Har mina friskluftsventiler i golvhöjd idag. Framför detta sitter en plåtkåpa som täcker dessa samt rören som går runt huset till alla radiatorer.
Jag skall ta bort radiatorerna och därmed också dessa fula metallister.
Nu är min fundering hur jag skall göra för att behålla luftventilerna. Finns det någon smart lösning att sätta istället för golvlist på de ställen där ventilerna är?
Jag skall ta bort radiatorerna och därmed också dessa fula metallister.
Nu är min fundering hur jag skall göra för att behålla luftventilerna. Finns det någon smart lösning att sätta istället för golvlist på de ställen där ventilerna är?
Eh, du får nog visa en bild på hur det ser ut. Rent generellt kan man säga att om du tar bort radiatorerna så kommer du få kalldrag från friskluftsventilerna. Vad ska du ersätta radiatorerna med? Hur har du löst ventilationen i huset?
Denna typ av de troliga typer av golvventiler som åsyftas brukar få sin luft tempererad från ett externt tilluftsaggregat och isåfall uteblir obehaget. En smal tilluftslåda leder upp luften till golvnivå. För att slippa att den svalare tilluften "rinner" ut och kyler golvet låter man en plåtis tillverka en "tilluftsskärm" som sätts framför golvinblåset och styr luften upp framför fönstret. Förr fanns likn skärmar att köpa hos ventilex men är enkla att tillverka och man kan då få de måttbredder som är lämpliga. De som annars finns på marknaden är tex liknande som tillhör nivellgolv o likn men är inte helt tillfylles.
Bifogar två bilder på hur det ser ut. Som ni ser i golvhöjd på innebilden går rören till radiatorerna i en metallist av något slag. Jag skall lägga golvvärme i huset så dessa försvinner. Bakom listen på valda platser sitter ventiler för tilluft (se utebild).
Som ni ser är det mexitegel så lite krångligare att flytta ventiler. Därav frågan.
Hoppas det går att förstå. Hur jag menar.
Som ni ser är det mexitegel så lite krångligare att flytta ventiler. Därav frågan.
Hoppas det går att förstå. Hur jag menar.
Har inte gjort något med ventilering. Tänkte behålla luftning i golvhöjd vill bara lösa så luften inte stoppas av golvlistentommib skrev:
Ventilerna går alltså direkt ut? Jag skulle vara orolig för kalldrag från de där när inte radiatorn sitter vid ventilen och skapar ett uppåtdrag.
Som svar på frågan om det blir mindre kallt på det sättet så vet jag inte hur det är när ventilen sitter så lågt. Det jag har sett är att ventilen sitter i fönstret eller bakom radiatorn och då blir det betydligt mindre kalldrag.
Rent praktiskt, om du behåller ventilen där, får du kapa listen och bygga någon liten låda över ventilen för att dölja den.
Som svar på frågan om det blir mindre kallt på det sättet så vet jag inte hur det är när ventilen sitter så lågt. Det jag har sett är att ventilen sitter i fönstret eller bakom radiatorn och då blir det betydligt mindre kalldrag.
Rent praktiskt, om du behåller ventilen där, får du kapa listen och bygga någon liten låda över ventilen för att dölja den.
Bra fråga. Måste titta ordentligt när jag börjar riva.E exerg skrev:
Inga andra luftningar alls vad jag kan se så det borde vara dessa som ger tilluft.
Klicka här för att svara




