Hej,
Vår skorsten på sommarstället ser ut som bifogad bild nedan. En bas och en topp-huv där topp-huven är avtagbar för sotarn. Ser lite grisigt ut just nu, pga murning men vänligen frånse detta. Vi funderar på att byta ut "topp-huven" till en modell liknande nedanstående bild, dvs, typ, en "cylindrisk hattöppning". Min fråga är, vilket håll ska öppningen vara? öppen mot dominerande vind, eller mot lä? Vårt ställe ligger där det ofta blåser kraftig väst-vind från sjön
Den gamla huven, som kan beskrivas som en sluten låda med två små öppningsgluggar på alla sidor, har haft tillräckligt bra drag.
