3 670 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Ventilation i garaget/hemma gym
Halloj!
Har ett hemgym i garaget på 28kvm och det är dåligt flöde på ventilationen. Har väldigt torr luft därinne man märker när man kommer in så blir ögonen torra..
Värmer upp med element och har ca 12- 15 grader därinne.
3 ventiler finns 1 högt och ett lågt på ena väggen och 1 på motsatta väggen högt placerat.
Min tanke är att sätta in någon form av från lufts fläkt i ventilen som sitter själv på väggen. Så man suger in frisk luft..när man är därinne och tränar
Dock är jag rädd att det blir kallras och fuktigt därinne.
Några förslag ?
Har ett hemgym i garaget på 28kvm och det är dåligt flöde på ventilationen. Har väldigt torr luft därinne man märker när man kommer in så blir ögonen torra..
Värmer upp med element och har ca 12- 15 grader därinne.
3 ventiler finns 1 högt och ett lågt på ena väggen och 1 på motsatta väggen högt placerat.
Min tanke är att sätta in någon form av från lufts fläkt i ventilen som sitter själv på väggen. Så man suger in frisk luft..när man är därinne och tränar
Dock är jag rädd att det blir kallras och fuktigt därinne.
Några förslag ?
Är det uteluftsventilation med självdrag?B begren skrev:Halloj!
Har ett hemgym i garaget på 28kvm och det är dåligt flöde på ventilationen. Har väldigt torr luft därinne man märker när man kommer in så blir ögonen torra..
Värmer upp med element och har ca 12- 15 grader därinne.
3 ventiler finns 1 högt och ett lågt på ena väggen och 1 på motsatta väggen högt placerat.
Min tanke är att sätta in någon form av från lufts fläkt i ventilen som sitter själv på väggen. Så man suger in frisk luft..när man är därinne och tränar
Dock är jag rädd att det blir kallras och fuktigt därinne.
Några förslag ?
Jag gissar att det främst är ventilation när du gymmar som du behöver, mht att det är ett relativt litet rum och att du förbrukar ganska mycket syre när du gymmar kan du behöva öka på ventilationen rejält.
Om du inte använder gymmet/garaget mer än som just gym och garage är det onödigt att du värmer upp och vädrar hela tiden, jag hade satsat på någon form av ventilation med värmeväxlare som du kan dra på när du är där för att träna. Någonting liknande en Mitsubishi VL-50?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, då är det en värmeväxlare du ska ha tycker jag det låter som. Kör elementen och vanlig ventilation, ev värmeväxlaren på lågfart, till vardags. När du sedan ska träna kör du värmeväxlaren på högfart och får in massor med frisk men värmd luft. Billigt och bra.B begren skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden