder till ett hål i väggen under köksrenovering, nära ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hm. XSer ut att vara en 50-tals lägenhet. Där fanns ofta ett kallskafferi men numera har man ju både K/S samt frys.Om det är en lägenhet så måste du kolla hur ventilationen är, om det finns någon. Hade du bara tänkt använda den f d ventilen för tilluft till lägenheten? Eller hitta på nåt annat? Är det lgh? Finns i så fall centralfläkt ansluten ovan spis via imventil?Frågor, frågor.
 
  • Gilla
yopshi
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Hm. XSer ut att vara en 50-tals lägenhet. Där fanns ofta ett kallskafferi men numera har man ju både K/S samt frys.Om det är en lägenhet så måste du kolla hur ventilationen är, om det finns någon. Hade du bara tänkt använda den f d ventilen för tilluft till lägenheten? Eller hitta på nåt annat? Är det lgh? Finns i så fall centralfläkt ansluten ovan spis via imventil?Frågor, frågor.
Hus,1962,självdrag , spisfläkt till murstock,wc har ventil till murstock, fönster bytta,dålig luft!


Hade tänkt använda den som tillluft/friskluftsventil med spjäll
 
Är det lägenhet? Alltid bra att få in luft .Sovrum bör även ha tilluftsfönster, karmventil eller ventil i vägg, typ Fresh el likv. Även vädringsfönster förekom men de måste ju skötas,dvs öppnas.
Är det en kolfilter fläkt du har? Frågar eftersom man inte får koppla in en normal köksfläkt till frånluftsventilationen i ett hyreshus. Risk finns då att man trycker in dålig luft i övriga lägenheter. Tilluften(friskluften) skall tas in i sovrum och ventileras ut i kök toa, badrum. Förutsätter att det finns överluft från sovrum resp hygienutrymmen = vent via tröskel i bad och överluft via sovrum ia gles tröskel (luftspalt) elelr utan tröskel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
seniorkonsult skrev:
Är det lägenhet? Alltid bra att få in luft .Sovrum bör även ha tilluftsfönster, karmventil eller ventil i vägg, typ Fresh el likv. Även vädringsfönster förekom men de måste ju skötas,dvs öppnas.
Är det en kolfilter fläkt du har? Frågar eftersom man inte får koppla in en normal köksfläkt till frånluftsventilationen i ett hyreshus. Risk finns då att man trycker in dålig luft i övriga lägenheter. Tilluften(friskluften) skall tas in i sovrum och ventileras ut i kök toa, badrum. Förutsätter att det finns överluft från sovrum resp hygienutrymmen = vent via tröskel i bad och överluft via sovrum ia gles tröskel (luftspalt) elelr utan tröskel.
Det är en tegelvillan på 125kvm boplan,125kvm källare, det är nya täta fönster, fråga mig inte varför:(
 
Dåligt om ägaren monterat in nya fönster och inte monterat ventiler om det inte fanns friskluft.Om du upplever att det är dålig luft, sovrum bör ju vara som jag skrivit. Det finns friskluftsventiler som man borrar in i karmen men akta kanten om du har isolerglas. Man borrar ett antal hål en l beskrivning för ventilen. Alt borrar du in en freshventil i varje sovrum (jobbigare eftersom du har tegelfasad.Sedan kollar du att det finns överluft så luften kan komma vidare till frånluftsventiler i kök, toa, bad, tvätt. Alltså luft in, toa, bad, tvätt, sov.
 
Källarrummen har tillluft men det är dåligt på boplanet funkade säkert skitbra med otäta fönstren, men nu sitter det nya fönster utan ventilation, därför vill jag utnyttja befintligt hål i köket för mer tillluft på ett bra sätt!


Överluft finns i huset, ej täta innerdörrar..,


Tilllägg, nämnvärt är att jag hittade en fuling, dom har haft en tallriksventil i KLK som va släppt rätt upp på vinden...suck...,stängt den tillvidare
 
Redigerat:
Tillbaka till min fråga, går det att utnyttja befintligt hål på något bra sätt?
 
Återkommer om tilluften. Fixa den som jag skrev tidigare och...släpp inte upp någon luft till vinden. Speciellt inte någon avloppsluftning som dt brukar fuskad med.
Betr bef hål i väggen. Du kan ju ta in luft där som du tänkt alt dra den neråt eller till nåt annat.
 
Redigerat:
Ja planen får bli att sätta in fresh ventiler i sovrummen vid senare tillfälle, tänkte mest om jag kunde använda befintliga "skafferi ventilen" som tillluft/friskluft nu när jag ändå har väggen öppen , dock så va ju kanske min ide med Biltemas grejer inte ultimat då det bygger för mycket, ska jag använda 100rör så måste jag ta bort all isolering där röret ska gå upp... kanske finns mindre lämpliga kanaler att köpa? Eller hur rekommenderar du att jag går tillväga?


Måste även säga att jag är tacksam för alla svar jag fått!
 
Svårt att ge bra svar när man inte har hela sammanhanget och planlösning med de problem som finns. Det finns ju platta kanaler också men det blir ju besvärligt vid en rensning. Kanske du ska satsa påfönsterventiler ändå. De finns i olika längder för de olika luftflöden som krävs för olika rumsstorlekar. Jag tror sunt förnuft, noggrann mätning och en 16? mm borr är vad som krävs. Borras in i karmöverstycket.
Kan du inte använda kökskanalen någon annanstans?
 
seniorkonsult skrev:
Svårt att ge bra svar när man inte har hela sammanhanget och planlösning med de problem som finns. Det finns ju platta kanaler också men det blir ju besvärligt vid en rensning. Kanske du ska satsa påfönsterventiler ändå. De finns i olika längder för de olika luftflöden som krävs för olika rumsstorlekar. Jag tror sunt förnuft, noggrann mätning och en 16? mm borr är vad som krävs. Borras in i karmöverstycket.
Kan du inte använda kökskanalen någon annanstans?
Jag har kvitto och kan lämna tillbaka ;) okej tack för hjälpen, får bli så, sätter igen det och fixar fönsterventiler istället!
 
Om den nämnda skafferiventilen fortfarande sitter i ditt kök så täta igen den.Tilluft ska normalt inte finnas i kök. Tilluft till lägenhetsplan skall heller inte tas från källare. Tilluft i sov,vardagsrum, inte i kök o bad
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
exerg skrev:
Om den nämnda skafferiventilen fortfarande sitter i ditt kök så täta igen den.Tilluft ska normalt inte finnas i kök. Tilluft till lägenhetsplan skall heller inte tas från källare. Tilluft i sov,vardagsrum, inte i kök o bad
Gjorde det :thumbup: men tack för svar!
 
Tilluft till skafferi och "kallskåp" som det kallades för är inte alls dumt tycker jag, vi hade det i mina föräldrars hus som byggdes 1972 och man fick lagom svalt både sommar och vinter.

Har själv samma ventiler i min bostadsrätt byggd 1948, två stycken med 60-70 cm avstånd mellan varandra i höjd som satt i skafferiet som var avdelat i två sektioner. Använder numera bara den ena av ventilerna till nytt skafferi men det är bra då det håller lagom temperatur året runt.
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.