Hej hej

Ska byta ut självdragsventilation mot FTX-vent i en tvåplansvilla med källare och vindsrum. Jag har hittat det jag tror är lämpliga kanaliseringsvägar för såväl tilluft som frånluft. Aggregatet kommer stå på kallvinden.

Jag har gjort en enkel uppskattning av hur mycket luft som behöver bytas ut på varje våningsplan (kort och gott volymberäkning av respektive våningsplan). Frågan är bara hur jag skall dimensionera kanalerna. Räcker det med att jag summerar ihop önskade flöden från varje tilluftsdon och utifrån det bestämmer dimensionen på kanalerna?

Ex.
En gren som skall mata tre tilluftsdon med 8 l/s (=24l/s) bör ha 125mm rör.
En gren som skall mata två grenar enligt ovan (= 48l/s) bör ha 160mm rör.

Är det något annat som jag bör tänka på? Ex inte ha ett avstick direkt på ett 200mm rör såvida jag inte vill ha en intern tornado i sovrummet?

Tack på förhand!

Skulle råda dig att skaffa en bra ventilationsritning eller titta på några. Men din tankebana är rätt men matrial kostnaden att använda större rör är obetydligt. Vad jag vet är att dagens strömsnålare fläktar kräver mindre motstånd för att vara strömsnåla gämfört med äldre aggregat och då behöver man större rör. Själv så byggde jag om mitt system och ersatte en 20år gammal Till/frånluft värmepump med ett FTX aggregat + bergvärme. Jag dimensionerade upp huvudstammen och ersatte där jag hadde 125mm rör till 160mm rör och där det var 100mm rör ersatte jag till 125mm rör. Avsticken till dom enskilda ventilerna är 100mm och det ändrade jag inte för en böjbar 100mm ljuddämpare dämpar bättre än en 125mm. Läs mera om vad jag gjorde på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47485.0

// Fredrik

• Gilla
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Tack för en intressant tråd!

Hur löste du det i de fallen tilluftdonen skulle sitta på ett T-rör? Satte du ljuddämparen före T-röret då eller struntade du i den?

blakkdukk skrev:
Tack för en intressant tråd!

Hur löste du det i de fallen tilluftdonen skulle sitta på ett T-rör? Satte du ljuddämparen före T-röret då eller struntade du i den?
För till-luften gjorde jag följande...

Jag drog ett nytt rör parallellt på lagom avstånd så det passade dom böjbara ljuddämparna. Passade även på att dimensionera upp från 125mm=>160mm och där huvudröret gick ner till 100mm ändrade jag till 125mm och kunde då återanvända det som blev över från föregående. Fick även över 2st 125mm fasta ljuddämpare och dom återanvände efter övergången från 160mm => 125mm. Har krypvind med lösull så det kliade fint när jag grävde där.

För att få ner ljudnivån ytterligare så tror jag att man ska använda t-rör utan förminskning och sätta övergången till mindre diameter efteråt.

För frånluften så bytte jag huvudröret rakt av och dimensionerade upp det från 125mm=>160mm. Den var fullt med skit. Jag gjorde rent avstickarna. Har bara en fast ljuddämpare på frånluften och den sitter innan aggregatet.

hordak
Försöker väcka tråden med ytterligare en dimensionsfråga:
Har ca 200 kvm att ventilera (70 l/s alt 125 m3/h), har därmed införskaffat ett Heru S 130 EC som har 200 mm anslutningar. Tänker använda 125 mm till donen med flex-ljuddämpare i mjuk böj ner genom vindsbjälklagret. Hur långt bör jag behålla 200 efter aggregatet innan jag går ner till 160? Har tänkt mig fram till första t-koppling, där första avstick till sovrum kommer att ske. Får då ca 4 meter med 200 mm spiro. In- och avluft kommer att gå med 200 i sin helhet.

hordak skrev:
Försöker väcka tråden med ytterligare en dimensionsfråga:
Har ca 200 kvm att ventilera (70 l/s alt 125 m3/h), har därmed införskaffat ett Heru S 130 EC som har 200 mm anslutningar. Tänker använda 125 mm till donen med flex-ljuddämpare i mjuk böj ner genom vindsbjälklagret. Hur långt bör jag behålla 200 efter aggregatet innan jag går ner till 160? Har tänkt mig fram till första t-koppling, där första avstick till sovrum kommer att ske. Får då ca 4 meter med 200 mm spiro. In- och avluft kommer att gå med 200 i sin helhet.
Jag har inte lika stor hus och jag har modellen mindre med 160mm utång och jag minskar från 160mm till 120mm halvägs och nästan hälften av till-luft ventilerna passerades. Sista ventilen är ansluten en bit på 100mm rör....

// Fredrik

Några funderingar. Bygger fjällstuga och funderar på att bygga ventilationen själv.
1. Måste tilluftsventilen sitta i taket? Tänkte om man kunde sätta den på väggen under snedtaket?
2. Finns det någon sida på nätet för dimensionering av kanaler?
3. Måste man anlita en ventilationstekniker för slutbesiktning?

hordak
N nickenick76 skrev:
Några funderingar. Bygger fjällstuga och funderar på att bygga ventilationen själv.
1. Måste tilluftsventilen sitta i taket? Tänkte om man kunde sätta den på väggen under snedtaket?
2. Finns det någon sida på nätet för dimensionering av kanaler?
3. Måste man anlita en ventilationstekniker för slutbesiktning?
Hej, svarar kronologiskt:
1. Ventilerna (vare sig till- eller frånluft) behöver inte sitta i taket. Finns särskilda tilluftsdon för väggmontage, om de är bättre än väggmonterat takdon låter jag vara osagt. Har haft båda varianterna i olika installationer och upplever ingen skillnad. Kan dock rekommendera kvalitet på don, för lägre tryckfel och ljud (gärna med sektorplåt för att kunna styra flödesriktningen). Ex: https://www.soliduct.se/tilluftsdon-ckt-125/p-2664.htm eller särskilt framtagen för vägg: https://www.soliduct.se/vaggdon-stqa-125/p-1891.htm

2. Använder mig av Lindabs app "Vent Tools", finns i välsorterade app stores :)

3. Ja, om du vil få OVK godkänd besiktning, finns ju inget straff för att man inte utför besiktning, men kan ju vara bra för att veta att allt lirar optimalt. http://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

Hoppas detta besvarade dina frågor :)

• Gilla
charlie73
  • Laddar…
Hej igen.

Sitter och tittar på några olika aggregat och blir lite fundersam. Vad jag kunnat läsa mig till så ska man ligga under 1,5 m/s i lufthastighet för att få ett tyst system. Om man tittar på flexit uni 3 har den en kapacitet på 95 l/s men bara 160mm anslutningar vilket ger en hastighet på 4,72 m/s. Hur ska man tänka gällande hastighet och dimensioner? Har dessutom en stam upp på övervåningen som ska leverera 67l/s vilket ger en hastighet på 3,3m/s. Denna stam skall mata 5 sovrum och 1 allrum. Räcker det med ljuddämpare eller blir hastigheten för hög? Vart sätter man ljuddämpare för att få tyst i sovrummen och hur många?
Tack på förhand
/Niclas

Anslutning till don skall man ligga under eller runt 3 m/s, stamkanal kan man öka till 4-6 m/s.
Har man runt 3 m/s är det nästan inga delar som kan ge ljud i kanaler/detaljer, men du behöver fortfarande ljuddämpare för att dämpa ljudet från fläktarna.
Många använder flexdämpare innan varje tilluftsdon, ger lite extra dämpning och stoppar även överhörning via kanalerna.

Hur skulle ni tänkt gällande ventilation i bastu. Känns fel att ha den igång när man bastar och fel att stänga den när man bastar för att sedan försöka hitta den inställning man hade innan.
Tips tack.

Bastun ventilerar du traditionellt med till / från - luft till anslutande utrymme som har frånluft; badrum, relax, omklädningsrum.

Inget don i bastun till FTX mao.

Tack för alla svar. Mer kommer nu. Alltid kul att lära sig nya saker.
Bifogar skiss på ventilation. Har man tänkt rätt?

• Handritad skiss av en husplan med markerade ventilationssystem på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är högsta flödet man bör ha i ett don? Om man har 20-25 l/s till/från ett och samma rum, bör man dela upp det på två don? Blir 1,77 respektive 2,21 m/s enligt mina beräkningar på en 120 mm kanal och don.

Ventilationen tillhör en fjällstuga.

Mer frågor kommer. Kul att fundera och rita eget. Hela stugan på 180 m2 är ritad på egen hand i google SketchUp och byggs mestadels i egen regi.

• Gilla
Svenjohn
  • Laddar…
hordak
Beror ju lite på vilken typ av rum, ett vardagsrum/allrum tillåter ju högre "buller" än ett sovrum (8 l/s/pers). Sen beror det ju en hel del på don, satsa några kronor på bra tilluftsdon med låg ljudnivå. Jag kör på 125 CKT med vektorplåt 143 kr/st på känd nätfirma :) I sovrummet 18 l/s och knappt hörbart. Frånluft ffa i våtrum är ju ganska förlåtet med lite resonans så länge det inte går igenom vägg till ev intilliggande sovrum. Kör ett frånluft på övervåning (badrum) med 26 l/s och störs inte nämnvärt av ljudet, hörs såklart inne i badrummet men betydligt mindre än köksfläkt på lägsta varv som jämförelse.
Måste kika på ritningen på datorskärm för att se ordentligt - lite litet på mobilen...återkommer :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.