Jag har en öppen planlösning med bl.a. hall och vardagsrum en halv våning nedanför bottenvåningen där köket ligger.. De ligger alltså inte under, utan bredvid, tänk terrassering:
------____

När jag steker något som osar, även om köksfläkten är på max så har matos en tendens att vandra ned till hallen som ligger längst ned på kortsidan av huset. Så när man kommer hem och öppnar dörren så luktar det ordentligt med stekt mat.

Jag har tilluft på andra kortsidan av huset.

Några idéer om hur jag ska lösa det här, behövs en kraftigare köksfläkt?

S
ett av problem med fler vill ha en öppen planlösning.

kan du ha en separat badrumsfläkt som sugfer?

vart ska den fläkten sitta?

jag har en NIBE FML med frånluft i 2 badrum, kök, tvättstuga, klädkammare, och ett sovrum.

Vad har du för köksfläkt?

frihängande över en köksö. 800 m3/h enligt spec.

SBH skrev:
kan se ut så här:
[länk]

jag bara frågar och analyserar.

kan dina kanaler vara smutsiga så flödet förstörs

Jag vet hur en badrumsfläkt ser ut, min fråga var vart ska den monteras?

Har rengjort filter. Kan iofs va skit i kanalen ut, men det rår jag nog inte på själv att rengöra.

S
Krillehus skrev:
Jag vet hur en badrumsfläkt ser ut, min fråga var vart ska den monteras?

Har rengjort filter. Kan iofs va skit i kanalen ut, men det rår jag nog inte på själv att rengöra.
finns nägon på någon vägg eller tak i badrum?
är det så att du har annat som suger åt luft så får man fixa det först. inte bara satsa på 2grövre fläkt

så här är det när man öppnar så får ventilationen svårt att ta allt i den stora volym.
finns det inga andra problem får fixa man fläkt som tar mera

Frihängande fläktars osuppfångningsförmåga är kassa. Hjälper ju knappt om du skulle komma över en gammal efterbrännkammare till viggen och montera in. Att jobba mot naturlagarna är ju att göra det svårare än vad saker egentligen är.
Har du provat att öppna fönstret när du startar din spisfläkt? 800m3/h måste ju komma in med innan den ska blåsas ut.

kanske där felet ligger. Har för lite luft in. Hur mycket passerat genom en vanlig friskluftsventil satt på max?

Krillehus skrev:
Hur mycket passerat genom en vanlig friskluftsventil satt på max?
Enligt Fresh klarar deras ventil 8.1 l/s, vid 10Pa andra fabrikat är rätt lika.
8.1 l/s är cirka 30m3/h, så det krävs en väldigt massa friskluftsventiler innan du är uppe i 800m3/h.

Nästan alla tillverkare uppger att man skall öppna ett fönster, i annat rum än köket, när köksfläkten skall användas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.