J
Hej,

Kan jag ha badrum och kök på samma kanal samt sätta pax fläktar på båda i en brf med självdrag? Jag är ensam på kanalen med mitt kök.Är det bättre att sätta en fläkt på taket?

JoggiB

föreningen har ansvar för dessa kanaler, därför bör då ta upp detta med din styrelse i föreningen.

J
Hej, De säger ok om jag kan få uttalande från en sakkunnig att det är ok.

Då vet du ju vad som gäller. Föreningen gör ju regelbundet OVK-besiktning, där bör anges vad som gäller för denna kanal. Kanske krävs det även att de gör en särskild bedömning av detta. I vårt hus har man avrått från lösningar av den typen du vill ha, alltså kök och badrum på samma kanal, men det kanske är andra förutsättningar i ditt fall.

J
Har inte mycket till val då grannen ovanför "stulit" kanalen för en ca 10 år sen. andra kanaler är blockade pga vindsvåningar.

Vi har liknande problem i vårt hus, och håller på att reda upp detta. Vad menar du med att grannen "stulit" kanalen? Normalt finns ju ett stort rör med flera kanaler som avslutas vid respektive lägenhet. Det är viktigt att de är täta och separata så att de inte läcker till någon granne. Ombyggnad av detta kräver beslut av styrelsen i föreningen. Har de alltså godkänt att en anslutning flyttas från en lägenhet till en annan?

J
Det gjordes enligt grannen ovanför för ca 10 år sen då fastigheten var hyresrätt. Varje kanal går ett visst antal meter ner i fastigheten och varje lägenhet har sina kanaler så även om det finns lediga kanaler så kan det va så att de inte sträcker sig ner till just din lägenhet. Ni bör anlita en sotarfirma för kartering av aktiva och inaktiva kanaler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.