3 150 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Ventilation eller gammal skorsten?
Hej.
Håller på att renovera ett rum i mitt gamla hus från 1926. I rummet som är ett sovrum finns sedan tidigare en ganska stor ventil som går rakt in i skorstensstocken. Nu undrar jag om den går att täppa igen utan att det blir några problem. Jag lägger på nytt gips på väggarna så det skulle vara enkelt att ha en ren och snygg vägg.
Det finns frånluftsventiler i badrum osv.
Tips på hur man täpper igen hålet mottages gärna!
Tacksam för snabbt svar.
//Daniel
Håller på att renovera ett rum i mitt gamla hus från 1926. I rummet som är ett sovrum finns sedan tidigare en ganska stor ventil som går rakt in i skorstensstocken. Nu undrar jag om den går att täppa igen utan att det blir några problem. Jag lägger på nytt gips på väggarna så det skulle vara enkelt att ha en ren och snygg vägg.
Det finns frånluftsventiler i badrum osv.
Tips på hur man täpper igen hålet mottages gärna!
Tacksam för snabbt svar.
//Daniel
Tack för tankarna.
Då sätter jag inte igen, det var mest för att förenkla mitt arbete.
//D
Då sätter jag inte igen, det var mest för att förenkla mitt arbete.
//D
Funderar på samma sak, bytt fönster i huset med spaltventiler och har mekanisk frånluft. Ibland när jag har undertryck så kommer det luft utifrån med bränd ved lukt som inte är så trevligr alltid. När man eldar kan det to m komma röklukt.
Kan man täppa igen denna med lite mineralull? Har ju till och frånluft redan genom mina fönster och mekanisk ventilation
Kan man täppa igen denna med lite mineralull? Har ju till och frånluft redan genom mina fönster och mekanisk ventilation
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Kommer det in röklukt så har du förmodligen för lite uteluftsventiler. Arean i fönsterventilerna räcker inte till och då tar du den luft som saknas bakvägen genpm skorstenen.
Montera in fler uteluftsventiler istället.
Montera in fler uteluftsventiler istället.
Tänker att man täpper igen från källaren har ett hål rakt in i rökrör. Men vill inte riskera att det blir kondens eller liknande då jag inte har huv för tillfället så det kanske är bättre att sikta på mer tilluft.
Har tre mekaniska ventilationer (inkl kallras skydd) nere samt under ventilation i golvet så det är en del som sugs ut även fast två av dessa går igång vid behov..
Får fundera vidare tack för bollandet
Har tre mekaniska ventilationer (inkl kallras skydd) nere samt under ventilation i golvet så det är en del som sugs ut även fast två av dessa går igång vid behov..
Får fundera vidare tack för bollandet
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden