Bor i ett hus från -71 och som så många andra självdrag som är satt ur funktion.
Upplever egentligen ingen dålig luft men tänker att det är lika bra att sätta in fläkt i duschrum och badrum.
(Tilluft finns i en uppsjö av ventiler i källaren, en i sovrummet samt otäta originalfönster.)

Tänker då i första hand på PAX Calima med konstantdrift.
Men frågorna jag har nu är framförallt, hur mycket klarar dessa fläktar att "trycka" luften?
I Badrummet i markplan har jag en kanal i taket som går parallellt med avloppsventilationen,(tror jag), upp genom kallvinden och ut på taket i en plåtlåda med "kinahatt" på. Vet inte exakt vad som finns i den plåtlådan men ser ingen el dragen dit så antar att det aldrig varit någon fläkt där.
I duschrummet i källaren har jag friskluftintag i ytterväggen. Förra ägaren har gjutit en platta på utsidan så han har lagt in ett rör genom plattan på ca 3 meter.
Frågorna är nu.
Påverkar dessa rör kapaciteten på fläktarna? I första fallet ska den då trycka luften ca. 2,5 meter rakt upp och i källaren 3 meter rakt ut.
Kan luften kondensera i dessa rör och tillväxt av otäckheter uppstå?
Har ventilationen i badrummet varit tänkt som tilluft eller frånluft i original? Tilluft känns märkligt då den är hopbyggd med vad jag tror är avloppsventilationen? Förvisso säkert inte hopbyggt helt men delar iaf samma låda på taket

Är det bättre att suga luften ut än att trycka den? Tänker på plåtlådan på taket om det är tänkt att ha en fläkt där eller vad det är för något?

Många frågor för en så simpel sak som att montera en pax fläkt....

Åsa Lund
Funkar Fresh Intellivent för dig? Tyst och användarvänlig

Det är frånluft i badrummet som gäller. Det bygger på värmekonvektion, varm luft stiger.
Låter som en vanlig badrumsfläkt monterad över ventilen som är det enklaste lösningen.

Åsa Lund
E etompau skrev:
Det är frånluft i badrummet som gäller. Det bygger på värmekonvektion, varm luft stiger.
Låter som en vanlig badrumsfläkt monterad över ventilen som är det enklaste lösningen.
Den jag föreslog är en sådan

Vad jag förstår så är en Fresh Intellivent och en PAX Calima i princip samma typ av fläkt så det spelar nog mindre roll vilken av dem man väljer?
Men de övriga funderingarna? Inget att bry sig om?

E etompau skrev:
Vad har det faktum att varm luft är lättare än kall med saken att göra?

D Daniel 109 skrev:
Vad har det faktum att varm luft är lättare än kall med saken att göra?
Det var en del av svaret på frågan TS ställde i första inlägget om originalventilationen (tilluft eller frånluft).

P
Minimikravet för nya hus ligger på en luftomsättning på 0,35 l/s * boarean.

De små fläktarna (Ex. Pax) är oftast inte i närheten av de flödena och även ljudnivån blir otrevligt hög.

En fläkt på taket har alla förutsättningar att klara av de flöden som krävs men Att öka omsättningen gör att temperaturen går ner i huset om inte mer värme tillförs. Dvs uppvärmningskostnaderna ökar.

Om du bara vill öka luftomsättningen lite går det skaffa en minde fläkt eller en PAX precis som föreslagit. Titta på en fläkt som kan vara tids och/eller luftfuktighetsstyrd så att den kör med ett varvtal kontinuerligt och vid hög fuktighet ökas hastigheten under en viss tid. Vid dessa tidpunkter kommer fläktljudet att märkas.

P
Och badrum ska vara frånluft likaså kök

Tilluft i sovrum och vardagsrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.