Halloj!

Har ett hemgym i garaget på 28kvm och det är dåligt flöde på ventilationen. Har väldigt torr luft därinne man märker när man kommer in så blir ögonen torra..
Värmer upp med element och har ca 12- 15 grader därinne.

3 ventiler finns 1 högt och ett lågt på ena väggen och 1 på motsatta väggen högt placerat.

Min tanke är att sätta in någon form av från lufts fläkt i ventilen som sitter själv på väggen. Så man suger in frisk luft..när man är därinne och tränar

Dock är jag rädd att det blir kallras och fuktigt därinne.

Några förslag ?
 
B begren skrev:
Halloj!

Har ett hemgym i garaget på 28kvm och det är dåligt flöde på ventilationen. Har väldigt torr luft därinne man märker när man kommer in så blir ögonen torra..
Värmer upp med element och har ca 12- 15 grader därinne.

3 ventiler finns 1 högt och ett lågt på ena väggen och 1 på motsatta väggen högt placerat.

Min tanke är att sätta in någon form av från lufts fläkt i ventilen som sitter själv på väggen. Så man suger in frisk luft..när man är därinne och tränar

Dock är jag rädd att det blir kallras och fuktigt därinne.

Några förslag ?
Är det uteluftsventilation med självdrag?

Jag gissar att det främst är ventilation när du gymmar som du behöver, mht att det är ett relativt litet rum och att du förbrukar ganska mycket syre när du gymmar kan du behöva öka på ventilationen rejält.

Om du inte använder gymmet/garaget mer än som just gym och garage är det onödigt att du värmer upp och vädrar hela tiden, jag hade satsat på någon form av ventilation med värmeväxlare som du kan dra på när du är där för att träna. Någonting liknande en Mitsubishi VL-50?
 
  • Gilla
begren
  • Laddar…
Då jag har tv och stereo så vill jag gärna ha värme på hela tiden...detta är lite av en mancave med :)
 
Nu på vintern så är luften väldigt torr, det kommer inte att hjälpa med större ventilering. En bättre lösning mot torr luft är att köpa en luftfuktare tycker jag.
 
Ventilera inte alls när du inte är där.
 
martin43 martin43 skrev:
Ventilera inte alls när du inte är där.

Det är precis så jag tänker mig med.

Vill att det ska finnas en fläkt som jag kan starta när jag kommer att vara där och träna. Kommer köra mycket konditions pass.
Sen ska det vara möjligt att vi kommer vara fler som tränar samtidigt .
 
B begren skrev:
Det är precis så jag tänker mig med.

Vill att det ska finnas en fläkt som jag kan starta när jag kommer att vara där och träna. Kommer köra mycket konditions pass.
Sen ska det vara möjligt att vi kommer vara fler som tränar samtidigt .
Ja, då är det en värmeväxlare du ska ha tycker jag det låter som. Kör elementen och vanlig ventilation, ev värmeväxlaren på lågfart, till vardags. När du sedan ska träna kör du värmeväxlaren på högfart och får in massor med frisk men värmd luft. Billigt och bra.
 
  • Gilla
begren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.