Snailman
Imkanalen ska den besiktigas eller nåt sånt?

Blir inte åtkomligt då taket går upp i nock, givetvis fotar jag före och efter brandisoleringen.

Den besiktigas & provtrycks ev av sotaren. Brukar inte besiktigas ytterligare.

Om jag inte kommer ihåg fel så ska imkanalen besiktigas av kommunen utsedd inspektör (oftast sotaren) vid nymontage. Sedan ligger det på fastighetsägarens ansvar att besiktiga och rengöra imkanalen.

K
Ja den måste besiktigas och du behöver även få ett protokoll på besiktningen. Det räcker inte med att du fotograferar men ring sotaren och stäm av så att du är säker. Vi behövde också en renslucka då imkanalen hade en böj över 45 grader men bäst är om du även stämmer av det med sotaren.

Vi höll på att missa det och det var tur att vi kom på det innan vi byggde in imkanalen.....

Lycka till!

/Krille

Snailman
okej har en 30graders böj annars är det raka rör.

Alla ni som säger att den ska besiktigas i villa helt tvärsäkert.
Var hittar jag källa på det?

Redigerat:
Jaja.
Citerar mig själv från en annan tråd.

"Du behöver inte besiktiga imkanalen om det är till en villa. Det finns inget i BBR som säger det.
Revidera istället din kontrollplan och lägg dit den som egenkontroll och skriv under själv.
Om kommunen krånglar ber du dem hänvisa till lagtext där det står att den ska besiktigas. ( Det finns ingen sådan lagtext)
Det finns fortfarande kontrollansvariga och kommunala byggnadsinspektörer som inte har förstått detta än.
Sen finns det inget som kräver Ventilationskontroll på Imkanalen. (Om den nu då inte ingår i husets ventilationsanläggning, vilket är rätt ovanligt på nybyggda hus)
Möjligtsvis vill de ha en OVK på ditt ventilationssystem."

• Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Vad jag vet så skall den besiktas.Men oavsett är det väl ren självbevarelsedrift. Ifall något skulle hända.

• Gilla
Georgea
  • Laddar…
Snailman
Tjoa skrev:
Jaja.
Citerar mig själv från en annan tråd.

"Du behöver inte besiktiga imkanalen om det är till en villa. Det finns inget i BBR som säger det.
Revidera istället din kontrollplan och lägg dit den som egenkontroll och skriv under själv.
Om kommunen krånglar ber du dem hänvisa till lagtext där det står att den ska besiktigas. ( Det finns ingen sådan lagtext)
Det finns fortfarande kontrollansvariga och kommunala byggnadsinspektörer som inte har förstått detta än.
Sen finns det inget som kräver Ventilationskontroll på Imkanalen. (Om den nu då inte ingår i husets ventilationsanläggning, vilket är rätt ovanligt på nybyggda hus)
Möjligtsvis vill de ha en OVK på ditt ventilationssystem."
Japp, det dög med egenkontroll av imkanalen

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Snailman
Ventilationsrör omgivet av isoleringsmaterial mot en trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet

• Gilla
Tjoa
  • Laddar…
Snailman
Snailman Snailman skrev:
Japp, det dög med egenkontroll av imkanalen

Tur man skriver här, hade totalt glömt att jag ringde kontrollansvarig och frågade.

Begynnande demens tro?

K
Vad har du för strumpa längst upp? Har monterat en huv för imkanalen idag men den medföljande isoleringen nådde ju inte igen råsponten :/

Hur tätade du runt isoleringen mot råsponten? Man vill ju inte att det ska komma in luft från under pannorna där...

• Ventilationsslang monterad i träbjälklag med blått skydd och synlig isolering mot råspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman
?

Min ser ut såhär https://www.bygghemma.se/hus-och-by...nders-isolerad-1-kanal-palema/p-816271-244497

Den har en gummitätning mot isoleringen runt kanalen, tätningen skruvas fast med en plåt mot takpappen med en massa skruv, typ 12 ST, isoleringen räcker igenom råsponten som du ser på min bild. Sen har jag isoleringen med metallnätet runt emot huvens isolering, som också syns på bilden.

Det är alltså inte öppet någonstans så luft ovan takpappen kan ta sig in på vinden.

K
K Kallebo skrev:
Okej jag tror jag förstår. Ska försöka klippa till en gummiring att sätta i hålet för underbeslaget så att det blir tätt mellan isoleringen och plåtbeslaget.

Har denna för övrigt [länk]
Den där är ju inte för imkanal. Oavsett har du ju också ett vanligt underbeslag. Förstår inte vad du menar med tätt mellan underbeslaget och isoleringen ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.