Jag har en frånluftsventil som låter väldigt mycket. Jag är beredd att göra stora ingrepp för att få bort så mycket ljud som möjligt. Bor i ett högt flerbostadshus så får inte göra vad som. Huset är byggt 97, tre mekaniska tilluftsventiler finns och de är mycket tysta. Båda (kök och badrum) frånluftsventilerna väsnas nåt enormt...
Vilken är marknadens tystaste frånluftsdon?
Kan jag sätta nån ljuddämpande låda på väggen runt ventilen?
Kommer ljuddämpande akustikskivor ovanpå köksskåpen hjälpa märkbart?
Andra förslag?
Låter nästan som om frånluftsdonen behöver justeras om de väsnas mycket. När gjordes det en OVK på huset senast ? Denna info skall normalt sitta vid ingången till trappupgången med uppgifter om daturm när den senast genomfördes och när nästa kontroll skall göras.
Ytterkanten är övermålad så den går inte att ta bort så enkelt. Skruvar jag loss mittengrejjen så försvinner en del irriterande högfrekventa / visslande ljud men ett kraftfullt mörkare dån kvarstår. Jag bor i ett 25-våningar högt hus, misstänker att det är bra drag i ventilationsschakten...
Mittengrejjen har ingen skumdämpning eller annat dämpning i sig, den är bara som en metallskål med en lång skruv i mitten.
Frånluftsdonen ska väl vara injusterade så att det blir rätt luftflöde i lägenheten. Om du och de i andra lägenheter har justerat dem på egen hand kan ju luftflödet bli helt fel och det blir alldeles för mycket drag i vissa lägenheter. Så hur är det med OVK?
Däremot ska ju donen hållas rena så du bör ju skära av målarfärgen så att du kan ta ner donet för rengöring.