jag har precis fått tillträde till ett hus som en gång varit en förskola, det sitter ett turbovent Enerflex L i hallen som enligt ritningen suger ut luft från ett antal rum på öp, i den inredda källaren sitter ett Lts 506 som har utsläpp i samma rum. Dessa har ej varit igång på ca 12 år, är detta något att spara? På öp sitter takventiler för frånluft med 25cm spiro, dessa är isolerade och fina på vinden, kan man kanske återanvända med ett modernare aggregat . Tacksam om någon vet om det är massa skrot.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det kan vara i bra skick alltihop. Byt filter och dra igång? Kan vara bra att göra en rengöring av kanalerna också
Ett FTX-system ska återvinna värmeenergin från inneluften. Hur det funkar i ditt system har jag ingen aning om.
I mitt gamla bacho-system från början av 90-talet drar bara de två fläktarna 100 W i normaldrift, sedan sitter det ett värmeelement som kickar in vid låga temp. och drar ca 600 W.
Har stängt av denna värmare.
Tror att dagens moderna system är bättre och inte drar så mycket energi.
Om det är möjligt kan du testa med att koppla in en effektmätare på elmatningen och bilda dig en uppfattning om strömförbrukningen.
I mitt gamla bacho-system från början av 90-talet drar bara de två fläktarna 100 W i normaldrift, sedan sitter det ett värmeelement som kickar in vid låga temp. och drar ca 600 W.
Har stängt av denna värmare.
Tror att dagens moderna system är bättre och inte drar så mycket energi.
Om det är möjligt kan du testa med att koppla in en effektmätare på elmatningen och bilda dig en uppfattning om strömförbrukningen.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ja det är det nog. Tvåfasmedium får mig att tänka på en värmepump. Modernare system brukar ha lite bättre verkningsgrad på värmeväxlarpaketen och energisnålare fläktar. Men eftersom det är en gammal skola är det säkert någon form av industriaggregat.
Problemet är nog att aggregatet är kraftigt överdimensionerat om du ska använda huset som bostad. Risken är att bara driftkostndaden är högre än driftkostnad plus ventilationsförluster för ett modernt och korrekt dimensionerat aggregat.
Lts-aggregatet är nog ett rent tilluftsaggregat, om jag inte snurrar ihop beteckningarna.
Aggregat med heatpipe-växlare har ganska dålig verkningsgrad.
Håller med @useless , driftskostnaderna blir höga.
Dock kan du säkert återanvända delar av kanalsystemet, att tänka på är ifall kanaler går i kallt utrymme så kommer en överdimensionerad kanal få större värmeförlust än en korrekt dimensionerad givet samma isolertjocklek.
En förskola så bör det ju finnas ventritningar, försök få tag på de och släng upp här så kan du få mer hjälp
Aggregat med heatpipe-växlare har ganska dålig verkningsgrad.
Håller med @useless , driftskostnaderna blir höga.
Dock kan du säkert återanvända delar av kanalsystemet, att tänka på är ifall kanaler går i kallt utrymme så kommer en överdimensionerad kanal få större värmeförlust än en korrekt dimensionerad givet samma isolertjocklek.
En förskola så bör det ju finnas ventritningar, försök få tag på de och släng upp här så kan du få mer hjälp
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Enerflexen låter rätt fancy, har aldrig hört om heatpipes i ett FTX-system.
En heatpipe är ett slutet rör med ett "kylmedia" i lagom dos för att få rätt kokpunkt, ofta vatten eller ammoniak (vatten skulle jag tro). Detta media kokar på varma sidan, går som ånga till kalla sidan där den kondenserar. Sedan tar sig mediat tillbaka till varma sidan, antigen genom att helt enkelt rinna nedåt, eller genom att man har en porös struktur som fungerar som en veke och nyttjar kappilärkraften.
Heatpipes används mycket inom datorkylning.
Det är rören i koppar i bilden nere.

En heatpipe är ett slutet rör med ett "kylmedia" i lagom dos för att få rätt kokpunkt, ofta vatten eller ammoniak (vatten skulle jag tro). Detta media kokar på varma sidan, går som ånga till kalla sidan där den kondenserar. Sedan tar sig mediat tillbaka till varma sidan, antigen genom att helt enkelt rinna nedåt, eller genom att man har en porös struktur som fungerar som en veke och nyttjar kappilärkraften.
Heatpipes används mycket inom datorkylning.
Det är rören i koppar i bilden nere.

Se upp med heatpipe värmeväxlaren, brukar ha en bedrövlig verkningsgrad om den överhuvudtaget återvinner något.
Jag tror att dem uppgav 50% i verkningsgrad när dem var nya men det var problem med att ibland läckte gasen ur rören (heatpipen) och då tappade man all verkningsgrad.
Jag tror att dem uppgav 50% i verkningsgrad när dem var nya men det var problem med att ibland läckte gasen ur rören (heatpipen) och då tappade man all verkningsgrad.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Ja det går bra, byt bara ut ftx:en. En del FTX aggregat har 125 anslutning, men det är ju bara att sätta en adapter vid aggregatet på varje rör i så fall.
Vad har du för värmesystem i övrigt? finns lite varianter med värmd/kyld tilluft om man vill ha det
Vad har du för värmesystem i övrigt? finns lite varianter med värmd/kyld tilluft om man vill ha det
Vi har en bergvärmepump med vattenburen värme.Johannes Carlsson skrev:

