2 368 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Slamrande kallufts-lock i köksfläkt
Hej, vi har ett litet bekymmer med att det lock i köksfläkten som ska hindra kallras (ursäkta mitt oproffsiga ordval)när den inte är på öppnas av vinden. Vårt hus står ganska öppet och så fort det blåser en del så uppstår någon sorts undertryck bakom yttertakskanten där utblåset sitter och då lyfts locket upp och ner och slamrar.
Förutom oväsen har detta har lett till att något gick sönder efter bara två år, så vi fick byta flera delar i fläkten. Gick på garantin denna gång, men det lär inte göra det nästa.
Någon som har en idé om vad man kan sätta på mynningen av utblåset på taket som hindrar undertryck?
Förutom oväsen har detta har lett till att något gick sönder efter bara två år, så vi fick byta flera delar i fläkten. Gick på garantin denna gång, men det lär inte göra det nästa.
Någon som har en idé om vad man kan sätta på mynningen av utblåset på taket som hindrar undertryck?
Det blir nog svårt att sätta något på taket , vakum blir det med alla varianter .
Har du bra blås i fläkten , spjället brukar inte vara fjäderbelastat , prova med att sätta en liten tyngd med lite lim på , så det tynger ner , hur mycket svårt att säga , det får du prova dig fram till vad som behövs ,,det ska mycket till om inte fläkten ska öppna spjället
Har du bra blås i fläkten , spjället brukar inte vara fjäderbelastat , prova med att sätta en liten tyngd med lite lim på , så det tynger ner , hur mycket svårt att säga , det får du prova dig fram till vad som behövs ,,det ska mycket till om inte fläkten ska öppna spjället
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra idé, precis vad jag tänkte!L Liteavvarje skrev:
För problemet är ju inte kallraset, utan att luftströmmen inifrån lyfter kallrasspjällen.
Jag kan misstänka att huset är ganska otätt, och släpper in "för mycket" luft genom t.ex. otäta fönster och dörrar.
Och den luften vill ut någonstans. Aha, en spisfläktkanal,den vägen tar vi
Jag löste det med möbeltassar på undersidan av spjällen. Då landar dom mjukt och skönt i blåsten och utan smällar och oljud.
Den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Mobeltassar-skydd-och-ben/Mobeltassar-2000017251/
Den här modellen: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Mobeltassar-skydd-och-ben/Mobeltassar-2000017251/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden