Hej, jag ska sätta in en luft/luft till veckan som ska användas främst till kyla. Men givetvis kommer den också att användas till värme i vinter. Jag vet dock inte var den optimala placeringen är. Jag bifogar en skiss.
Jag vill inte ha innedelen i sovrummet, men jag vill ha så bra effekt som möjligt i sovrummet. Sovrummet är rum1 på övervåningen på skissen.
Hur kan man öka effekten på kylan i rum1 annars? En bordsfläkt som blåser från hallen in i rum1 under varma dagar? Små motsvarande pax-fläktar som flyttar luften mellan rum förstår jag är rätt verkningslösa då flödet är för lågt, eller?
Jag vill inte ha innedelen i sovrummet, men jag vill ha så bra effekt som möjligt i sovrummet. Sovrummet är rum1 på övervåningen på skissen.
- Plats 1 på skissen är bäst ur installation och utseendeperspektiv. Och vinkeln mot hallen är bra för luften. Men avståndet är ca 12 meter så det kanske är för långt för att få någon effekt av kylan i rum1?
Plats 1 tror jag också är bäst för värmen då det är i den mer öppna delen med bra cirkulation på luften.
- Plats 2 är näst bäst ut installationshänseende. Där är avståndet till rum1 bättre, men vinkeln in i hallen blir fel. Och det kanske är ännu större risk att kylan rinner ner för trappen?
- Plats 3 är bökigast och fulast, men kanske den bästa för att få luften ner i hallen mot rum1?
Hur kan man öka effekten på kylan i rum1 annars? En bordsfläkt som blåser från hallen in i rum1 under varma dagar? Små motsvarande pax-fläktar som flyttar luften mellan rum förstår jag är rätt verkningslösa då flödet är för lågt, eller?
Gissar på att plats 2 är bäst. Tänk på att luftströmmen är kraftigt när fläkten drar på. Inte så kul att sitta eller befinna sig rakt under den. Så är kanske fallet i vardagsrummet.
Att flytta kall luft mha små fläktar ser jag inte som en möjlighet.
För bästa komfort i rum 1 så borde innedelen monteras där. Då har du ett slutet rum som ska kylas och fläkten behöver inte gå på full spätta=tyst och dragfritt
Att flytta kall luft mha små fläktar ser jag inte som en möjlighet.
För bästa komfort i rum 1 så borde innedelen monteras där. Då har du ett slutet rum som ska kylas och fläkten behöver inte gå på full spätta=tyst och dragfritt
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Ovanför dörren till rum 4?
Annars skulle du kanske ha 2 innerdelar?
Annars skulle du kanske ha 2 innerdelar?
Det största problemet med att sätta den i rum1 är att då blir i princip inget annat rum kallt utöver det. Sitter den ute i de öppna ytorna blir ju en större del av huset kylt. Pest eller kolera typ.
Jag har mätt, på håret att en innedel skulle passa fysiskt. Tror inte det går, men kan höra med installatören. Skulle det vara bäst?Johannes Carlsson skrev:
Denna pump är det:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/fujitsu-arctic/fujitsu-14-lm-slim
Bredden ovan rum 4 är 110cm så det borde gå, pumpen är 84cm.
Höjden är 34cm ner till underkanten på dörrposten, pumpen är 27cm. Men om den kommer så långt ner blir det väldigt fult. Och det är där jag är osäker på hur nära taket den kan sitta.
Redigerat:
Du kanske kan sätta den ovanför dörren till dörr 4 och att det är en pump som kan blåsa i "3D", alltså åt sidorna också. Det kanske till och med finns avancerade nog att de blåser extra mycket åt vänster (in i rum 1)
Här är några bilder på position 4. Blir den bäst tror ni?
När det gäller rördragningen. Om jag drar kondensvattenröret separat behöver jag inget fall på de övriga rören, korrekt? Om jag ska ha fall på alla rören kommer det att bli tokfult då rören behöver gå mitt över en vägg i rum 4.
När det gäller rördragningen. Om jag drar kondensvattenröret separat behöver jag inget fall på de övriga rören, korrekt? Om jag ska ha fall på alla rören kommer det att bli tokfult då rören behöver gå mitt över en vägg i rum 4.
Montörerna kommer imorrn så det får bli plats 4 så hoppas jag att det blir bra.
Innedelen fick inte plats på position 4. Position 3 fick en kass rördragning. Montören trodde mer på position 1 jämfört med position 2.
Resultatet blev position 1.
Pumpen har snurrat i några dagar nu och det fungerar över förväntan. Kallt i hela huset, men givetvis lite varmare i rum 1 än ute i den öppnare ytan. Jag ska fundera på någon form av luftflyttare från hallen in i rum1. Jag kanske sätter ett antal datorfläktar över dörrkarmen som antingen suger eller trycker in i rum1 för att skapa en bättre utväxling av luften.
Resultatet blev position 1.
Pumpen har snurrat i några dagar nu och det fungerar över förväntan. Kallt i hela huset, men givetvis lite varmare i rum 1 än ute i den öppnare ytan. Jag ska fundera på någon form av luftflyttare från hallen in i rum1. Jag kanske sätter ett antal datorfläktar över dörrkarmen som antingen suger eller trycker in i rum1 för att skapa en bättre utväxling av luften.
Datorfläktar kommer inte göra en enda grad i skillnad. Förfula inte med en massa fläktar och hål i kåken. Det är väldigt svårt att flytta temperaturer med luft. Öppna dörren till sovrummet och låt LLVP jobba så gott den kan är mitt råd.
Flyttar ett ftx-system temperaturer?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är inga problem att flytta värme med luft. Kolla bara på luftvärmepumpen. Det är ju ändå luften man vistas i. Men om väggar och golv är varma behöver fläkten gå nästan konstant vilket kan kännas drygt.
Jag tror inte det är värt besväret med extra fläktar, håll dörrarna öppna och dra för gardiner när solen ligger på.
Jag tror inte det är värt besväret med extra fläktar, håll dörrarna öppna och dra för gardiner när solen ligger på.


