1 457 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hur optimera självdraget i garaget?
Hej,
Isolerat garage (platta, väggar, bjälklag) med golvbrunn om 25 m2. 2 tilluft 8cm/diam nere vid port + 2 frånluft 8cm/diam upptill baktill. Värme i plattan, och 10-15 grader i garaget.
Upplever hög luftfuktighet (70% Rh) nu när vintern är här. Sopar ut snön som dras in, men man får ju inte bort allt. Undrar om ni vet hur självdraget och avlägsnandet av den fuktiga luften kan optimeras?
Hur skall jag ställa in ventilerna, öppna dem helt och lika mycket, eller annat tillvägagångssätt?
Undrar också om ytan ventiler är tillräcklig, eller om snickaren snålat med dimensioneringen?
Enligt boverket skall ett garage i denna storlek ha minst 0,002m2 ventilationsöppning per m2 garage. Det innebär att mina ventiler borde vara 12cm/diam och inte 8cm. Dock skulle en ökning av diam till 10cm öka ventilerad yta med 50%.
Med vänlig hälsning Johan
Isolerat garage (platta, väggar, bjälklag) med golvbrunn om 25 m2. 2 tilluft 8cm/diam nere vid port + 2 frånluft 8cm/diam upptill baktill. Värme i plattan, och 10-15 grader i garaget.
Upplever hög luftfuktighet (70% Rh) nu när vintern är här. Sopar ut snön som dras in, men man får ju inte bort allt. Undrar om ni vet hur självdraget och avlägsnandet av den fuktiga luften kan optimeras?
Hur skall jag ställa in ventilerna, öppna dem helt och lika mycket, eller annat tillvägagångssätt?
Undrar också om ytan ventiler är tillräcklig, eller om snickaren snålat med dimensioneringen?
Enligt boverket skall ett garage i denna storlek ha minst 0,002m2 ventilationsöppning per m2 garage. Det innebär att mina ventiler borde vara 12cm/diam och inte 8cm. Dock skulle en ökning av diam till 10cm öka ventilerad yta med 50%.
Med vänlig hälsning Johan
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar. Jo paxfläkt kan vara en lösning på sikt om jag inte får detta att funka med naturens fysik. Har läst en del trådar i ämnet och vissa verkar ju få till det med endast självdrag. Undrar vad hemligheten är?E epw skrev:
Mitt förslag är att du sätter igen ventilationen och installerar en stor avfuktare.
Läs denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/vinterfoerbereda-garage.243759/
Har flyttat sedan den tråden tråden skrevs och håller på att iordningställa ett nytt dubbelgarage. Avfuktningen i det nya garaget kommer ske med ett sådant här aggregat, Woods DSC70ES. Aggregatet är planerat att stå på en hylla strax under taket och blåsa via slang under bilarna för att på så vis avfukta effektivt. Kostar några kronor i både inköp och drift men är värt det. Även bilen blir torr, både på in och utsida dvs en komforthöjning i bilen.
Läs denna tråd. https://www.byggahus.se/forum/threads/vinterfoerbereda-garage.243759/
Har flyttat sedan den tråden tråden skrevs och håller på att iordningställa ett nytt dubbelgarage. Avfuktningen i det nya garaget kommer ske med ett sådant här aggregat, Woods DSC70ES. Aggregatet är planerat att stå på en hylla strax under taket och blåsa via slang under bilarna för att på så vis avfukta effektivt. Kostar några kronor i både inköp och drift men är värt det. Även bilen blir torr, både på in och utsida dvs en komforthöjning i bilen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden