Jag en femstegs-transformator till frånluftsfläkten men skulle behöva ett steg mellan ett och två. Har letat efter andra transformatorer men det är hopplöst. Kan man ha en kondensator som kan kopplas in/ur i serie? Som en låg/högväxel på varje steg. 
Takfläkten är nämligen ganska kraftig så jag behöver fler steg på lägre spänning (vill behålla maxkapaciteten när bubbelbadet används). Jag kommer bygga ett reläkort som styrs automatiskt. Jag har oscilloskop som även kan mäta ström och kan räkna bara jag vet vad som behöver göras.
Elektronisk styrning hade varit smidigt men jag vill inte ha något som helst extra motorljud. Vill ej heller byta till spänningsstyrd EC-fläkt då jag ev. byter till FTX baserat på datan jag får från detta system.
Nån som kan hjälpa mig med ja/nej samt vad jag måste räkna/mäta?
Takfläkten är nämligen ganska kraftig så jag behöver fler steg på lägre spänning (vill behålla maxkapaciteten när bubbelbadet används). Jag kommer bygga ett reläkort som styrs automatiskt. Jag har oscilloskop som även kan mäta ström och kan räkna bara jag vet vad som behöver göras.
Elektronisk styrning hade varit smidigt men jag vill inte ha något som helst extra motorljud. Vill ej heller byta till spänningsstyrd EC-fläkt då jag ev. byter till FTX baserat på datan jag får från detta system.
Nån som kan hjälpa mig med ja/nej samt vad jag måste räkna/mäta?
Två stegtrafos efter varandra? Bara en tanke, då får du 25 steg, fem mellan varje nuvarande.
Bästa svaret
Jag skulle föreslå att koppla en vanlig enkel transformator antingen före din stegtransformator (beroende på om det bara är fläktmotorn som går på den eller ej) eller mot fläkten enl nedanstående schema.
Det är ett rätt behändigt knep för att sänka/höja spänningen med en rätt klen transformator.
I princip behöver transformatorn bara tåla din lastström genom sin sekundärlindning.
Jag gjorde ett exempel med 230:48v, men ville mest illustrera principen. Sedan kan du koppla förbi den med ett relä om du vill ha sänkningen "styrbar". På så sätt kan du få hög/lågfart på alla dina tidigare fasta hastigheter.
Edit. Ev hamnade "pricken" fel på transformatorn så man får 230+48v ut. Då ska bara pricken vändas.
Det är ett rätt behändigt knep för att sänka/höja spänningen med en rätt klen transformator.
I princip behöver transformatorn bara tåla din lastström genom sin sekundärlindning.
Jag gjorde ett exempel med 230:48v, men ville mest illustrera principen. Sedan kan du koppla förbi den med ett relä om du vill ha sänkningen "styrbar". På så sätt kan du få hög/lågfart på alla dina tidigare fasta hastigheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit. Ev hamnade "pricken" fel på transformatorn så man får 230+48v ut. Då ska bara pricken vändas.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Räknade lite och behöver då en transformator som ger 0,85-0,87 x inspänningen. Altså 230 -> 195-200V. Frågan är om det går att hitta en sådan. Men detta stärker å andra sidan min grundfråga, om det inte funkar med en kondensator?? Eftersom det bara är 15% av spänningen som skall bort!
Insåg nu att jag inte förstod! Det blir 0,85-0,87 om man sätter dom efter varandra.
Så, om jag förstår rätt: Med en 230-> 24V transformator FÖRE stegtransformatorn kan jag få 230 eller 206V till stegstransformatorn? Detta är ju rätt nära vad jag räknade ut...
Och sekundärlindningen (alltså 24v-sidan) måste tåla strömmen, den är max 1A.
En helt vanlig 230V/24V 1A transformator alltså?
Och då kan jag även få 254V. Coolt!
Hur stor "brinna upp faktor/fulkopplingsfaktor" är det på detta?
Insåg nu att jag inte förstod! Det blir 0,85-0,87 om man sätter dom efter varandra.
Så, om jag förstår rätt: Med en 230-> 24V transformator FÖRE stegtransformatorn kan jag få 230 eller 206V till stegstransformatorn? Detta är ju rätt nära vad jag räknade ut...
Och sekundärlindningen (alltså 24v-sidan) måste tåla strömmen, den är max 1A.
En helt vanlig 230V/24V 1A transformator alltså?
Och då kan jag även få 254V. Coolt!
Hur stor "brinna upp faktor/fulkopplingsfaktor" är det på detta?
En sån här så kan jag få 200V FÖRE stegtransformatorn!
https://www.elfa.se/sv/toroidtransf...page=9&origPos=168&origPageSize=50&simi=99.65
https://www.elfa.se/sv/toroidtransf...page=9&origPos=168&origPageSize=50&simi=99.65
Hehehe, det är väl precis så den transformator jag har fungerar förstår jag.GK100 skrev:
Eller iofs, tror den har en lindning för varje spänning.
Tack!
Redigerat:
Finns även den här fläktransformatorn till NIBE frånluftsvärmepumpar:
https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-cu-089530/054-transformator-transformer.html
Den har 10 uttag och ger:
100 - 110 - 125 - 140 - 155 - 170 - 185 - 200 - 215 - 230 Volt
1 100
2 110
3 125
4 140
5 155
6 170
7 185
8 200
9 215
10 230
https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-cu-089530/054-transformator-transformer.html
Den har 10 uttag och ger:
100 - 110 - 125 - 140 - 155 - 170 - 185 - 200 - 215 - 230 Volt
1 100
2 110
3 125
4 140
5 155
6 170
7 185
8 200
9 215
10 230
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
