Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Hej,
Håller på med ett biorum i vårt nybyggda hus, inneväggar och mellanbjölklag är helt öppna. Huset har en befintlig ventilation via en frånluftvärmefläkt och tilluft via fönsterventiler, alla frånluftdonen är noggrant inställda för att balansen skall bli rätt. I biorummet är frånluftdonen inställt på ett flöda av 5 l/s. Rummet är ca 35m3 vilket ger luftbyte varannan timme. När jag hållit på och byggt där inne med en 300Watts bygglampa blir det väldigt värmt så någon förbättring måste göras, men vill ogärna påverka befintliga systemet. Den fönsterventil som förser rummet med frisk luft normalt kommer inte att vara särskilt effektiv då en tät mörkläggningsrullgardin placeras framför den.
För att lösa detta så tänker jag antingen ökar man luftflödet så den värma luften blåses ut och ny frisk luft sugs in, eller installera en AC. AC är dock väldigt dyrt tyvärr.
Soffan kommer stå framför fönstret och en projektor hängandes där ovan. Elektroniken placeras på motstående vägg.
Bilder på rummet:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=7246
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=7247
Har skissat på några olika förslag men behöver hjälp så genomförandet inte kommer orsaka skada på huset, ex fuktskada från kondens.
Alternativ 1:
Tilluftventil genom vägg med ljuddämpande rör.
Finns risk för kalldrag bakom huvudet.
Frånluftsfläkt typ PAX genom vägg med ljuddämpande rör. Ljuddämpande "låda" monteras över fläkten för att minska oljud inne i bion.
= billig och enkel lösning. Behöver inte göra klart installationen i förväg utan kan avvakta och genomföra om det verkligen uppstår ett behov.
Alternativ 2.
Tilluft via "kattvinden" och rördragning med ljuddämpande rör. Tilluftventilen inne i rummet placeras framför soffan för att minska kalldrag bakom huvud.
Frånluft via "kattvinden" med en kanalfläkt. Ljuddämpande rör för att minska fläktens oljud inne i rummet. Varvtalsstyrning inne i rummet.
= dyrare och mer avancerad installation. Måste dra alla rör innan taket monteras, jag kan vänta om jag vill med att installera fläkt och väggenomföringar då jag har åtkomst till kattvinden från klädkammaren på plan 2.
Alternativ 3.
Installera en AC för att kyla ner rummet. Kommer bli sämre luft inne i rummet då fönsterventilen blockeras vid filmvisning av rullgardin. Eventuellt att man kan kombinera AC med tilluft från alt 1 eller 2.
= betydligt dyrare lösning samt kräver utomhus del. Skippar man att tillgodose luftutbytet eller går på tilluft enligt alt 1 så kan allt monteras i efterhand om behovet verkligen uppstår.
Skulle behöva råd om någon av de tilluft / frånluft lösningarna måste skrotas då de kommer orsaka ex kondens. Jag misstänker att tilluft alt 2 kan bli ett problem då de blir ett lång rör från kall uteluft till värm inneluft. Eller om ni har annat förslag.
Uppskattar er hjälp
Tack
Håller på med ett biorum i vårt nybyggda hus, inneväggar och mellanbjölklag är helt öppna. Huset har en befintlig ventilation via en frånluftvärmefläkt och tilluft via fönsterventiler, alla frånluftdonen är noggrant inställda för att balansen skall bli rätt. I biorummet är frånluftdonen inställt på ett flöda av 5 l/s. Rummet är ca 35m3 vilket ger luftbyte varannan timme. När jag hållit på och byggt där inne med en 300Watts bygglampa blir det väldigt värmt så någon förbättring måste göras, men vill ogärna påverka befintliga systemet. Den fönsterventil som förser rummet med frisk luft normalt kommer inte att vara särskilt effektiv då en tät mörkläggningsrullgardin placeras framför den.
För att lösa detta så tänker jag antingen ökar man luftflödet så den värma luften blåses ut och ny frisk luft sugs in, eller installera en AC. AC är dock väldigt dyrt tyvärr.
Soffan kommer stå framför fönstret och en projektor hängandes där ovan. Elektroniken placeras på motstående vägg.
Bilder på rummet:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=7246
http://www.faktiskt.se/phpBB3/download/file.php?id=7247
Har skissat på några olika förslag men behöver hjälp så genomförandet inte kommer orsaka skada på huset, ex fuktskada från kondens.
Alternativ 1:
Tilluftventil genom vägg med ljuddämpande rör.
Finns risk för kalldrag bakom huvudet.
Frånluftsfläkt typ PAX genom vägg med ljuddämpande rör. Ljuddämpande "låda" monteras över fläkten för att minska oljud inne i bion.
= billig och enkel lösning. Behöver inte göra klart installationen i förväg utan kan avvakta och genomföra om det verkligen uppstår ett behov.
Alternativ 2.
Tilluft via "kattvinden" och rördragning med ljuddämpande rör. Tilluftventilen inne i rummet placeras framför soffan för att minska kalldrag bakom huvud.
Frånluft via "kattvinden" med en kanalfläkt. Ljuddämpande rör för att minska fläktens oljud inne i rummet. Varvtalsstyrning inne i rummet.
= dyrare och mer avancerad installation. Måste dra alla rör innan taket monteras, jag kan vänta om jag vill med att installera fläkt och väggenomföringar då jag har åtkomst till kattvinden från klädkammaren på plan 2.
Alternativ 3.
Installera en AC för att kyla ner rummet. Kommer bli sämre luft inne i rummet då fönsterventilen blockeras vid filmvisning av rullgardin. Eventuellt att man kan kombinera AC med tilluft från alt 1 eller 2.
= betydligt dyrare lösning samt kräver utomhus del. Skippar man att tillgodose luftutbytet eller går på tilluft enligt alt 1 så kan allt monteras i efterhand om behovet verkligen uppstår.
Skulle behöva råd om någon av de tilluft / frånluft lösningarna måste skrotas då de kommer orsaka ex kondens. Jag misstänker att tilluft alt 2 kan bli ett problem då de blir ett lång rör från kall uteluft till värm inneluft. Eller om ni har annat förslag.
Uppskattar er hjälp
Tack
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Så ni tror inte jag behöver göra någonting för att förbättra ventilationen?
Jag är rätt säker på att någonting måste göras frågan är bara vad och hur.
Glömde skriva i första inlägget att det inte kommer vara någon luftrörelse vid dörren. Hela rummet kommer vara tätt mot övriga huset.
Jag är rätt säker på att någonting måste göras frågan är bara vad och hur.
Glömde skriva i första inlägget att det inte kommer vara någon luftrörelse vid dörren. Hela rummet kommer vara tätt mot övriga huset.
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Tanken är att det skall vara en under dörrbladet men jag kommer göra dörren helt tät.
Pax har kommit med ett litet väggaggreggat med återvinning som säkert passar för dina behov med tanke på att en projektor genererar rejält med värme. Den klarar upp till 60m2 och är väldigt liten och smidig, storleksmässigt mindre än en LLVP's innerdel. Smacka på en ljuddämpare för 500:- på tilluften så tror jag inte att du kommer få några problem med ljud heller.
http://www.pax.se/sv/produktkategori/eos
http://www.pax.se/sv/produktkategori/eos
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Verkar vara bland de billigaste FTX system som går att köpa idag, kan vara ett alternativ. Det enda jag inte gillar är att den måste placeras inne i rummet, hade gärna se möjlighet att placera den i kattvinden och dra rör in i rummet.
Du kan inte helt enkelt byta luft med exempelvis hallen vid behov? Alltså en fläkt genom hallväggen för frånluft, tilluft genom exempelvis dörrspringan. Hur många sittplatser planerar du och vad har projektorn för effekt?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Rummet är byggt som rum i rum för bästa ljudisolering därför kommer även springan under dörren att sättas igen. Blir till och med dubbeldörr. Att ventilera med hallen skulle kanske kunna funka om man använder rejäla ljudisolerande ventilrör, dessa kan placeras i kattvinden. Kan dock inte bygga helt dold lösning om jag gör så. Känns inte som den bästa lösningen just nu. Men vet inte heller vilken annan lösning som är bättre
.
Projektorlampor brukar ligga på ca 200W
Sedan är det förstärkare och slutsteg på som genererar rätt mycket värme.
Sittplatser för 4 stycken vuxna.
Projektorlampor brukar ligga på ca 200W
Sedan är det förstärkare och slutsteg på som genererar rätt mycket värme.
Sittplatser för 4 stycken vuxna.
Jag räknade lite på det och om du har en uppvärmning med 540 W, inte orimligt med fyra pers i rummet plus tekniken, så stiger lufttempen med tre grader om du blåser 500 kubikmeter i timmen genom rummet. Förluster i väggarna ignorerade men exemplet stämmer till eftertanke.
Redigerat:
Medlem
· Västmanland
· 269 inlägg
Nu känner jag mig korkad men vad innebär detta i praktiken?
Och vilken kapacitet behöver jag?
Och vilken kapacitet behöver jag?
Redigerat:
Det betyder att om du skall kyla med friskluft från naturen, som på sommaren ofta är i storleksordningen 20 grader, så behöver du fläkta på med flera hundra kubik i timmen för att hålla nere temperaturen. Du kan ju prova vad som händer om du sätter en kupevärmare på 5-600 W i ett rum ungefär lika stort som biorummet med stängd dörr och vad det nu är för ventilation i det rummet som experiment.



